Full version: växthushjälp
Alexander-VG-zon3
hejsan hejsan

hade tänkt skaffa nån typ av plastväxthus eller nåt med stomme och som ska vara i höjd som en telefonkiosk med ingång . den ska vara hyfsat stort och skydda mot blåst och regn . och tjockplats kanske färgad plast med så den fångar upp solen under hösten/vintern . så vad hittar man att köpa sånt här ? eller om man bygger själv hur gör man ? och vilka material använder man ?

och man ska kunna ta veck huset på våren och sommaren så det ska inte vara där alltid bara under hösten och vintern .

och sen tänkte jag på värme !?

vad finns där att använda ?

skulle gasol funka ? eller finns det fläktar eller annat som gör att det håller över +5c eller strax under men dock frostfritt och det kan inte gå på el utan batteri eller annat då jag inte kan dra el sladdar ditt där .

sååå snälla hjälp .

tack för hjälpen
RibesRubusVitis
Gurkan har byggt ett par fantastiska växthus av trä och byggplast, fast dom kanske inte är så lätta att ta isär till våren. Men det finns ju s k ”partytält” med ställningar av metall och tak och väggar av plast. Dom borde dessutom vara extra billiga efter sommaren. Ibland kan man köpa ställningen separat; sen kan du göra tak och väggar av genomskinlig byggplast som fästs ihop med häftklammer. Se bara till att förankra alltihop i marken före höststormarna.
kollba
Vad har du för skäl att inte ha växthuset permanet på plats ?
Du skriver inget om hur många kvadratmeter det blir men du kommer nog att få stora problem med att hålla en hyfsad temperatur i ett växthus som är av byggplast eller motsvarande om du inte har möjlighet att ha termostatstyrd värmefäkt. Jag antar att K-värdet på byggplast inte är något att hurra över så risken finns att du behöver 3-4000 W för ett 10 kvadratmeters hus.
Alexander-VG-zon3
det ska vara 1m i botten plattan

här är en bild som jag ritat upp hur det ska vara . och det ska inte vara där på sommaren och inte heller på våren . bara på hösten och vintern och hålla ca +5c . inge skada gör om det går ner mot 0c men helst ska det vara så det värms upp emot +5c högre gör inget

och det måste var en tjock skyddande plast ? plus nåt som tål att det värms upp
kollba
Tyvärr är det nog så att det inte går att enkelt värma upp ett såpass litet växthus utan elfläkt med termostat.
Det finns gasol o T-gul brännare men om det finns termostatstyrda dylika vet jag inte. Litenheten gör att de knappast är lämpliga eftersom det blir ganska rejält varmt ovanför dem och det skadar eventuella växter som råkar hamna i hetluften.
Om du använder tjock isolerplast istället för byggplast kan jag tänka mig att ett par rejält stora hinkar (eller en tunna) med varmt vatten eventuellt skulle kunna hålla nollan stången på nätterna men det är tveksamt.
Jonas70
Jag tror det blir svårt att kombinera alla dina krav och önskemål. Jag har i alla fall ingen bra lösning på det.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kollba @ 28-02-2007, 21:48) *
Tyvärr är det nog så att det inte går att enkelt värma upp ett såpass litet växthus utan elfläkt med termostat.
Det finns gasol o T-gul brännare men om det finns termostatstyrda dylika vet jag inte. Litenheten gör att de knappast är lämpliga eftersom det blir ganska rejält varmt ovanför dem och det skadar eventuella växter som råkar hamna i hetluften.
Om du använder tjock isolerplast istället för byggplast kan jag tänka mig att ett par rejält stora hinkar (eller en tunna) med varmt vatten eventuellt skulle kunna hålla nollan stången på nätterna men det är tveksamt.

japp det får inte bli för varmt men det gör heller inget om det blir upp till +15c eller 20c , alltså jag vet inte va det ska vara för plast det var det jag tänkte nån av er kunde komma på ?
men annars så kan man kanske klä huset med frost skydd eller om man har värme ljus innanför ?

men jag kan ju även ha plastväxthuset större såfall vilkens storlek skulle passa om man använder gasol så det inte blir för varmt ?
kollba
Jag vågar inte råda dig eftersom det kan bli hur galet som helst.
Det kan bli alldeles för varmt om solen skiner och du har gasolvärmaren igång. Då behöver du automatiska vädringsfönster.
Å andra sidan kan det bli så illa att en gasolvärmare inte duger att hålla kylan borta om du har vanlig byggplast, minusgrader och blåst.

Jag skall själv för första gången testa en T-gul värmare på 1250 Watt (köpt hos Willab) nån gång i April - Jag har inte heller tillgång till el vid växthuset. Enligt Willab skall den klara att hålla frosten borta (och kanske lite mer) i mitt växthus, som är på 10 kvadrat och har 8 mm isolerplastskivor, men den klarar knappast av att göra om mitt växthus till ett varmväxthus på vintern.
Alexander-VG-zon3
men bara det håller frost bort och ca +5c så funkar det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon