Full version: myntor (köpa frö?)
eydimork
Ett par möjligtvis dumma frågor:

Går brokig äppelmynta och eau de colognemynta att köpa so frö? Vet någon i sådant fall var de finns att få tag på?
Åsa, mälardalen zon 2
Brokbladig äppelmynta går inte att så det är delning som gäller. Har för mig att samma sak gäller för Eau de Cologne mynta.
Merlin
Dom finns att köpa lite varstans i välsorterad trädgårdshandel. Om du åker till trädgårdsmässan i Älvsjö så såg jag att dom sålde en massa olika myntor där förra året...
ingrid fuxwall
Själv har jag köpt bägge som plantor och de förökar sig glatt, även på avstånd, speciellt den sistnämnda sorten.

ingrid
Gurkan
CITAT (eydimork @ 28-02-2007, 21:47) *
Ett par möjligtvis dumma frågor:

Går brokig äppelmynta och eau de colognemynta att köpa so frö? Vet någon i sådant fall var de finns att få tag på?

Kanske inte svar på din fråga men vill du köpa ovanliga myntasorter så är Tirups Örtagård utanför Staffanstorp en verklig hit. Rekomenderas!

CITAT (ingrid fuxwall @ 06-03-2007, 23:12) *
Själv har jag köpt bägge som plantor och de förökar sig glatt, även på avstånd, speciellt den sistnämnda sorten.

ingrid

Förökar dom sig med frön eller genom utlöpare ?? Om med frön, blir de nya plantorna likadana som moderplantorna ??
Fenja
Utlöpare Gurkan, sprider sig som ogräs, så man får tänka på var man planterar dem! Lätta att sticklingsföröka, rotar sig snabbt i vatten. Jag har en del myntor som jag kan ta sticklingar på, men jag vågar inte lova vad som överlevt vintern då vi flyttade på alla i fjol... Pma mig vid intresse längre fram.
Mvh
Fenja
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 06-03-2007, 23:18) *
Förökar dom sig med frön eller genom utlöpare ?? Om med frön, blir de nya plantorna likadana som moderplantorna ??

Min erfarenhet som sträcker sig genom några år är att den sistnämnda myntan förökar sig genom frö och att barnen blir som mamman.

ingrid
Jonas70
Myntor som jag odlat har alla förökat sig med utlöpare, för att förhindra att de helt tar över så brukar jag plantera myntan i krukor som jag sedan "planterar" i rabatten. Detta för att myntans utlöpare bara kan sprida sig till krukans kant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon