Full version: Blommor mot löss
myrtille
Min balkongodling brukar invaderas av bladlöss varje sommar, och eftersom jag odlar det jag ska äta sen vill jag inte använda gifter.

Nu har jag läst att man kan placera vissa blommor - som tagetes t.ex. - bland det man är mer rädd om, eftersom de älskas av bladlöss. De ska så att säga vara där för att locka över lössen dit. En sommar hade jag ringblommor som var helt översållade av löss, men jag kan inte minnas hur det var med de andra växterna. Jag funderar hur som helst på att så ringblommor i år igen.

Nu undrar jag om det här är bra eller dåligt, eller bara onödigt? Jag antar att tricket är att inte försöka utrota lössen på blommorna för i så fall kanske de flyttar därifrån. Men då har man ju en "lusfarm", och det borde väl drabba de andra växterna. Är det någon som har provat och vet hur man gör?
Åsa, mälardalen zon 2
Mot vanliga bladlöss brukar nog inte andra växter fungera men mot vita flygare (=mjöllöss) sägs tagetes och ballongblomma skrämma bort dem.

När det gäller ätliga växter så är det nog fingermetoden som gäller och dagliga inspektioner. + Lär dig känna igen bladlössens fiender så du inte tar död på dem. I början av säsongen får man klämma ofta men sedan förökar de naturliga fienderna upp sig och man behöver klämma mer sällan. Använder du såpvatten och klämma får du fortsätta klämma hela säsongen för såpan tar även död på lössens fiender.

Här är lite bilder på bladlusfiender

(fienden finns inuti denna bladlusmumie)

(fiende bland bladlössen)
myrtille
Intressant. Vad är det man ser på bilderna?

Någon slags stekel kunde jag se ibland förra året. Nyckelpigor har jag planer på att hämta från någon äng. Jodå, insekter mot löss är en annan metod som tilltalar mig, men problemet blir att få dem att stanna hos mig - jag har öppen balkong.
Åsa, mälardalen zon 2
Överst är det en blomflugelarv som är väldigt effektiva på att suga ur bladlöss.

I mitten syns en parasiterad bladlus, det är en parasitstekel som lägger ägg i lössen, när stekeln är färdigutvecklad så skär den upp ett hål i baken på bladlusen och kravlar ut.

Den nedersta bilden visar någon slags gallmyggelarv bland massor av mat (bladlöss).

(Har tyvärr inte lyckats få någon bra bild på nyckelpigelarver men de är också väldigt bra på att äta löss)
myrtille
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-03-2007, 08:33) *
... det är en parasitstekel som lägger ägg i lössen, när stekeln är färdigutvecklad så skär den upp ett hål i baken på bladlusen och kravlar ut.

Alien... alien.gif ohmy.gif

Nu har jag läst att man kan odla vissa örter för att attrahera vissa insekter, till exempel så ska ringblomma, koriander, sidenört och renfana locka till sig nyckelpigan (bladlusens fiende). Jag ska alltså definitivt så ringblommor i år igen.

Informationen hittade jag på den här sidan, ifall någon mer är intresserad av sånt här:
Noah's Notes - Natural Pest Management

Edit: Sen hittade jag det här receptet på samma sida: Blanda 1 dl socker med 1 liter vatten och spraya plantor som drabbas av bladlöss. Det här ska locka till sig nyckelpigor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon