|
ewa zon 3
28-02-2007, 12:29
Först av allt, det nya forumet ser väldigt bra ut och många fina funktioner som tillkommit. Tack för det alla ni som jobbat med det Har nu hunnit testa en del av det nya och upptäcker att vi nu tydligen ska betygssätta varandra Trodde först att det var stjärnor för hur aktiv man är på forumet dvs många stjärnor = många inlägg men nej det är betyg. Frågar varför vi ska hålla på och betygsätta varandra? Skulle vara skönt att slippa tycker jag. Sen upptäckte jag att om jag är inloggad så kommer mina besök i en viss medlemsprofil att visas i ett eget fönster. Tycker att man man få välja nivån på privat-öppenhet själv. Helt ok med gästbok som man kan skriva småhälsningar i men då har jag valt det. Vet inte om jag gillar det här med att allt man gör ska synas Sen "Mina vänner" ska jag fylla i det själv och göra en lång offentlig lista över de som jag anser vara mina vänner? Ser onekligen mer positivt ut med en låååång lista. Alla dom här funktionerna har lite av "hur-populär-är-jag?" över sig. Jag förstår att det är mitt eget val men känner mig ändå tveksam. Ska den som inte får fem guldstjärnor känna sig ledsen eller inte omtyckt? /Ewa
*Stintan*
28-02-2007, 12:35
Håller helt med dig Ewa plus hur känns det för den som inte får någon på sin vänlista. Känns som om man helst skulle vilja slippa vissa funktioner tycker jag. Intentionerna var säkert bra men......
Håller med i varje ord.
Tycker det känns lite obehagligt som det är nu.
Helen i Skåne
28-02-2007, 12:40
Som Norrbotten-Magdis skrev så är nog vännerlistan till för att man snabbt ska nå de som man brukar skriva till. Tror inte de kan ha gjort funktionen av något annat skäl! Betyget vet jag inte riktigt men har även där svårt att tro att det är meningen att vi ska betygsätta varandra. Vi kan väl se om Ingemar eller Göran ger en förklaring
Jag tänkte inte alls på det, pådet viset innan ni nämnde det. Tyckte det mest verkade kul eftersom man vill prova precis hur allt fungerar, men ni har alldels rätt i det ni säger och jag både hoppas och tror att det inte alls var deras ambitioner att det skulle tolkas så. Kan jag inte tänka mig, men som ni redan sagt så kommer de nog med en vettig förklaring
ewa zon 3
28-02-2007, 12:46
CITAT (Helen i Skåne @ 28-02-2007, 12:40)  Som Norrbotten-Magdis skrev så är nog vännerlistan till för att man snabbt ska nå de som man brukar skriva till. Tror inte de kan ha gjort funktionen av något annat skäl! Förstår att det är väl menat men förut hade jag en "adressbok" i min kontrollpanel som jag kunde använda mig av när jag ville skicka PM. Den funktionen verkar finnas kvar. Räcker inte det? /Ewa
*Stintan*
28-02-2007, 12:57
Isåfall ska inte andra kunna se min vänlista nu är den inte privat och dom man ofta PMar till går ju lätt att se i PMfunktionen.
Fialotta
28-02-2007, 13:03
CITAT (ewa zon 3 @ 28-02-2007, 12:29)  Först av allt, det nya forumet ser väldigt bra ut och många fina funktioner som tillkommit. Tack för det alla ni som jobbat med det Har nu hunnit testa en del av det nya och upptäcker att vi nu tydligen ska betygssätta varandra Trodde först att det var stjärnor för hur aktiv man är på forumet dvs många stjärnor = många inlägg men nej det är betyg. Frågar varför vi ska hålla på och betygsätta varandra? Skulle vara skönt att slippa tycker jag. Sen upptäckte jag att om jag är inloggad så kommer mina besök i en viss medlemsprofil att visas i ett eget fönster. Tycker att man man få välja nivån på privat-öppenhet själv. Helt ok med gästbok som man kan skriva småhälsningar i men då har jag valt det. Vet inte om jag gillar det här med att allt man gör ska synas Sen "Mina vänner" ska jag fylla i det själv och göra en lång offentlig lista över de som jag anser vara mina vänner? Ser onekligen mer positivt ut med en låååång lista. Alla dom här funktionerna har lite av "hur-populär-är-jag?" över sig. Jag förstår att det är mitt eget val men känner mig ändå tveksam. Ska den som inte får fem guldstjärnor känna sig ledsen eller inte omtyckt? /Ewa Håller med dig här
CITAT (maudan @ 28-02-2007, 13:03)  Håller med dig här Jag instämmer också. Nu har jag skrivt om detta på flers tällen. Allt för att det ska uppmärksammas. Vill inte att det ska finnas nogon som helst möjlighet att vissa pekas ut.
CITAT (ewa zon 3 @ 28-02-2007, 12:29)  ---- Sen upptäckte jag att om jag är inloggad så kommer mina besök i en viss medlemsprofil att visas i ett eget fönster. Tycker att man man få välja nivån på privat-öppenhet själv. Helt ok med gästbok som man kan skriva småhälsningar i men då har jag valt det. Vet inte om jag gillar det här med att allt man gör ska synas ---- /Ewa "Sen upptäckte jag att om jag är inloggad så kommer mina besök i en viss medlemsprofil att visas i ett eget fönster."Det här förstår inte jag hur du menar... Vad visas i eget fönster?
Margith
28-02-2007, 13:18
Min gamla adresslista över de som jag PM:ar ofta hittar inte jag igen. Enda sättet jag kom på var att lägga in dessa personer igen som "Mina vänner". Och det är OK för mig, men jag vill nog gärna att den listan ska vara min privata  Du milde om jag skulle råka glömma nån, då kan jag ju skaffa mig en ovän för livet Betygssättningen förutsätter jag kommer att försvinna, den är ju bara dum Sen gillar jag inte heller att om jag går in och kollar någons profil, så syns det att jag gjort det. Att profilens ägare kan kolla det, kan jag till nöds acceptera, men jag förstår inte varför nästa som läser samma profil ska få info om att även jag läst den
*Stintan*
28-02-2007, 13:43
Det där sista Margith håller jag också fullständigt med om
ewa zon 3
28-02-2007, 13:43
CITAT (Margith @ 28-02-2007, 13:18)  Min gamla adresslista över de som jag PM:ar ofta hittar inte jag igen. Enda sättet jag kom på var att lägga in dessa personer igen som "Mina vänner". Och det är OK för mig, men jag vill nog gärna att den listan ska vara min privata  Det ligger en "inte klickbar" adressbok bredvid Mottagarfältet ,förhoppningsvis kommer den funktionen att komma senare. Inte vill jag ha min adressbok liggande offenlig på forumet /Ewa
CITAT (Berith @ 28-02-2007, 13:18)  "Sen upptäckte jag att om jag är inloggad så kommer mina besök i en viss medlemsprofil att visas i ett eget fönster."Det här förstår inte jag hur du menar... Vad visas i eget fönster?  En bild på vem som varit in och kollat på din profil. Kolla din profil får du se att jag var där nyss och hejjade på dig i din gästbok. Ovenför den kan du se vilka som senast har besökt din profil.
Margith
28-02-2007, 13:51
CITAT (ewa zon 3 @ 28-02-2007, 13:43)  Det ligger en "inte klickbar" adressbok bredvid Mottagarfältet  Om du lägger in någon som "Mina vänner" kommer adressboken att bli klickbar. Tyvärr. Därför hoppas jag på att listan Mina vänner kan få bli privat.
CITAT (Betty @ 28-02-2007, 13:50)  En bild på vem som varit in och kollat på din profil. Kolla din profil får du se att jag var där nyss och hejjade på dig i din gästbok. Ovenför den kan du se vilka som senast har besökt din profil. Aha!  Jag såg hälsningen, och att några andra varit på besök. Neej, den funktionen verkar konstig.  *en liten protest*
*Stintan*
28-02-2007, 14:01
Måste jag alltså lägga till nån på min vänlista för att adressboken ska bli klickbar  ???? Hur sjutton ska jag veta vem som vill finnas på min vänlista? Tänk om man får nobben
CITAT (ewa zon 3 @ 28-02-2007, 12:29)  Först av allt, det nya forumet ser väldigt bra ut och många fina funktioner som tillkommit. Tack för det alla ni som jobbat med det Har nu hunnit testa en del av det nya och upptäcker att vi nu tydligen ska betygssätta varandra Trodde först att det var stjärnor för hur aktiv man är på forumet dvs många stjärnor = många inlägg men nej det är betyg. Frågar varför vi ska hålla på och betygsätta varandra? Skulle vara skönt att slippa tycker jag. Sen upptäckte jag att om jag är inloggad så kommer mina besök i en viss medlemsprofil att visas i ett eget fönster. Tycker att man man få välja nivån på privat-öppenhet själv. Helt ok med gästbok som man kan skriva småhälsningar i men då har jag valt det. Vet inte om jag gillar det här med att allt man gör ska synas Sen "Mina vänner" ska jag fylla i det själv och göra en lång offentlig lista över de som jag anser vara mina vänner? Ser onekligen mer positivt ut med en låååång lista. Alla dom här funktionerna har lite av "hur-populär-är-jag?" över sig. Jag förstår att det är mitt eget val men känner mig ändå tveksam. Ska den som inte får fem guldstjärnor känna sig ledsen eller inte omtyckt? /Ewa Håller med. Vänlistan borde vara privat, besök i profilerna inte visas för annan än profilens ägare och betygen borde slopas helt.
Margith
28-02-2007, 14:11
CITAT (Stintan43 @ 28-02-2007, 14:01)  Måste jag alltså lägga till nån på min vänlista för att adressboken ska bli klickbar  ???? Hur sjutton ska jag veta vem som vill finnas på min vänlista? Tänk om man får nobben  Jag vet inte om det är enda sättet, men det var enda sättet som jag kom på Och du har alldeles rätt, någonstans har jag sett nåt ställe där jag kunde stoppa folk från att lägga in mig i deras vänlista, jag måste godkänna det först Nej jag hoppas verkligen att Göran och Ingemar fixar till det här.... sen, när de har fått sova ut
CITAT (ewa zon 3 @ 28-02-2007, 12:29)  Först av allt, det nya forumet ser väldigt bra ut och många fina funktioner som tillkommit. Tack för det alla ni som jobbat med det Har nu hunnit testa en del av det nya och upptäcker att vi nu tydligen ska betygssätta varandra Trodde först att det var stjärnor för hur aktiv man är på forumet dvs många stjärnor = många inlägg men nej det är betyg. Frågar varför vi ska hålla på och betygsätta varandra? Skulle vara skönt att slippa tycker jag. Sen upptäckte jag att om jag är inloggad så kommer mina besök i en viss medlemsprofil att visas i ett eget fönster. Tycker att man man få välja nivån på privat-öppenhet själv. Helt ok med gästbok som man kan skriva småhälsningar i men då har jag valt det. Vet inte om jag gillar det här med att allt man gör ska synas Sen "Mina vänner" ska jag fylla i det själv och göra en lång offentlig lista över de som jag anser vara mina vänner? Ser onekligen mer positivt ut med en låååång lista. Alla dom här funktionerna har lite av "hur-populär-är-jag?" över sig. Jag förstår att det är mitt eget val men känner mig ändå tveksam. Ska den som inte får fem guldstjärnor känna sig ledsen eller inte omtyckt? /Ewa Instämmer i allt. Bort med de här funktionerna röstar jag för.
Margith
28-02-2007, 14:17
CITAT ....... besök i profilerna inte visas för annan än profilens ägare...... Varför ens visa det för profilens ägare??
CITAT (Margith @ 28-02-2007, 14:17)  Varför ens visa det för profilens ägare?? Håller med. Besöken behöver inte visas alls. Den som då inte får några besök behöver inte känna sig utanför. Även om ingen annan ser att personen inte får några besök så kan det räcka att personen själv ser det för att det ska kännas jobbigt.
Gästboken också -- tänk om någon aldrig skriver i min gästbok. Hur populär känner jag mig då. I stället för Gästbok kan man ju pm:a. Gästboken behövs inte.
Allt som har att göra med utvärderingar och graderingar ogillar jag skarpt.
Jonas70
28-02-2007, 15:33
Jag tycker nog om de nya funktionerna. Betygsättningen går ju dock bort (känns ju lite Lunarstorm varning). Vänlistan tycker jag är kanon för då kan man snabbt ta sig till andras profiler och där se vilka trådar de är inne och skapar och svarar på, om det sen ska kallas vänner det vet i tusan.
Lunarstormvarning... det kan nog stämma. Jag har aldrig varit in på den, men barnen har ju haft så jag känner till den iaf. Ang. Adressbok... jag upptäckte att om jag klickade på Blockerade medlemmar så fick jag upp min gamla adresslista.
CITAT (askar @ 28-02-2007, 16:16)  Ang. Adressbok... jag upptäckte att om jag klickade på Blockerade medlemmar så fick jag upp min gamla adresslista.  Så du har blockerat alla dina gamla vänner? De blir nog glada.  Nä, det blir nog bra! Jag tycker inte heller om poängsättningen. Jösses, det är ett trädgårdsforum! Kommer jag få 0 poäng som är nybörjare i trädgården eller vad ska man basera poängen på? Hur "snäll" man är? Populär? Och jag vill kunna välja om jag vill synas som online eller inte. Detta går att göra i ett annat forum jag skriver i. Samma med gästboken och de som har varit på min sida; vill kunna välja om det ska vara offentligt eller ej! Eeee... nu går det inte att ge poäng mer? De håller kanske på att ändra lite? (var inne hos dig askar och kollade nyss)
Jag var också in hos dig...blev nyfiken.
Margith
28-02-2007, 16:35
CITAT (askar @ 28-02-2007, 16:16)  Ang. Adressbok... jag upptäckte att om jag klickade på Blockerade medlemmar så fick jag upp min gamla adresslista.  Du har rätt Askar, under blockerade medlemmar finns min gamla adresslista  Tack!! Men jag vill ha in den i adresslistan här OCH jag vill gärna behålla den privat
CITAT (askar @ 28-02-2007, 16:30)  Jag var också in hos dig...blev nyfiken.  Hos mig? Syns inte i så fall. Ingen har besökt min sida... skumt! Skrev presentation nyss. 300 tecken... svårt att begränsa sig tyckte jag. Vill ju babbla på.
Det verkar som om besöken bara syns om den som besökt varit inloggad som synlig. Osynliga besökare registreras inte.
Jag instämmer till fullo med tidigare talare.Vill inte heller ha det så här.
Hälsningar lisan/
Och nu märkte jag att jag fyllde i info på fel ställe om jag vill skriva mer än 300 tecken. Det finns ju nåt som heter "mer om mig". Men hur skriver jag där? Kommer bara till "personlig information" när jag är inne på inställningar. Det var inget... jag hittade. Under kontrollpanelen...
Gloriana
01-03-2007, 20:39
Jag håller helt med alla föregående skribenter (jag tror jag uppfattade det så att alla i princip tyckte likadant...). För några år sen var jag aktiv chattare på olika sk commnunities. I dessa fanns en massa fåniga listor på vänner och hitten och ditten. Jag tycker definitivt inte att sånt här har något extistensberättigande i denna typ av forum. Det blir lätt sandlåda över det hela! Och betyg - man baxnar! Betyg på vadå??? Nä, bort med krafset tycker jag också!
Piccante
01-03-2007, 22:19
Detta med vänner kan man ha olika åsikter om. en sak som jag reagerade på var att går man in i profilen och kollar på inställningar så kan man välja hur många besökare, gästboksinlägg och vänner som ska visas på första sidan. Då fanns för visa vänner alternativen 3,5 och 10. Givetvis borde alternativet (0) eller "dolda" finnas där så att de som önskar slipper visa sina vänner offentligt.
Sen kanske jag tycker att det är märkligt att man själv lägger till vännerna. Vore bättre om man själv fick fråga vederbörande om de ville ta med en som vän. Adressbok borde ju finnas i pm-funktionen. Som det är nu kan jag ju lägga till alla användare om jag vill för att ge sken av att vara omåttligt populär och det går att göra utan andras medgivande.
Jag tycker de 3 funktionerna * senaste besökare * gästbok * vänner ska slopas. Vill man prata finns både pm och email. Vilka som är ens vänner/privata kontakter på forumet vet man utan att det behöver synas i profilen. Funktionen senaste besökare förlorar sin betydelse eftersom det ändå inte syns när dolda inloggade varit där. Bort med alla dessa 3 funktioner är min åsikt.
Piccante
01-03-2007, 23:25
Vännerfunktionen tycker jag är rätt ok. Det är trevligare att kunna se en lista med avatarer och kunna se om de är online än att bara ha en tråkig adresslista. Men den borde kanske vara dold för de angår ju egentligen inte alla andra vilka man väljer att ha kontakt med.
Senaste besök kan jag hålla med om känns överflödigt. Gästbok nja, det skrivs sällan något djupare och finns inte plats för det heller, kan kvitta.
o jag tycker att de e skojj o kunna se lite vilka som varit var o så så nog tycker vi olika ja skojjiga nya funkitioner tycker jag så vi tycker olika de som e kul är att forumet är aktivt o man kan se att det är så smart också o kunna följa trådar o se så jag e bara positiv så olika man kan vara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|