Full version: Pelaräppelträd
Fia Larsson
Hej!

Jag har tänkt ha ett pelaräppelträd på balkongen, men jag kan inte hitta något ställe som säljer dessa träd. Tacksam för tips! Jag bor i Stockholm så det vore bra med något ställe i närheten.

Fia wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det går ganska mycket mode i trädgårdsväxter och ett tag tyckte jag att man hittade pelaräppelträd i de flesta butiker men iår har jag inte sett ett enda. Har du en trevlig och bra plantskola där du bor prata med dem ofta kan de ta hem växter på beställning. Är det inte några väldigt udda växter som de måste arbeta hårt för att få tag på så brukar det oftast inte kosta något extra ifall man beställer.
evarina
Rackarns pelaräppelträd, bara till besvär mad.gif
Inget jag kan rekommendera! (Ni ska ana viss bitterhet här smile.gif )
/Eva
Cilla
Evarina - berätta gärna om dina erfarenheter!

Jag har för första gången provat att sätta pelaräppelträd i trädgården. (I min trädgård finns ett antal experimentträdsodlingar eftersom jag vill testa själv innan jag rekommenderar andra något.)

Smaken på äpplena lär inte vara något vidare säger mina pomologvänner. Jag kan tänka mig att träden kan behöva stöd i blåsiga lägen också eftersom de ofta är satta på olika svagväxande grundstammar (litet rotsystem). Har sett många pelaräppelträd med intorkade toppar och årsskott, men i övrigt verkar de vara lättodlade.

Jag vill se om jag kan ympa in nya sorter på pelaraplarna, och om de går att beskära så att de behåller sin smala form. Om man kan ha smala träd i trädgårdarna öppnar det ju för att plantera spännande bersåer, häckar, grindstolpeträd mm.

Livslängden på ett pelaräpple lär dock inte vara så imponerande. Jag skulle tro att de kan leva i 20 år eller så.
crille
ja man köper dom då rakt inte i djur eller matafären så mitt förslag är faktiskt att du åker till en plantskola
evarina
Mitt träd heter Bolero och är krukodlat. Det behövde massor med vatten första året, men det är ju inget problem. Under vintern förvarade jag det enligt alla konstens regler och andra saker jag förvarade på samma sätt mår jättebra. Men i år har det mest varit problem. Mest av allt är jag arg för att det inte slår ut. Följde de råd du gav Cilla, men det är varken för torrt eller för vått i krukan, rötterna mår bra etc. Stammen är alldeles grön, så det lever definitivt. Men jag blir så ledsen på att det inte fungerar, det är ett dyrt träd. (Så har jag smakat en bekants äpplen och de var små och sura). Har haft lite problem med löss också, men de såpade jag bort....
Mycket pengar för lite nöje tycker jag. Skulle hellre satsat på en buske på stam tex krusbär eller vinbär om jag vetat detta innan. Men jag kommer inte att ge upp
rolleyes.gif
/Eva
Cilla
Just ja Eva, nu minns jag - ditt träd blommade inte i år.

Träd, också i kruka, är långsiktiga projekt. Äppelträd blommar inte varje år, och det är vanligt att de upphör med blom några år efter att de kommit till nya växtplatsen. Jag har äppelträd som blommade när jag fick dem och som blommar om först efter 5-8 år. De satsar på att utveckla rötter och grenverk först när de kommer i backen eller i större krukan, sedan kommer blommen ungefär som läsning av bokstäver kommer efter talet på ett barn...

Vill man ha frukt och bär snabbre är det nog helt riktigt att satsa på bärbuskar.
evarina
Problemet är inte att den inte blommar, problemet är att bladen inte "slår ut". Rädd att trädet inte kan fotosyntetisera ordentligt....
/Eva
Cilla
OK, då mindes jag fel. Ja, det är inte bra när unga träd förlorar eller inte får bladen, risken är stor att de inte klarar sig. Kanske är det läge att ringa försäljaren och berätta och visa att du är missnöjd?
Lisa
Fia, jag köpte mitt på Hortus i Nacka. Jag vet inte var i Stockholmstrakten du bor, men vill du ha färdbeskrivning dit så säg till.
/Lisa biggrin.gif
Fia Larsson
Hej!

Tack för alla svar. Nu har jag lyckats hitta en plantskola som var villiga att beställa hem ett pelaräppelträd, så det ska komma om någon vecka eller två.

Är det någon som vet hur pass stor kruka man ska satsa på? Tänkte som sagt ha det på balkongen.

Fia wub.gif
Cilla
Så stor kruka som du har plats till, den kan inte bli för stor för trädet. På vintern och vårvintern trädet kommer att behöva jord som isolerar runt varje liten finrot!
Ronny
I drygt tio år har jag haft ett pelaräppelträd i kruka utomhus året runt. Inga som helst problem med det. Gav första (lilla) skörden efter två år, därefter blev skörden bara större å större. Inte jämförbart med kronträd förstås men med tanke på den lilla mängd fruktved så kan man inte klaga.

I år står det dock, hittills, bart, precis som evarinas träd. Större delen av fruktveden har torkat in i topparna, även bladknoppar ser skadade ut. Stammen är dock kall och grön å fuktig under bark så flöde finns.

Tror att skadorna har att göra med förra årets allt för varma å långa höst. Nytillväxten hann helt enkelt inte mogna av ordentligt.

Dock har jag ännu inte gett upp hoppet.
Cilla
10 år, det var imponerande Ronny! Vad är det för sort?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon