akan
Hej,
Jag har äntligen fått upp en liten lysrampshållare till mina chilisar och kaktusar. Eftersom jag tror att växterna vill ha en ganska lång ljusperiod, så har jag låtit dem få en timer som har ljuset på under största delen av dygnet. Eftersom jag däremot sover i samma rum så har det blivit ett problem. Jag vill gärna ha mina 8 timmars sömn utan att bli väckt av växtbelysningen vid 6.30. sleeping.gif Eftersom jag inte vill förkorta ljustimmarna så letar jag nu efter någon typ av material som stänger ute ljus, men samtidigt reflekterar.

Vad rekommenderar ni? Jag har sett att man ibland på internet kan hitta en typ av vit folie som reflekterar på ena sidan, men är svart och ljustätt på andra sidan.

Kan man köpa någon sådan typ av folie (eller annat material) i Stockholm, och var isåfall? unsure.gif

Tacksam för svar
mvh akan
Åsa, mälardalen zon 2
Växter behöver också vila precis som vi människor de vill bara ha runt 14-16 timmars ljus (för mycket ljus kan vara lika skadligt som för lite, många växter som inte är anpassade för dygnet runt ljus kan må lite dåligt i norra sverige under sommaren exempelvis) så du kan få din 8 timmars sömn utan ljus.
akan
Tack för svaret men...
Jag är tonåring tongue.gif... sportlov.. mina sovtider är inte så regelbundna som växterna vill ha det smile.gif
Jonas70
Ett tjockare tyg släpper ju inte igenom så mycket ljus, så det skulle väl fungera bra.
Jag har själv mina lysrörsarmaturer i en lagerhylla och har klätt en av sidorna med tyg och vanlig matfolie för att slippa att ljuset faller in på datorn (som jag har precis bredvid) och samtidigt låta så mycket ljus som möjligt reflektera tillbaka på växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon