CITAT (ingrid fuxwall @ 28-02-2007, 21:44)

Hej på dig själv!
Självfallet är du som hundägare flockledare men det innebär ju inte att du behöver vara en diktator och kräva att de ska lyda dig.
Spelar ingen roll om du varit uppfödare i 20 år, tycker att du ska läsa på lite och inse att det kanske inte är från vargen hunden härstammar och fundera över om det kanske inte går att få hunden att lyda genom att vara en flockledare som hunden ser upp till och vill följa genom att vara trygg, lugn och uppmuntrande och inte enbart köra med dominansrullningar, fast jag missförstod kanske ditt inlägg? Kanske menade du något helt annat än det jag tolkade, om så ber jag dig att du korrigerar mig.
Lycka till även du
ingrid
Hej Ingrid.
Du missförstog mitt inlägg om du tog för givet att jag var FÖR ex dominansrullningar... Jag menade att man måste våga vara ledare och om man gör det behöver man inte såna metoder för om man har tittat på filmer hur vargar gör så ser man att dom varken belönar eller dominansrullar.
Att jag har varit uppfödare i 20 år var mer som en info, att jag inte var nybörjare på området (samt att jag även har belägg för det jag skriver då de flesta problem hundägare får med sina hundar skulle kunna avhjälpts om dom bara hade "vågat" vara tydliga ledare)
Själv får jag dagligen beröm för mina hundar som lever i flock med mig och är glada possitiva men som trots det kan gå lösa bland andra hundar och folk och ändå uppföra sig.
Lev väl med era djur!