gustav1977
Hej!

Jag sår chilifrön i torvbriketter. Jag har svårt att hålla rätt fuktighet i briketterna under lång tid. Jag har dem under plastfilm med hål i. På natten kan jag få lite vitt mögel? på någon av briketterna. Det har försvunnit under dagen iofs. Sådden står under en lågenergilampa. På kvällen är det överst lagret i briketten torrt.

Någon som har tips just för torvbriketter? Jag brukar inte ha detta problem med vanlig såjord.

Förresten nån som testat en pluggbox med 7*7 pluggar som finns för ca 150-200 kr? Är de bra?

/gustav
titti49zon6
När jag sår i torvbiketter brukar jag ställa dom på et lite djupare fat med ett genomskinlig lock som har följt med när man köper ex. smörgåstårta eller en godislåda-gör några hål för ventilation- idea.gif
Häll lite vatten på botten så att fukten bibehålls i briketten,dom har lätt för att torka, men överbevattna inte
har inte haft bekymmer med mögel

Ang. pluggboxen så har jag en sån, mn jag sätter bara lite större frön av sommarblommor i den
lite för bökigt att skola om småplant,lätt att skada röttern och sen är den onödigt dyr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon