Full version: Växter vid torp
Virriz
Hej! Här finns ju de verkliga experterna!! yahoo.gif

Jag är långt ifrån en sådan, men älskar trädgård och vill gärna ha hjälp... Har massor med frågor egentligen, men jag börjar med att jag vill ha tips på växter i en smal rabatt vid framsidan på mitt torp...
Huset är från ca 1850 och ligger utanför Uppsala, rabbatten i söderläge.
Det är ju ett sommarställe så jag kan inte ha för krävande saker, även om jag är där mycket på sommaren
Just nu växer där mycket aklejjor, och sen har jag en rabattros och en klätterros... Mitt i... Funderar på att flytta dem men jag vet inte...
Inget av det har jag planterat, och förra sommaren nöjde jag mig med att så några ringblommor och sätta ner ett par Marguerite, men det kändes trist...

Bifogar en LITEN (lyckades inte få större) bild och hoppas på lite idéer biggrin.gif

[attachment=60:Huset_juli.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Stjärnflocka, mycket anspråkslös flerårig växt som är ganska vanlig vid äldre hus + i uppsala trakten brukar den kallas Linnés döttrar, kanske passande med tanke på allt Linnéfirande.

Jag har bara den gamla bonnvarianten som kommer från morfars trädgård (den frösår sig en hel del) men det finns lite mer förädlade varianter i trädgårdsbutiken som är mera sparsamma med spridandet.

kerstin z5-6
Figerborgsblomma, olika campanula , liljor , stormhatt är ju torpblommor
Kan rek föreläsningen Liljor o akvileja vid gamla torp Av Birgitta på Älsjömässans öppna föredrag , om du är där
kanske hittar du något i mina album perenner med -jag har liknande rött gammalt hus
Pesco
Länsstyrelsen i Västmanlands län (vill jag minnas) gjorde för ett par år sen en studie av vad som finns kvar av (övergivna) gamla torp. Karterade lämningar och inventerade växter och tog fram foton. Blev en jättefin rapport. Där fanns det rätt mycket om gamla växter...minns att jag tänkte att man ska ha den med sig i skog och mark för att kunna identifiera saker. Stod också gamla namn.

Massa intressant växthistoria finns här:
http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/pina/pinus/pinusyl.html
står bl a gamla användongsområden. Läste om nyponros, en osv...många växter kan man ha hållt av olika skäl.
Virriz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-02-2007, 22:07) *
Stjärnflocka, mycket anspråkslös flerårig växt som är ganska vanlig vid äldre hus + i uppsala trakten brukar den kallas Linnés döttrar, kanske passande med tanke på allt Linnéfirande.

Jag har bara den gamla bonnvarianten som kommer från morfars trädgård (den frösår sig en hel del) men det finns lite mer förädlade varianter i trädgårdsbutiken som är mera sparsamma med spridandet.

Vad skojj med din bild, vi har massor av exakt likadana stjärnflockor vid vårt torp. Jag gillar dem skarpt, och de är ju också fina länge! biggrin.gif
Har faktiskt varit inne på att komplettera med några fler från trädgårdsbutiken, just för att de är fina och inte kräver någon skötsel...

Fingerborgsblommor är sååå fint, men de är väldigt giftiga va? Är lite restrektiv med sånt, med tanke på barn!

thanks.gif för Era idéer och tips så här långt! Det är så skojj att hålla på och planera nu vad man ska göra sen när snön är borta, och man kan sätta igång!

Älskar pioner också, och har funderat lite på att anlägga en "pion-djungel" med många pionbuskar som står tillsammans med lite olika blomningstid. Fast jag har inte funderat klart på det... Har ju passion för gammaldags rosenbuskar också rolleyes.gif

Men som sagt, jag börjar med att planera klart rabatten nu, så tar jag det andra sen..
kerstin z5-6
Det finns tre växter jag avråder från när det gälller barn -inte pga av giftighet men risken för "brännskada av växtsaften -Det så oskyldiga"prickbladet " Krukväxt -
och ute Mose brinnande buske "samt Euphorbia gulltörel alla har frätande växtsaft
De kan man komma åt vid lite häftig lek , bryta av och få på huden -
men Äta -nej ..
Inget barn har de senaste 50 åren förgiftats och dött pga trädgårdsväxter
Lås in diskmedel och hushålls kemikalier däremot
Förklara vilka växter som är giftiga för barnen -de förstår detta mycket bra -de som inte förstår ska ändå inte krypa ensamma i rabatterna smile.gif
Torprosor finns många trevliga sorter Rosa alba maxima tex

Riddarsporrar och stockros hör väl också till de som passar i sådan miljö

Kungsljus med
evelina
Jag har allt som redan dom andra har skrivit men jag tycker vallmo, prästkragar, blåklockor, förgätmigej,
blåklint och lupiner hör till.
Fast jag har ju både äng och natur och rabatter på min tomt.
Virriz
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-03-2007, 21:17) *
Det finns tre växter jag avråder från när det gälller barn -inte pga av giftighet men risken för "brännskada av växtsaften -Det så oskyldiga"prickbladet " Krukväxt -
och ute Mose brinnande buske "samt Euphorbia gulltörel alla har frätande växtsaft
De kan man komma åt vid lite häftig lek , bryta av och få på huden -
men Äta -nej ..
Inget barn har de senaste 50 åren förgiftats och dött pga trädgårdsväxter
Lås in diskmedel och hushålls kemikalier däremot
Förklara vilka växter som är giftiga för barnen -de förstår detta mycket bra -de som inte förstår ska ändå inte krypa ensamma i rabatterna smile.gif
Torprosor finns många trevliga sorter Rosa alba maxima tex

Riddarsporrar och stockros hör väl också till de som passar i sådan miljö

Kungsljus med

Helt underbara bilder!! Sådär vill jag ha det! "Rätt" växter och färgskalor... Sen ska de "BARA" placeras där de trivs, och där det blir så där fantastiskt fint!!
kerstin z5-6
smile.gif Buskar och träd , och Rosorna -har jag köpt , men nästan alla perenner har jag sått själv -det är både jättekul och ger utrymme till stora planteringar för liten summa :)Mjölkklockan th i bild är så tacksam -finns i blått vitt och rosa
Lycka till med torpet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon