Trottoarbonden
09-06-2003, 11:21
Hej!
Vi har en dum slänt på vår tomt, denna vetter ut mot en väg i västerläge och är idag full av högt gräs, tistlar och maskrosor. Jag är nu ute efter något man kan ha på denna slänt som sköter sig självt och som tar överhanden över det höga gräs och de ogräs som idag härjar där och måste klippas med jämna mellanrum. Det låter som önsketänkande men finns det något sådant? Det behöver inte vara något särskilt vackert utan kanske något gräs eller så....
Hannele
09-06-2003, 12:52
" Det behöver inte vara något särskilt vackert utan kanske något gräs eller så..." Hoppas inga gräs-älskare ser ditt inlägg...
Det finns olika sortes väv du kan täcka din slänt med och göra hål för varje växt.
jag säger bara titta dej runt väg kanterna runt sverige på slänterna som är där o se lupinerna breda ut sej i massor av olika vackra färger
de enda du behöver göra sen är att slå dom med lie då dom blommat över o gått i frö
ja det är ett förslag o så har jag det i min slänt
dom klarar det mesta
Gräv upp slänten i höst så tar frosten rötterna, eller är det väl bara att
rensa en bit i taget i sommar. Varför inte sätta buskar tex Krypoxbär
som är marktäckande. Men ogräs kommer alltid vad man än sätter.
Mellberg
11-06-2003, 22:16
Ja, vintergröna är alltid bra och tar överhanden, med lite hjälp förr eller senare. Själv är jag mycket förtjust i europeisk hasselört som drivs bra hemma hos mig, om det inte blir alltför torrt.
CITAT (Mellberg @ 11-06-2003, 23:16)
Ja, vintergröna är alltid bra och tar överhanden, med lite hjälp förr eller senare. Själv är jag mycket förtjust i europeisk hasselört som drivs bra hemma hos mig, om det inte blir alltför torrt.
Med lite hjälp hur då?
Jag har en hel del vintergröna på tomten men tycker att gräs och kirskål inkräktar mer och mer.
jag känner samma inför vintergrönan inte tar den över av sej själv inte

så vilken hjälp vill den ha för att växa sej frodig som en matta det undrar jag me
jag har sett en v intergröna i närheten som verkligen täcker en ca 10-15 m2
den är jättefin men som sagt hur bär man sej åt för att få den så
den jag har sett har nog funnits ALLTID o jag vet ej vem som påbörjat den

bild på slänt när den e som bäst tycker jag
Wow!Det var den vackraste, häftigaste bilden jag sett i detta forum någonsin. Jag trodde först att det bara var ett montage med hästarna i
bakgrunden tills jag läste texten till bilden.
Ninnin
Fialotta
13-07-2003, 22:03
Jag håller med...vilken bild
jag snodde den oldwolfie...kunde inte låta bli...har den som
skrivbordsbakgrund
Kände på mig att jag fick...eller hur?
Kram o Tack
såklart att du får Maudan
o tack för berömmet Ninnin
i veckan så måste jag slå min lupinslänt eftersom de blommat färdigt nu
men jag har köpt en trimmer så det ska bli KUUUUUL
de e läckert med hästarna när dom e på humör att galoppera
fast de här e hästar som är lite lata så dom galopperar inte så ofta
Måste slå?
Ska man det när de blommat över?
Har en del lupiner i min skogsglänta men även andra blomster som man ju vill ha kvar.
man måste inte slå om man inte vill du kan ju antingen låta fröställningarna vara eller plocka av dom (då kan de hända att lupinen blommar om)
du kan ju slå då allt e färdigblommat
de e ju helt upp till dej
eller handplocka bort det som ser skräpigt ut
jag slår me lie då jag vet att de börjat knäppa i frökapslarna då sprätter det ut frön för nästa säsong
man måste ingenting tycker jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.