|
netaave
28-02-2007, 10:35
Kan inte låta bli att tänka på att det finns medlemmar från Östhammar och Gimo här på odla. Jag hoppas innerligt att ingen var med på någon av bussarna som kolliderade igår. Hela stan är lamslagen och här på mitt jobb finns ett tomt skrivbord, vi vet att han lever men är väldigt svårt skadad.
Visst var det en förfärlig olycka. Alla pratar om den, Eloge till Radio Uppland för gårdagens och dagens sändningar.
Så tragiskt med de döda och skadade. Dottern fick vänta länge i går morse på buss från Uppsala mot Alunda.
Christa
28-02-2007, 10:59
Det är väldigt trist med trafikolyckor. Förr hände det nästan aldrig några bussolyckor men under senare år har det ju blivit lite vanligare. För egen del har jag många gånger blivit omkörd av bussar trots att jag hållit maxhastigheten.
Den ökande konkurrensen med upphandlingar och allt mer pressade tider gör att förarna tvingas ta risker. Det är inte bra. Jag önskar att massmedia tog upp problemet med döda och skadade i trafiken i större utsträckning än vad de gör idag.
För den som drabbas är det ju lika hemskt oavsett om det är en trafikolycka eller en tsunami.
Ja, det är så hemskt. Jag skulle till Uppsala igår, men läste om olyckan och lät bli, det får bli någon annan dag. Har personligen inte blivit drabbad, men en av mina vänner här miste sin väninna. Så sorgligt och tragiskt.
Vägen 288 borde byggas om fortare än vad som är planerat. Det är många tokiga omkörningar på den vägen har man ju sett. Sänker man själv farten på grund av väglaget kan man ge sig fanken på att bli omkörd av någon som har bråttom. Brådska till vadå, kan man undra. Till en för tidig död i värsta fall.
Själv hade jag änglavakt på denna väg fredagen före jul, på hemvägen kom en bil på min sida av vägen, jag blev tvungen att väja och skarpade bilen i räcket vid vägen. Men det gick bra, repor efter hela bilens sida, men det kan jag leva med då jag fick behålla livet... Andra gången vållande smiter från plats, första gången fick jag min whiplashskada då jag blev påkörd i sthlm.
Bussarna på vägen har en förmåga att köra ut framför en trots att hastigheten är 70 eller 90. Då får man vara snabb på bromsen. Jag är säker på att det ligger mycket i kritiken att bussarnas tidtabell är för tajt. Man kan ju inte räkna med att kunna köra i samma hastighet på vintern som på sommaren.
Mina tankar går till alla drabbade och deras familjer. Många har en svår tid framför sig.
Ja, usch, här var det inte en rolig morgon igår. Olyckan var några kilometer längre bort. De har fått tagit in räddningstjänst från både Uppsala, Gävle och Stockholm. Max kusin brukar åka med den ena bussen, men försov sig, vilken tur! Kusinens pappa är ambulanssjukvårdare och hade först blivit kallad till olycksplatsen, men på väg dit blev han omdirigerad till en annan olycka, han hann nog tänka en del innan han visste att sonen försovit sig. När han kom in till "Ackis" från "sin" olycka kom de personer som blev dit flygna med ambulanshelikopter in. Det hade varit en fruktansvärd syn, de hade inte haft några ansikten "kvar", ansiktena var helt sönder slagna. Utanför Max skola samlades chockade busschaufförer, det var ju´deras kollegor, och de kände säkert alla att det lika gärna hade kunnat var de själva som hade kört just den rutten. Nej usch och fy sådant här borde inte få hända.
Samtidigt blev jag så arg när jag läste följande citat i Expressen idag:
Avvisar kritiken Gunnar Sahlén, vd på KR-trafik som kör bussarna på linje 811, tillbakavisar uppgifterna om höga farter. - Vi kör alltid efter väglaget, aldrig efter tidtabellen. Säkerheten kommer alltid i första rummet. Slut Citat.
Vilket JÄVLA skitsnack!!!!!! Jag åker på denna väg varje dag, och ser nästan dagligen bussar i linjetrafik göra idiot omkörningar. De kör dessutom alldeless för nära bilarna framför sig, många håller bara någon meter i avstånd. Tanken har slagit mig många gånger att jag ska ringa upp deras chef och klaga. Dessa bussar är Max skolbussar! Vi hämtar och lämnar honom själva varje dag av den anledningen att vi tycker att det är så många som kör som idioter med dessa bussar. Om mina smilisar bara hade funkat så hade det blivit en massa här!!!!!!!!
netaave
28-02-2007, 14:19
CITAT (Leia @ 28-02-2007, 14:06)  Ja, usch, här var det inte en rolig morgon igår. Olyckan var några kilometer längre bort. De har fått tagit in räddningstjänst från både Uppsala, Gävle och Stockholm. Max kusin brukar åka med den ena bussen, men försov sig, vilken tur! Kusinens pappa är ambulanssjukvårdare och hade först blivit kallad till olycksplatsen, men på väg dit blev han omdirigerad till en annan olycka, han hann nog tänka en del innan han visste att sonen försovit sig. När han kom in till "Ackis" från "sin" olycka kom de personer som blev dit flygna med ambulanshelikopter in. Det hade varit en fruktansvärd syn, de hade inte haft några ansikten "kvar", ansiktena var helt sönder slagna. Utanför Max skola samlades chockade busschaufförer, det var ju´deras kollegor, och de kände säkert alla att det lika gärna hade kunnat var de själva som hade kört just den rutten. Nej usch och fy sådant här borde inte få hända.
Samtidigt blev jag så arg när jag läste följande citat i Expressen idag:
Avvisar kritiken Gunnar Sahlén, vd på KR-trafik som kör bussarna på linje 811, tillbakavisar uppgifterna om höga farter. - Vi kör alltid efter väglaget, aldrig efter tidtabellen. Säkerheten kommer alltid i första rummet. Slut Citat.
Vilket JÄVLA skitsnack!!!!!! Jag åker på denna väg varje dag, och ser nästan dagligen bussar i linjetrafik göra idiot omkörningar. De kör dessutom alldeless för nära bilarna framför sig, många håller bara någon meter i avstånd. Tanken har slagit mig många gånger att jag ska ringa upp deras chef och klaga. Dessa bussar är Max skolbussar! Vi hämtar och lämnar honom själva varje dag av den anledningen att vi tycker att det är så många som kör som idioter med dessa bussar. Om mina smilisar bara hade funkat så hade det blivit en massa här!!!!!!!! Jag tror nog det är privatpersonerna som gör vansinniga omkörningar och kör för fort, Jag bor ju vid en stro bussväg och har inte sett några vansinniga färder av bussar. Jag tror olyckan är en följd av olyckliga omständigheter och att den parkerade lastbilen och att bara halva vägbanan hunnit röjas var en sådan också. Tror både UL:s och andra bolags chaufförer vet vilket ansvar dom har och att dom sköter sitt arbete proffisionellt. Man kan inte gå ut och hänga alla yrkeschaufförer efter det här.
CITAT (netaave @ 28-02-2007, 14:19)  Jag tror nog det är privatpersonerna som gör vansinniga omkörningar och kör för fort, Jag bor ju vid en stro bussväg och har inte sett några vansinniga färder av bussar. Jag tror olyckan är en följd av olyckliga omständigheter och att den parkerade lastbilen och att bara halva vägbanan hunnit röjas var en sådan också. Tror både UL:s och andra bolags chaufförer vet vilket ansvar dom har och att dom sköter sitt arbete proffisionellt. Man kan inte gå ut och hänga alla yrkeschaufförer efter det här. De har väll inte privatpersoner som kör bussarna? På 288:an är det en massa idiotomkörningar med linjebussarna!!!! Det saknas nämligen bra ställen att köra om då det är backigt, kurvit och smalt. Det går inte att jämföra med E4:an som du har utanför dig. Vi som bor här har MÅNGA gånger förundras över hur de törs köra så med ansvar för så många människors liv. Sedan finns det självklart en massa privatpersoner som OCKSÅ kör farligt. Jag går inte ut och hänger alla yrkeschaufförer, men det finns ett antal på denna väg som inte kör ansvarsfullt!!!!!
På 90-talet åkte jag mycket buss, jag åkte dagligen. Både landsväg och i stan. Jag satt ofta och var rädd. Busschaufförerna körde som idioter, höll bara någon meter i avstånd och körde om även fast trafiken höll hastigheten. Sedan kom de fram innan tidtabellens tider så de hade ofta kört in tid. Nu när jag inte behöver längre, så åker jag inte buss mer än om jag absolut måste. Jag kör hellre själv, jag känner mig säkrare då.
CITAT (faith @ 28-02-2007, 14:58)  På 90-talet åkte jag mycket buss, jag åkte dagligen. Både landsväg och i stan. Jag satt ofta och var rädd. Busschaufförerna körde som idioter, höll bara någon meter i avstånd och körde om även fast trafiken höll hastigheten. Sedan kom de fram innan tidtabellens tider så de hade ofta kört in tid. Nu när jag inte behöver längre, så åker jag inte buss mer än om jag absolut måste. Jag kör hellre själv, jag känner mig säkrare då. Precis så är det på denna väg. (288:an)
Mycket tragiskt med bussolyckan. Det finns många vägar som håller alldeles för låg standard i förhållande till trafikmängd, hastighet osv.
Eftersom jag dagligen pendlar på en annan av Sveriges olycksdrabbade vägar (E6 Trelleborg - Vellinge) som är en av de hårdast belastade vägarna ser man många dårar. Här passerar det varje dag 4000 lastbilar, i snitt 166 st i timmen, jämt fördelat över dygnet (Men färjorna går ju inte jämt fördelat över dygnet...). Vägen är dessutom enkelfilig. De sista månaderna av 2006 dog det minst 3 människor på den vägen. Det var en bussolycka men den var inte i trafik och hade alltså inga passagerare. Lastbilarna kommer i konvojer ut på vägen och vanliga bilister stressas till omkörningar och de flesta olyckorna med dödlig utgång här är mötesolyckor.
Vägverket borde verkligen se över vägnätet och standarden på vägarna. Men vi som åker på vägarna borde använda huvudet mer också...
Ciczi
foolishRice
28-02-2007, 15:14
Nu har deth är kanske inte så väldigt mycket med bussolyckan att göra, ty bussförarna påstås ha kört normalt; men Jag åker ofta buss och vet hur tokigt de kör i Uppsala. Det är få som kör så oförsiktigt och hetsigt som förarna i Uppsalatrakten. Försök att läsa en bok på en Uppsalabuss, det är omöjligt!
Bästa bussupplevelsen har jag haft i Umeå (av alla ställen). Fruktansvärt trevliga och duktiga förare med mjuk körstill.
netaave
28-02-2007, 23:55
CITAT (foolishRice @ 28-02-2007, 15:14)  Nu har deth är kanske inte så väldigt mycket med bussolyckan att göra, ty bussförarna påstås ha kört normalt; men Jag åker ofta buss och vet hur tokigt de kör i Uppsala. Det är få som kör så oförsiktigt och hetsigt som förarna i Uppsalatrakten. Försök att läsa en bok på en Uppsalabuss, det är omöjligt!
Bästa bussupplevelsen har jag haft i Umeå (av alla ställen). Fruktansvärt trevliga och duktiga förare med mjuk körstill. Jag är född här och har åkt buss hela mitt liv, aldrig har jag ens reflekterat över att det skulle köras sämre här än på andra ställen. Då har jag åkt både i stan på E4 och 288 eftersom min bästa kompis bor i rasbo.
Har precis tittat på nyheterna på 1:an. Där tog de upp bussolyckan. De sa också att 2006 gjordes en mätning av hur fort busschaufförer körde i Uppland och ett län till. 9 av 10 körde för fort!!!!! Så då har du lyckats att alltid åka med den 10:e chauffören.
netaave
01-03-2007, 10:51
CITAT (Leia @ 01-03-2007, 07:10)  Har precis tittat på nyheterna på 1:an. Där tog de upp bussolyckan. De sa också att 2006 gjordes en mätning av hur fort busschaufförer körde i Uppland och ett län till. 9 av 10 körde för fort!!!!! Så då har du lyckats att alltid åka med den 10:e chauffören.  Då lyssnade du inte ordentligt för det var i Sörmland 9 av 10 körde föe fort. I Uppland hade dom bara kollat hur chaufförerna höll tiderna. Det stod oxå i tidningen idag att efter sådana här olyckor brukar allmänheten gå ut med osaklig kritik av chaufförer. Blev nästan full i skratt när jag läste det.
Här har jag kopierat text från dagens DN:
Fyra mätningar i Sörmland och Uppland under 2006 visar att majoriteten körde för fort och därmed olagligt. En mätning visade att nio av tio körde olagligt.
- Det går åt helsike för fort, säger Ingemar Bodin, trafiksäkerhetskonsulent på NTF i Uppsala. Slut citat
Vad jag kan se så gjordes mätningarna även i Uppland. Det spelar ingen roll hur du tror att bussarna på 288:an kör. Jag vet hur många (inte alla såklart) kör, eftersom jag ser 288:an från mitt fönster där jag sitter nu. Jag kör på vägen dagligen och jag går bredvid den dagligen när jag är ute med hunden. Och vad jag vet så har jag inga syn fel.
När jag bodde i Björklinge var det helt annorlunda, mellan Uppsala och Björklinge är vägen bred, rak och platt. Dessutom bred väggren. Det går inte att jämföra dessa två vägar.
netaave
02-03-2007, 17:12
Nu har dom kollat bussarnas färdskrivare och ingen av bussarna hade för hög hastighet, skönt att veta det iaf.
CITAT (netaave @ 02-03-2007, 17:12)  Nu har dom kollat bussarnas färdskrivare och ingen av bussarna hade för hög hastighet, skönt att veta det iaf. Tänkte det samma. Förhoppningsvis var denna olycka en ren olycka och inget annat. Kan tillägga att trafiken på 288:an har varit väldigt lugn efter olyckan. Folk får nog sig en tankeställare.
Björken
02-03-2007, 18:25
Nu kommer jag lite på sidan om själva ämnet men det handlar i varje fall om bussar. Ett av de stora problemen är att bussarna inte behöver ha vinterdäck  och ändå så sätter man in bussar när tågen inte kan gå för att det är snöhinder. I mina öron rimmer det oerhört dåligt.
netaave
04-03-2007, 15:39
CITAT (Björken @ 02-03-2007, 18:25)  Nu kommer jag lite på sidan om själva ämnet men det handlar i varje fall om bussar. Ett av de stora problemen är att bussarna inte behöver ha vinterdäck  och ändå så sätter man in bussar när tågen inte kan gå för att det är snöhinder. I mina öron rimmer det oerhört dåligt. Fast jag tror dom flesta bussar har vinterdäck, så var det i det här fallet. Däremot har inte alla dubbdäck och det kanske man kan diskutera vidare. Jag tycker inte det ska behövas här nere där det saltas så mycket. Vi har inte haft det på bilen på länge däremot ett bra vinterdäck. Minst lika bra då det aldrig är isiga vägar där vi åker p.g.a. saltningen.
CITAT (netaave @ 04-03-2007, 15:39)  Fast jag tror dom flesta bussar har vinterdäck, så var det i det här fallet. Däremot har inte alla dubbdäck och det kanske man kan diskutera vidare. Jag tycker inte det ska behövas här nere där det saltas så mycket. Vi har inte haft det på bilen på länge däremot ett bra vinterdäck. Minst lika bra då det aldrig är isiga vägar där vi åker p.g.a. saltningen. Det som förundrar mig är att man alltid skall försöka hitta en syndabock, olyckor händer. Det här var väl en tragisk olycka, inte någons fel. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|