Jag har en fråga om lysrör. Jag har en ganska bra armatur med höj och sänkbara kedjor och två lysrör i. Är det vanliga lysrör som används vid plantuppdragning eller har ni särskilda solljus-rör?
Monica
kerstin z5-6
28-02-2007, 22:43
vanliga är lika bra som dyra -det har gjorts undersökninger på det Vill du ha tips Philips 840 osram 965 De ska hänga 10 cm över dina sådder happy sowing !
Natures wisdom
01-03-2007, 00:42
Mina hänger 20cm ovanför. Är jag doomed for life nu? Men det sitter ett rött och ett blått rör i dem, 30w, något groluxtjosan. Satt i från början så det ska nog gå bra förhoppningsvis. Annars har jag andvänt lågenergilampor, det har fungerat bra det med.
kerstin z5-6
01-03-2007, 10:50
Det som kan hända vid det avståndet är att du får långa rothalsar ... med ettåringar är det ju inga större bekymmer De flesta av dem tål att planteras "ner" vid omskolningen -men alla perenner är inte lika förtjusta i att bli begravda Dessutom gör långa rothalsar att plantan blir känskligare för svamp och rot röta tex ..
Mozart
01-03-2007, 11:24
CITAT (Natures wisdom @ 01-03-2007, 00:42)
Mina hänger 20cm ovanför. Är jag doomed for life nu?
Doomed för life..ha ha, nej så allvarligt kan det ju inte vara!
Om man inte kan få ljuset längre ner, så kanske man kan få växterna högre upp? Det är ju ganska enkelt att lägga nått under och så upp växterna lite i stället. Jag har äntligen fått användning för mina och sambons gamla vhs band som vi sparat i evigheter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.