Hasse_h
Hej!

Håller på o letar efter något träd med mörkrött bladverk och som blir kanske 5-8 meter högt. Det ska klara zon 5, sol-halvskugga på en inte alltför skyddad växtplats. Är det någon som har något att rekommendera?

Har tittat på Schuberthägg, en variant av den vanliga svenska häggen. Den börjar som ljusgrönt bladverk efter lövsprickningen, men mörknar efterhand under sommaren till djupt vinrött. Den påstås inte lukta lika starkt under blomningen som den vanliga häggen vilket är bra (allergier i familjen) och blir ca 6-8 meter hög med äggformad krona. Någon som har detta träd och är nöjd med detta? Kunde kanske vara kul med ett träd som ändrar sig så pass mycket under säsongen.

Blodlönnen blev jag avrådd från på plantskolan eftersom den är känslig för mjöldagg. Nån som har dessa erfarenheter?
Åsa, mälardalen zon 2
Det verkar som om du har en bra plantskola ofta brukar de ju inte tala om vilka nackdelar växten har utan det får man ofta upptäcka själv, och det stämmer att blodlönn mycket lätt får mjöldagg.

zon 5 + mörkröda blad + ett lite större träd är lite knepigare många träd med röda blad är ju inte så härdiga.
Hade det varit en skyddad plats så kanske blodboken hade fungerat den är ju bara härdig till zon4. Det finns några prydnadsaplar med röda blad, en del har röda blad i början och blir sedan mera gröna medans andra håller sig ganska röda. Har för mig att sorten Royalty håller sig ganska röd och den ska vara härdig till zon 5, tyvärr blir den ett mindre träd 3-5m.

Blodhäggen ´Colorata´ kanske också kan passa såhär beskrivs den i en splendorplantkatalog: zon 1-5(6). Höjd 5-7m. Hög buske eller ett mindre träd. Rosa-vinröda blommor i maj. Bladen, stammen och grenarna är mörkröda. Trivs i sol-halvskugga i frisk fuktig jord. Grupper, solitär eller parkträd. Tål kraftig beskärning. Bör vara rotäkta.

Vill du ha ett ännu större träd än blodhäggen så är det nog Schubert som gäller den blir ju uppåt 8-10m och även den är härdig i din växtzon + den ska vara motståndskraftig mot häggspinmal
Hasse_h
Hej o tack för svaret!

Blir Shuberthäggen ända uppåt 10 meter? På plantskolan sade de 6-7 meter i min zon. Och det är max vad som kan vara lämpligt med tanke på utrymmet. Då låter ju blodhäggen som ett bättre alternativ, den hade de tyvärr inte på någon av de plantskolor jag besökte i helgen.

Hittade denna bild på den:

Men den har ju gröna blad? Blir de röda senare, precis som Schubert-varianten då?

Är det för sent att plantera ett träd av denna typ nu? Ska åka bort ca 10 dagar slutet juni/början juli och det kan bli dåligt med vattning under den tiden.
Ann i Göteborg
Hej

Har en blodhägg i trädgården och blad+blommor ser precis ut som på bilden. Kan inte alls minnas att bladen vänder åt rött förrän till hösten wink.gif
Men, den är mycket vacker ändå.

Krukodlade träd kan du plantera hela sommaren, men vänta tills efter du kommit tillbaka från semestern - risken är ju att det blir både hett och torrt och då behöver trädet rejält med vatten - säkert varannan kväll...
Hasse_h
Jaså? Ja, det verkar ju strange med olika uppgifter. Det var inte så lätt som jag trodde detta.

Kanske är jag ute på fel spår? Om jag sänker kravet på höjd till 4-5 meter, blir det lättare att hitta något lämpligt då? Vi vill verkligen ha ett träd som får blodrött bladverk, storleken kan vi väl justera något om det blir lättare. Den där prydnadsapeln Royalty kanske då?

Har sett några fina blodbokar, men de klarar alltså max zon 4? Jag bor ungefär vid gränsen mellan zon 4-5, men det är ganska öppet för nordvästliga vindar från sjön.
Hasse_h
Blodhägg 7-9 m, Schuberthägg 5-7 m hittar jag på flera ställen, bl.a.detta stället. ....nu blev jag lite förvirrad. Vad är rätt?
Ann i Göteborg
Många träd har rött till rödbrunt bladverk vid lövsprickningen för att sedan övergå till grönt med inslag av rött/brunt i t.ex. bladnerver och bladskaft. Exempel från egna trädgården är blodhägg, bergkörsbär och häggmispel.
Andra exempel är Malus ´Eleyi´, purpurapel, zon 4
Malus ´Royalty´, purpurapel, zon 4

Bland de träd och större buskar som håller rödfärgen hela sommaren kan jag bara komma på

olika japanska lönnar, Acer palmatum, ca zon 2
Acer platanoides ´Crimson King´, blodlönn, zon 4
blodhassel, Corylus maxima ´Purpurea´, zon 4, röda nötter!
(häng)blodbok, Fagus Sylvatica i olika sorter, zon 4
Prunus x cistena, svartplommon, zon 4(blir ca 1,5m)
Prunus cerasifera ´Nigra´, blodplommon, zon 3 , upp till 5 m

sen finns ju ett antal fina mindre buskar (upp till 2-3m) med mycket fin
röd färg, t.ex. Berberis-sorter, perukbuske(zon 2)

Åter till sakfrågan; om du vill ha ett stort träd som har rött bladverk hela sommaren så kan jag bara komma på blodlönn ( Acer platanoides) och blodbokar av någon sort. Båda arterna sägs gå upp till zon 4, men väl värt att prova?! Schuberthägg har jag ingen erfarenhet av, men om den övergår i rött och är härdig i din zon låter den ju som det bästa valet...

Sen är ju frågan om du kan tänka dig ett härdigare träd som övergår i grönt eller en buske/mindre träd som är rött hela sommaren?

Hoppas du blev lite klokare av detta!
Hasse_h
Tackar för utförligt svar. smile.gif

Lite klokare kanske, men jag hittar så många motstridiga uppgifter o bilder på hur de olika träden ser ut så jag vete sjutton... får väl kanske lita på den plantskolan jag var till och kollade på Schuberthäggen. De tyckte ju att den skulle passa både klimatmässigt och vad gäller mina önskemål på bladverket. Enda frågetecknet är sluthöjden som plantskolan påstod var 6-8 meter. På flera länkar jag hittat står det 5-7 meter. Åsa i Mälardalen gissar (?) på 8-10 meter. Och några 10 meter höga träd finns det inte plats för eftersom jag antar att bredden på trädet då hamnar på uppåt 7-8 meter med en äggformad krona. Det blir då för mycket av det goda.

Är det ingen som har ett sådant träd i sin närhet och kan säga ett par ord om det?

Är priset 495:- på en schuberthägg rimligt? De är naturligtvis odlade i rejält stora krukor och har en höjd på ca 2.5-3 meter på plantskolan.
Hasse_h
Har kollat med en annan plantskola och de rekommenderade mig blodlönn... de tyckte att problemet med mjöldagg var överdrivet och det var ytterst sällan som det blev något egentligt problem. Hmm.... wacko.gif

Prydnadsapeln Malus 'royalty' med sina 5-6 meter höjd och härdighet till zon 5 tyckte de också skulle passa bra. Lite mindre än det jag tittat på hittills, men, men.... visst är de fina...

(Bilden finns på Lili-Anns Hemsida)

Blir det småäpplen på sådana? Kanske ett träd som lockar till sig fåglar på hösten då?
Hasse_h
Ingen som vet om det blir miniäpplen på prydnadsaplar?
VUB
hej

om jag inte sett fel så blir det prydnadsäpplen på prydnadsapelträdet.

schuberthäggen är fantastiskt fin! den formar en fin krona. vi bor i zon 5, västerbottens kustland och här blåser det kallt från havet.
den är tålig och tjusig= allt man kan önska sej rolleyes.gif
och priset på trädet, det ÄR rimligt med att tänka sej runt 500kr. för ett BRA träd. sedan är det bra om plantskolan kan ge ett års garantitid OM det inte skulle klara sej! våra grannar har fått byta ut ett silverpilträd nu för tredje sommaren i rad.... allt på den garanti de fick av vår plantskola här i bygden. bra service!

hoppas du hittar rätt i träddjungeln biggrin.gif lycka till!!!
/Ullagumman
Hannele
JA, prydnadsaplar är väldigt trevliga på hösten med sina frukter; John Downie och Winter Gold, exempelvis. Prydnadsaplar kan hjälpa till med pollinering av vanliga äpplen.
Hasse_h
Tackar. Det lutar nog åt en prydnadsapel, men det får vänta med inköp o plantering till augusti/september.
Hasse_h
Ja, så blev det då en prydnadsapel Malus 'royalty' idag när jag råkade besöka trädgårdsvaruhuset som hade utförsäljning av träd o buskar. Svårt att motstå när det det är halva priset....hoppas det tar sig i sommarvärmen. Tur att semestern är över så man kan vattna om det blir för torrt. rolleyes.gif
Ewa L
Har varit borta ett tag men tror nog Hasse att du gjort ett mycket bra val.

Själv har jag en Purpurapel framför köksfönstret och det har blivit mitt "vårdträd". Vackert strängt taget hela året. Däremot tyckte jag först inte att frukterna var mycket att skryta om. Små, oansenliga som ingen ville ha.

2 vårvintrar i rad har jag nu fått invasion av Sidensvansar! Helt underbart. wub.gif De äter med glädje trädet rent från frukterna och är fantastiska att se på. Jag är annars inte någon fågelskådare, men denna flock... Alltså fick mitt träd ännu ett skönhetsvärde. biggrin.gif

För att slippa negativa kommentarer: Nej, de skitade inte ner.
Hasse_h
Det låter jättebra det! Trädet sitter rakt utanför ett fönster så det vore kul om fåglarna så småningom uppskattade frukterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon