Ska göra om en gräsmatta till hönsgård. Nu finns där bara ett äppelträd och två svart vinbärsbuskar så jag tänkte plantera lite fler buskar så hönsen har något att gömma sig i.
Är det något som absolut bör undvikas eller någon växt som höns i allmänhet gillar?
Alla tips mottages tacksamt!
Jag tror att det kommer att vara svårt att få växter att överleva där någon längre tid, om det är meningen att hönsen skall gå där hela tiden? Förutom hönsens pickande så kommer det ju att bli extremt näringsrikt. Träd kanske kan klara sig. Annars är det ju bra om hönsen kan få skugga sommartid.
Huggorm
01-03-2007, 14:19
Som sagt så är det inte mycket som överlever i en hönsgård. Det som inte äts upp trampas i stället ner. Höns är riktiga vilddjur, man skall inte lura sig på att kycklingarna ser snälla ut som små. Marken brukar ganska omgående trampas upp till lera. I föräldrarnas hönsgård på gården där jag växte upp fanns ingen markvegetation över huvud taget. Däremot växte det ett flertal lönnar på området. Inga höga träd, men väldigt täta i kronorna, det var inte mycket ljus som nådde ner till marken mitt i hönsgården där. Dom lönnarna verkade i alla fall trivas bra med dom enorma mängderna gödsel som hönorna genererade.
Det är alltså så illa. Hönsen kommer lånas från en bondgård och bara vara hemma hos mig kanske mellan maj-augusti eller något liknande. Men eventuella buskar hinner kanske inte växa sig starka nog att stå emot dem. Det kommer att vara kanske fem höns och en tupp, ingen storproduktion med andra ord. Äter de svarta vinbär utan problem?
Huggorm
01-03-2007, 18:48
CITAT (Sazu @ 01-03-2007, 14:23)

Äter de svarta vinbär utan problem?
Frågan är snarare om dom nöjer sig med att bara äta upp bären, eller om dom tar buskarna också?
lenaandersson
01-03-2007, 19:29
CITAT (Sazu @ 01-03-2007, 14:23)

Det är alltså så illa. Hönsen kommer lånas från en bondgård och bara vara hemma hos mig kanske mellan maj-augusti eller något liknande. Men eventuella buskar hinner kanske inte växa sig starka nog att stå emot dem. Det kommer att vara kanske fem höns och en tupp, ingen storproduktion med andra ord. Äter de svarta vinbär utan problem?
Ja då det är inga problem med vinbär. Jag har höns sen 97 och dom brukar plocka dom röda buskarna före mej, men dom svarta får sitta längre. mvh Lena
Vi planerar hönsgård just nu och får de små pullorna framåt april-maj. Inte mycket kan överleva inne i hönsgården men vi tänkte använda nätgården som spalje för klängeväxter, kanske slingerkrasse, störbönor, blomsterbönor, och annat som växer snabbt och högt. Dom lär ju äta allt inom räckhåll men jag har sett fina hönsgårdar inklädda med slingerkrasse så jag har gott hopp.
Själva plantorna står alltså på utsidan av nätet.
Big Gardener
02-03-2007, 11:35
Jag skulle i o f kunna tänka mig att vanlig fläder, Sambuccus nigra skulle kunna fungera. Den växer i nästan vilka jäkla jordar som helst.
Jag tror inte att nyplanterat klarar sig särskilt bra, inte för att hönsen äter dem men för att de gärna sprätter i lös jord och för att gödseln är så stark.
Däremot har jag sett etablerad klasespirea, måbär och andra härdiga buskar klara sig i hönsgårdar som var stora.
Ju störrre yta per höna desto mer växtlighet klarar ju sig, och hönor gillar ju buskar. Men istället för att plantera sådana skulle jag härma buskmiljöer - stora rishögar som man knyter och lägger lite roligt, stubbar, stenar, julgranar mm.
Tack för er hjälp! Tror jag ändå ska försöka mig på någon tålig sak eftersom det blir få hönor på en relativt stor yta. Får kolla upp fläder helt enkelt. Tur att jag får ha mina vinbär ifred.
Fågelvägen
13-03-2007, 22:21
Vi har haft flockar på ca 20 hönor + 1-2 tuppar i ungefär 15 år. Det stämmer att det knappast finns ett grönt strå inne i en hönsgård. Mest därför att de gräver så flitigt. Vi har haft stora granar och ett ca 10-årigt äppelträd inne i hönsgården, men de var där före hönorna. Träden mådde bra trots häftig gödsling. På utsidan planterades en humleplanta som klättrade på hönsnätet - den blev mycket frodig, fast lite avnypt om den vågade sig till insidan. Det är nog på utsidan buskar och sånt ska planteras, tror jag. De skuggande buskarna kan väl också sträcka sina kvistar in genom nätet? (På ca 1 m höjd i så fall)
Den stora fördelen (som vi saknar där vi bor nu, utan hönor): Allt ogräs + grönsaksrester från hushållet som vi förde till hönsgården förvandlades på nolltid till den frodigaste, välblandade kompostjord. När nässlor invaderade hönsgården under en 2-årig "höns-time out" var det inget problem - de försvann direkt när nya hönor satte igång och jobbade.
Så om ni kan välja platsen för hönsgården kanske ni kan välja den plats där ni inte själva drömmer om att rensa ogräs, eller den stenigaste delen av tomten!
Glöm inte en bänk för hönsbetraktelser. Det finns knappast något mera fridfullt än att sitta och titta på hönor som är upptagna med viktiga höns-sysslor.
[quote name='Fågelvägen' date='13-03-2007, 22:21' post='574956']
Vi har haft flockar på ca 20 hönor + 1-2 tuppar i ungefär 15 år. Det stämmer att det knappast finns ett grönt strå inne i en hönsgård. Mest därför att de gräver så flitigt. Vi har haft stora granar och ett ca 10-årigt äppelträd inne i hönsgården, men de var där före hönorna. Träden mådde bra trots häftig gödsling. På utsidan planterades en humleplanta som klättrade på hönsnätet - den blev mycket frodig, fast lite avnypt om den vågade sig till insidan. Det är nog på utsidan buskar och sånt ska planteras, tror jag. De skuggande buskarna kan väl också sträcka sina kvistar in genom nätet? (På ca 1 m höjd i så fall)
Håller med! Vi hade ett stort päronträd utanför hönsgården så att dom kunde få skugga på sommaren. Vill du göra hönorna riktigt glada så odla lite extra (eller ganska mycket) gräslök åt dom. Gräslök fungerar som muta om man vill fånga in dom när dom har gått ute också - jag behövde bara ropa "godis" och dom kom som ett skott för då vankades ju favoritgrödan gräslök

mums.... Vill man äta upp sina hönor så bör det tilläggas att köttet får en pikant smak om dom matas regelbundet med gräslök
Jenny & Vilda
14-03-2007, 21:51
Passar på att fråga en "hönsgödselrelaterad" fråga, har fått en halv sopsäck från urskottningen av ett hönshus från förra året. Alltså hönsbajs blandat med torv. Räcker ett år för att den ska bli mindre stark eller hur länge behöver den brinna? Vad kan jag tänkas prova med den iår? Hur ser välbrunnen hönsgödsel ut jämfört med "obrunnen"?
Fågelvägen
16-03-2007, 11:44
Hej Jenny&Vilda!
En nyttig present har du fått!
Jag föreslår att du varvar hönsgödseln med löv och trädgårdsavfall i din vanliga kompost eller i en varmkompost (hoppas du har en!). Då påskyndar den processerna i komposten samtidigt som den brinner själv. Vad som skottats ut ur ett hönshus är väldigt starkt, så det du har i säcken behöver i alla fall spädas ut ordentligt. Har gödseln legat torr i säcken är den troligen fortfarande som färsk, alltså obrunnen.
Hälsningar från f.d. hönsägare
Jenny & Vilda
17-03-2007, 09:46
CITAT (Fågelvägen @ 16-03-2007, 11:44)

Hej Jenny&Vilda!
En nyttig present har du fått!
Jag föreslår att du varvar hönsgödseln med löv och trädgårdsavfall i din vanliga kompost eller i en varmkompost (hoppas du har en!). Då påskyndar den processerna i komposten samtidigt som den brinner själv. Vad som skottats ut ur ett hönshus är väldigt starkt, så det du har i säcken behöver i alla fall spädas ut ordentligt. Har gödseln legat torr i säcken är den troligen fortfarande som färsk, alltså obrunnen.
Hälsningar från f.d. hönsägare
Tack för svar! Har tyvärr ingen varmkompost utan en trädgårdskompost som även matas med grönsak och fruktrens inifrån. Kan jag blanda lite från hönspåsen med köpejord i mina nya pallkragar där det skall odlas grönsaker? I sånt fall får resten gå i komposten och lite i perennrabatten utblandad.
Hur vet jag när den är brunnen då, är det skillnad i konsistens/doft??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.