aanderss
i en nationalpark i syd afrika får man tilbaka pengarna om man inte ser 5 stora djur men vilka är dem djuren?
Elisabeth P
Detta hittade jag när jag sökte på googel

Big five
Uttrycket The big five är ett samlingsnamn på fem afrikanska däggdjursarter – men inte de fem största, som man hade kunnat tro. Begreppet myntades i svunna tider av jägare och är ett samlingsnamn på jakttrofédjuren elefant, afrikansk buffel, noshörning, leopard och lejon, som allihop var farliga att jaga till fots. I dag används uttrycket också i rent turistsafarisammanhang, men nu snarare som indikation på artrikedom än på farlighet.

Lisa
aanderss
CITAT (Lisa:) @ 28-02-2007, 20:20) *
Detta hittade jag när jag sökte på googel

Big five
Uttrycket The big five är ett samlingsnamn på fem afrikanska däggdjursarter – men inte de fem största, som man hade kunnat tro. Begreppet myntades i svunna tider av jägare och är ett samlingsnamn på jakttrofédjuren elefant, afrikansk buffel, noshörning, leopard och lejon, som allihop var farliga att jaga till fots. I dag används uttrycket också i rent turistsafarisammanhang, men nu snarare som indikation på artrikedom än på farlighet.

Lisa

man tackar men jag trodde flodhästen ingick där
emas
Naturhistoriska har en liten sammanfattning med lite info om respektive "big one" + lite reklam för cosmonova smile.gif
http://www.nrm.se/download/18.1f76bb0e108d...Wild+Safari.pdf

Om deras fem stämmer får nog flodhästen nöja sig med att vara stor ... och farlig, om jag inte minns fel...

emma, som inte har sett en enda av de 5 (kanske med undantag för djurparks-/cirkusdjur ...)
aanderss
CITAT (emas @ 28-02-2007, 23:45) *
Naturhistoriska har en liten sammanfattning med lite info om respektive "big one" + lite reklam för cosmonova smile.gif
http://www.nrm.se/download/18.1f76bb0e108d...Wild+Safari.pdf

Om deras fem stämmer får nog flodhästen nöja sig med att vara stor ... och farlig, om jag inte minns fel...

emma, som inte har sett en enda av de 5 (kanske med undantag för djurparks-/cirkusdjur ...)

Jag har för mig att flodhästen är de djur som dödar flest mänskor årligen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon