Dragnet
Jag har en naturlig damm som innehåller mängder med vattenkryp, tom vattenloppor så här års. Mängder med insekter på sommaren både ovan och under ytan. Andmat kan det också bli gott om. Har tänkt släppa ner fisk under många är men av olika skäl så har det inte blivit så.

Om jag är sparsam med fisk, säg en 4-5 Koi tex, behöver jag stödutfodra eller kan de leva på vad dammen ger?

Storleken varierar med nederbörden men jag uppskattar medelytan till ca 100 m² och medelvolymen till 55 m³.

Den har ett naturligt tillflöde från närliggande berg.

(Skulle ha lagt upp en bild men hittade ingen digital dito och det är mörk ute nu cool.gif
uno
Lägg ut lite mat då och då. Det som inte fisken äter upp äter de andra vattendjuren upp.
Christer i Falköping
Med en så stor damm och med så få fiskar lär du knappast behöva mata alls.
Christer.
Dragnet
Jag talade med lokala Zoo affären och hon sade att man nog inte behövde mata dem men att det kunde vara en bra idé att göra det (med bara lite mat) ungefär var 3:e dag så att man fick fiskarna mer tama och kunde kolla hur hungriga de var etc.

Vad jag har svårt att bestämma mig för är om jag skall gå med Koi eller vanlig klassisk Guldfisk. Dammen kan torka ut men det var väldigt många år (minst 15 tror jag) sedan det hände och mindre fiskar är ju lättare att fånga upp och flytta till någon balja.

Fast jag vill ju att de tar både mygglarverna och andmaten rolleyes.gif
Christer i Falköping
Koien är ju lite känsligare än guldfiskar, så jag skulle satsa på guldfiskar. Inte den klassiska slöjstjärten dock, den har svårt att klara sig i vatten som är kallare än +10c° Plus att jag vet att Guldfiskar är mästare på att äta mygglarver.
Christer.
ljusblo
Att ta med morgonkaffet ner till dammen och mata fiskarna är ju en höjdpunkt på dagen så den möjligheten skulle jag inte missa.
Dragnet
CITAT (ljusblo @ 04-03-2007, 11:40) *
Att ta med morgonkaffet ner till dammen och mata fiskarna är ju en höjdpunkt på dagen så den möjligheten skulle jag inte missa.

Då får det bli som dessert, i första hand skall de äta mygglarver och andmat biggrin.gif

Tar Guldfisken även andmat? Just nu lutar jag nog åt Guldfiskar. Kanske några sötvattenssnäckor också?
uno
CITAT (Dragnet @ 04-03-2007, 21:46) *
Då får det bli som dessert, i första hand skall de äta mygglarver och andmat biggrin.gif

Tar Guldfisken även andmat? Just nu lutar jag nog åt Guldfiskar. Kanske några sötvattenssnäckor också?

Tämj några änder som äter andmaten.
Dragnet
CITAT (uno @ 05-03-2007, 14:18) *
Tämj några änder som äter andmaten.

Det har faktiskt varit ankor här förut och då var det inte några problem med andmaten biggrin.gif
Men det är för mkt jobb med ankor och förr eller senare så är räven framme. Men det var faktiskt lite vildänder här i höstas så om de kommer ibland så får fiskarna ta resten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon