Full version: FOSTRAN
weewa
Hej på er
sitter och läser era inlägg och undrar vad ni menar med "mjuk" uppfodtran. Jag tycker att folk i allmänhet oavsett om man använder mjuka med konstant godisbelöning, eller hårda med dominansrullning o.s.v. glömmer bort vart hunden härstammar från. Min uppfattning efter att fött upp hundar 1 20 år är att hunden är ett flockdjur och att man som ledare måste våga iklä sig den rollen, titta på filmer om vargar hur dom gör med sina flockdjur, det är där ni kan lära er hur ni bäst uppfostrar er hund till en trygg individ som kommer att vilja följa er minsta vink.
Lycka till!!
ingrid fuxwall
Hej på dig själv!
Självfallet är du som hundägare flockledare men det innebär ju inte att du behöver vara en diktator och kräva att de ska lyda dig.

Spelar ingen roll om du varit uppfödare i 20 år, tycker att du ska läsa på lite och inse att det kanske inte är från vargen hunden härstammar och fundera över om det kanske inte går att få hunden att lyda genom att vara en flockledare som hunden ser upp till och vill följa genom att vara trygg, lugn och uppmuntrande och inte enbart köra med dominansrullningar, fast jag missförstod kanske ditt inlägg? Kanske menade du något helt annat än det jag tolkade, om så ber jag dig att du korrigerar mig.

Lycka till även du

ingrid
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-02-2007, 21:44) *
/../
tycker att du ska läsa på lite och inse att det kanske inte är från vargen hunden härstammar
/../

Men visst är det vargen hunden härstammar ifrån, det trodde jag alla visste? För övrigt har jag inga åsikter i frågan för tillfället. smile.gif
weewa
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-02-2007, 21:44) *
Hej på dig själv!
Självfallet är du som hundägare flockledare men det innebär ju inte att du behöver vara en diktator och kräva att de ska lyda dig.

Spelar ingen roll om du varit uppfödare i 20 år, tycker att du ska läsa på lite och inse att det kanske inte är från vargen hunden härstammar och fundera över om det kanske inte går att få hunden att lyda genom att vara en flockledare som hunden ser upp till och vill följa genom att vara trygg, lugn och uppmuntrande och inte enbart köra med dominansrullningar, fast jag missförstod kanske ditt inlägg? Kanske menade du något helt annat än det jag tolkade, om så ber jag dig att du korrigerar mig.

Lycka till även du

ingrid

Hej Ingrid.
Du missförstog mitt inlägg om du tog för givet att jag var FÖR ex dominansrullningar... Jag menade att man måste våga vara ledare och om man gör det behöver man inte såna metoder för om man har tittat på filmer hur vargar gör så ser man att dom varken belönar eller dominansrullar.
Att jag har varit uppfödare i 20 år var mer som en info, att jag inte var nybörjare på området (samt att jag även har belägg för det jag skriver då de flesta problem hundägare får med sina hundar skulle kunna avhjälpts om dom bara hade "vågat" vara tydliga ledare)
Själv får jag dagligen beröm för mina hundar som lever i flock med mig och är glada possitiva men som trots det kan gå lösa bland andra hundar och folk och ändå uppföra sig.

Lev väl med era djur!
Bodenblomman
När vi utbildar instruktörer och hundägare så tjatar vi ideligen om att de ska upprätthålla sitt ledarskap. Att vara en bra ledare innebär att ta initiativ och att delegera till andra i flocken. Vi pratar om ledarskapsövningar som man ska göra för att upprätthålla rollen som ledare. Men med vissa hundar kommer man till olika situationer där vi faktiskt måste förklara lite mer vad det är som gäller och vem det är som är ledare. Sedan är vi alla olika i vårat sätt att vara med våra hundar. Jag brukar skilja på uppfostran och inlärning. Vid inlärning med mina hundar jobbar jag med målbildsträning med positiv förstärkning.

Vid uppfostran testas ledarskapet olika från hund till hund. Jag förespråkar inte de gammla HÅRDA metoderna men vid vissa fall kanske det är det som behövs för att kunna ha kvar sin hund. Det är inte kul med hundar som dominerar familjen. Men det finns många olika lösningar och med ökad kunskap om hunden man har i kopplet kan man slippa många negativa situationer och metoder.

Det är inte alltid så lätt att vara ansvarig för de små individerna men GUUD så mycket man får igen!!!

Skulle vara kul att höra fler tankar kring ämnet-det finns 1000 sätt att lära en hund "ligg" och allt som funkar är dock ändå fungerande metoder om än de bara fungerar för ett ekipage.

/ Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon