Full version: en miljon frågor
katah
Att jag har väntat att forumet öppnas igen... nuke.gif rtfm.gif sweatingbullets.gif men äntligen yahoo.gif
kan jag ställa mina frågor:
Jag har nu fått ca. 40 påsar fröer från kompisen frögrossisten. Från deras hemsida har jag fullständiga bilder, och blomningstider i Holland , långder mm. men inga såråd!

Kan ni vara snälla och ge mig lite snabbråd av de sorter ni kan , så kan jag luska vidare på resten själv...

Jag skulle vilja veta
-ljus/ mörkgrående L / M
-såtiden ungefär
-speciellbehandling vid sådd ruggning R / kylperiod K ( hur länge?) / blötläggning B / skogsbrand tongue.gif

vissa sorter är kanske perenner där men inte här... så även kommenterar annuel / perenn är välkomna.

Anteckna gärna vilka jag har mest brottom med just nu, så att jag kan börja med dom!
Jag vet att jag begär mycket info, men alla noteringar är så välkomna!!!

Agapanthus praecox ( perenn?)
freesia xhybrida ” blue shades”
strelitsia reginae
helianthus annuus velvet queen
helleborus purpurascens ( perenn, eller hur wink.gif )
juncus effesus spriralis
asparagus meyerii
vigna caracalla papilionaceae
zantedeschia aethiopica, marsmellow pink (perenn?)
dolichos lablab Roby Moon
mina lobata citronella
thunbergia alata African sunsett mixed
palargonium xhortorum Formula mixture F2
scorpiurus muricatus, pickly caterpillar
ornamental grass Beach Boys mixture ( perenn? )
asarina scandes formula mixture
viola xwilliamsiana Chantreyland
viola rupestris Rosea
viola rupestris Arkwright Ruby
passioflora mixed spaces
delosperma cooperi Table mountain (perenn ?)
dorothesnthus bellidiformis apricot shimmer
cucurbita maxima Atlantic Giant
lycopersicum esculentum Interminate ”lemontree”
monarda citriodora
sanvitalia procumbens mandarin orange
viva primula X polyantha goldlaced polyanthus Tudor Velvet
brudslöja gypsophila elegans White elephant
kanna generalis ”tropicana”s canna indica Crozy´s New Hybridis
saponaria ocymoides (perenn?)
trifolium repens ( perenn?)
primula gold laced poluanthus tudor velvet ( perenn?)

Han skickade även några bonusfröer:

rosa chinensis fairy rose
lupinus mutabilis var. cruckshankii Blue Javelin
delphinium grandiflorum blue butterfly
beta vulgaris v. cicla rainbow chard mixwd colours
delphinium xballadonna cliveden beauty
cosmidium burridgeanum
cucurbita maxima

Jag har varit sjuk hela månaden ( efter en operationen, så nu är det bråttom med allt... behöver så si så där 60 sorter denna vecka och väntar 40-50 påsar från ett fröbyte till . Så det gäller att prioritera, inte så för många av samma sort ( hur gör man det? ) och hoppas att värmen kommer snart så att jag får allt in i växthuset i början av april!!!
Lena i Torslanda
Titta gärna på denna sida. Där hittar du det mesta.
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...ion.php?list=25
Margith
Det jag kan svara på, utan att kolla och läsa på, det är pelargonen smile.gif
Så den nu, i vanlig såjord, inomhus ca 20 grader, undervärme om du har möjlighet och har bråttom.
När den tittar upp behöver den extraljus, men det har du väl?
2 fröer/kruka brukar vara lagom smile.gif
Eva 33c
CITAT
trifolium repens ( perenn?)

Vanlig vitklöver heter väl så? Är det någon speciell variant du köpt? Annars är den förstås hur perenn som helst rolleyes.gif
kerstin z5-6
saponaria ocymoides liten såpnejlika är rätt invasiv
helleborus purpurascens Kyl -låt gro ute
viva primula X polyantha goldlaced polyanthus Tudor Velvet
brudslöja gypsophila elegans White elephant,primula gold laced poluanthus tudor velvet,
är varmgroende perenner violerna viola xwilliamsiana Chantreyland
viola rupestris Rosea
viola rupestris Arkwright Ruby likaså
rosa chinensis fairy rose
lupinus mutabilis var. cruckshankii Blue Javelin
delphinium grandiflorum blue butterfly bienn .delphinium xballadonna cliveden beauty
Ros , Lupin , Riddarsporre gror varmt -alla perennerna kan sås nu-varmt

delosperma cooperi Table mountain kan klara sig om den får grusigt läge , gror varmt, är en fetbladsväxt

Mycket av det övriga är ettåringt, somliga krukväxter som Streilitza-sätt ner i vanlig blomkruka vid krukväxt de kan
ta 6 mån på sig, en del av dina frö är kryddor som Citrontemynta. Monarda citodora Ettårig,
Dolchios lab lab är en bön/ärtväxt, nån grönsak finns också med tror jag samt halvhärdigt gräs
Canna är ju Kanna -och passiflora passionsblomma således krukväxter

Sommarblommornas såtid är så individuella att de får du nog kolla upp
Eva 33c
Nu har jag tittat lite närmare på din lista och kan kompletera tidigare svar med detta:

Helianthus annuus velvet queen (solros) Kan du så direkt i varm jord eller förkultivera 4-5 veckor. Jag sår mina i slutet av april tidigast.
Asarina scandes formula mixture (lejongapsranka) Jag sår mina inne i mars.
Cucurbita maxima Atlantic Giant (pumpa) Kan man nog så direkt i varm jord, beror lite på var man bor, eller förkultiveras 4-5veckor.
Lycopersicum esculentum Interminate ”lemontree” (tomat, Interminate tror jag betyder att den blir hög och ska tjuvas , alltså ingen buskvariant) Förkultiveras 6-8 veckor inne. Har du växthus blir det alltså tidigare än om de ska stå ute.
Lupinus mutabilis var. cruckshankii Blue Javelin (doftlupin) Brukar odlas som ettårig (tror inte den är härdig här, i allafall inte hos mig) Jag har sått den direkt i landet, men man kan nog förkultivera den några veckor om man vill.
Beta vulgaris v. cicla rainbow chard mixwd colours (rödbeta) Den sår du direkt på landet när jorden blivit lite varm. Slutet av maj eller början av juni hos mig.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Eva 33c @ 28-02-2007, 16:58) *
Nu har jag tittat lite närmare på din lista och kan kompletera tidigare svar med detta:

Helianthus annuus velvet queen (solros) Kan du så direkt i varm jord eller förkultivera 4-5 veckor. Jag sår mina i slutet av april tidigast.
Asarina scandes formula mixture (lejongapsranka) Jag sår mina inne i mars.
Cucurbita maxima Atlantic Giant (pumpa) Kan man nog så direkt i varm jord, beror lite på var man bor, eller förkultiveras 4-5veckor.
Lycopersicum esculentum Interminate ”lemontree” (tomat, Interminate tror jag betyder att den blir hög och ska tjuvas , alltså ingen buskvariant) Förkultiveras 6-8 veckor inne. Har du växthus blir det alltså tidigare än om de ska stå ute.
Lupinus mutabilis var. cruckshankii Blue Javelin (doftlupin) Brukar odlas som ettårig (tror inte den är härdig här, i allafall inte hos mig) Jag har sått den direkt i landet, men man kan nog förkultivera den några veckor om man vill.
Beta vulgaris v. cicla rainbow chard mixwd colours (rödbeta) Den sår du direkt på landet när jorden blivit lite varm. Slutet av maj eller början av juni hos mig.

Beta vulgaris v. cicla rainbow chard mixwd colours är ingen rödbeta det är en mangold (chard på engelska är mangold, och mangold har också det vetenskapliga namnet Beta vulgaris den är ju mycket nära släkt med rödbeta) jag fick samma sort (Rainbow) som provfrö av Runåbergs. Det går dock ändå bra att direktså så snart jorden börjat bli uppvärmd runt maj-juni.
Eva 33c
hoppsan, tur att du har ögonen med dig Åsa!
Jag tänkte på den där rödbetan som är rosa och vit "randig" när man skär upp den...
katah
tack för all hjälp!

Ska jag räkna med att alla är ljusgrående?

trifolium är röd med vita blommor.
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan gå efter regeln att täcka fröet 2-3ggr fröets storlek, så stora frön (ex. Cucurbita, Helianthus) stoppas ner en bit under jorden riktigt små fröer läggs på ytan och täcks ej.
katah
jag är bara lagomhysterisk om deta just nu för jag sabbade förra året flera sådder pga. att jag täckte dom för väl! blushing.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon