Köpte hus förra våren och har nu för första gången "blivit" med en alldeles egen trädgård och har ett flertal växter som jag inte vet vad det är för något så här kommer några bilder som ni gärna får gissa och klura på vad det kan tänkas vara.
1:a bilden är en vintergrön växt, den blommade med små söta blommor och fick något enstaka rött litet bär.
2:a bilden är på en av blommorna som växer i en solig backe.
3:e bilden är på en växt som inte blir så hög och den luktar väldigt kryddigt och har spridit sig över hela ovanstående soliga backe.
4:e bilden är på en växt som blommar samtidigt som t.ex. blåsippor har jag för mig
fruberglund
01-03-2007, 11:19
2:an ser ut som en Näva
3:an gissar jag på Timjan och
4:an Vintergäck?
Eva 33c
01-03-2007, 11:27
1 är nog något slag av oxbär, kanske krypoxbär
Cotoneaster dammeri2 en näva helt klart, är den vild kanske det är en skogsnäva
Geraniumn sylvaticum men det finns många arter.
4
Svalört
Piccante
01-03-2007, 12:23
Skulle nog säga;
Oxbär Cotoneaster sp
Skogsnäva
Timjan? fast blomman ser inte ut att höra ihop med resten som jag inte riktigt vet vad det är.
Svalört
Här kommer två bilder till på 3:an
kerstin z5-6
01-03-2007, 13:14
Någon typ av mynta ? Luktar den mint ?
Mina förslag är
1=någon slags oxbär
2=skogsnäva(=midsommarblomster)
3=timjan
4=svalört
:-)
Nej det luktar inte mint men det luktar riktigt kryddigt och gott om den och pizza är det som jag kom att tänka på första gången jag klampade omkring i backen och inte kunde hitta vad det var som luktade, då var det tidigt på våren och inget hade börjat växa än.
Sailor Pluto
01-03-2007, 14:30
När du säger pizza tänker jag på oregano.
Anders zon 1
01-03-2007, 18:12
Jag tror att det är:
1 = krypoxbär
2 = blodnäva
3 = timjan (kanske stortimjan med tanke på att den doftar "pizza")
4 = svalört
/Anders
Ja nu har jag googlat och kollat era gissningar och jag tror att Anders är nog den som prickat allra mest rättt pågrund av hans gissning på blodnäva
Tack för att ni la en stund på att gissa fram vad det var för några växter som växer i våran trädgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.