Full version: Chilin tänker blomma
ewa zon 3
Jahaja nu ser der ut som en del av min chiliplantor börjar sätta knoppar.
Lite tidigt eller? Ska jag knipsa bort knopparna?

/Ewa
Gurkan
Det är lite tidigt för blomning så du kan ta bort blomknoppen men akta så du inte skadar plantan. Det är bättre att plantan får satsa på att växa och bli stor nu än att den ska börja sätta frukt.
Jonas70
När sådde du den chilin, eller det är en övervintrare?
noora
Jag tycker att de brukar gå i blom för tidigt om de har för lite näring. Plantera om i större kruka eller gödselvattna lite, så växer plantan till sig ytterligare.
ewa zon 3
Tack för alla bra svar thanks.gif

Dom är sådda 3:dje veckan i januari och är ca 10-15 cm höga. Alla är "annumsorter"
Omplanterade i krukväxtjord med små lecakulor och har fått svag gödning kontinuerligt.
Vill inte använda konstgödsel så vad ska ja ta då?
Står nu i 9x9x10 krukor nu är det dags för omplantering igen?

/Ewa
Gurkan
Dom kan nog stå kvar lite till i 9cm krukor.

Använd Biobact eller liknande KRAV-medel, börja med liten dos och öka efterhand.

Om du vågar kan du lyfta upp en planta ur krukan och ta en titt på rötterna. Är jordklumpen helt omvirad med rötter är det hög tid att plantera om, finns där bara lite rötter kan det vänta. Enklaste sättet att försiktigt ta er en planta ur en kruka är att sätta handen över så att stammen kommer mellan ring- och långfinger, vänd upp-å-ner och knacka lite i botten, sen kan du lyfta av krukan utan att behöva dra i plantan. Rötterna säger mycket om hur plantan mår. Rötterna ska vara vita och någorlunda jämnt fördelade.

F.ö. ser din planta mycket frisk och fin ut.
ewa zon 3
Jo, lite koll har jag på det där med rötterna och för trångt är det inte än.
men visste inte om jag behövde skola om i snabbare takt än vanligt.

Biobact har lite skum lukt tycker jag och eftersom chiliodlingen är i köket kommer nog lukten inte uppskattas av resten av familjen.
Ska försöka hitta något annat som inte luktar så mycket för jag behöver den här odlingsplatsen för att dra upp tomaterna sedan och om tonårsnäsorna får sniffa på Biobact kommer nog den möjligheten försvinna. Dom är ju så känsliga i den åldern får inte glömma det giggle.gif Minsta lilla så blir det sick.gif nono.gif rtfm.gif

/Ewa
Gurkan
He he ... tonårsnäsor är inte några odlingsproblem jag stött på här än ... visst luktar Biobacten lite "skumt" men inte illa direkt och lukten försvinner ju efter en stund ... om du vattnar efter middan borde lukten vara borta till frukost.

Annars får du skicka hit ungarna på träningsläger, jag ska snart få ett lass hästgödsel som jag behöver lite hjälp med !! sleep.gif
Natures wisdom
Klipp bort knoppen skulle jag ha gjort. Att de börjar blomma kan bero på antal ljustimmar, så hjälpbelysning med ca 15h ljus/dygn kan hjälpa ifall den försöker gå i blom igen.
ewa zon 3
Tror inte för lite ljus är anledningen till att de vill blomma no.gif
Dubbla lysrör med reflektor 16 tim/dag.
Tänker försiktigt klippa bort de små knoppar jag kan se men i dagsljus imorgon, riktigt petgöra sweatingbullets.gif
Ska prova öka gödningen och plantera om så fort de verkar trångbodda

CITAT (Gurkan @ 01-03-2007, 19:12) *
He he ... tonårsnäsor är inte några odlingsproblem jag stött på här än ... visst luktar Biobacten lite "skumt" men inte illa direkt och lukten försvinner ju efter en stund ... om du vattnar efter middan borde lukten vara borta till frukost.

Annars får du skicka hit ungarna på träningsläger, jag ska snart få ett lass hästgödsel som jag behöver lite hjälp med !! sleep.gif

Jo, nog skulle deras näsor behöva lite träning men om du vill ha hjälp med hästdynga från dom får du nog ta fram stora plånboken giggle.gif

/Ewa
Preussen
fungerar bra att göda med vanlig flytande blomstergödning. jag köper den billigaste på någon stor varumarknad. fungerar bra.
Åsa, mälardalen zon 2
Till chili funkar även guldvatten utmärkt och det är gratis.

+I många undersökningar har man konstaterat att ingen flytande gödning är 100% bra många har för mycket eller för lite av olika ämnen så man brukar rekommendera att köpa några olika sorter och varva mellan dem.
ewa zon 3
Det där var ett bra tips Åsa att varva med olika sorter.
Men jag måste få fråga, har du gödslat med utspätt Guldvatten innomhus?
Jag har inget problem med att acceptera alla möjliga dofter så länge jag vet att växterna mår bra av det men som jag nämnt tidigare har jag mindre toleranta personers uppfattning att ta hänsyn till whistling.gif

/Ewa
Åsa, mälardalen zon 2
Ja jag har gödslat med guldvatten inomhus, använder man helt färsk urin och späder ut det minst 10ggr luktar det ingenting.
ewa zon 3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-03-2007, 12:14) *
Ja jag har gödslat med guldvatten inomhus, använder man helt färsk urin och späder ut det minst 10ggr luktar det ingenting.

Ok, ska provas under största hemlighetsmakeri giggle.gif
1 gång per vecka eller?

/Ewa
Jonas70
Nej, urin får verkligen vänta tills allt har kommit ut i växthuset.
Preussen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-03-2007, 11:26) *
Till chili funkar även guldvatten utmärkt och det är gratis.

+I många undersökningar har man konstaterat att ingen flytande gödning är 100% bra många har för mycket eller för lite av olika ämnen så man brukar rekommendera att köpa några olika sorter och varva mellan dem.

visst ska man läsa undersökningar och ta till sig information. men av beprövad erfarenhet kan jag säga att det funkar alldeles utmärkt med billiga varianter från varuhusen.
Österläge
CITAT (Preussen @ 04-03-2007, 10:03) *
visst ska man läsa undersökningar och ta till sig information. men av beprövad erfarenhet kan jag säga att det funkar alldeles utmärkt med billiga varianter från varuhusen.

Jag har oxå hört att det viktigaste är att man växlar lite mellan olika gödningsmedel, eftersom växterna "vänjer sig" om man hela tiden använder samma, så till slut får det inte samma effekt längre... Preussen förresten, är det inte du som planterar i ren kogödsel? Behövs det verkligen gödning ovanpå det?!? wacko.gif
Preussen
CITAT (uteplatsen @ 05-03-2007, 21:53) *
Jag har oxå hört att det viktigaste är att man växlar lite mellan olika gödningsmedel, eftersom växterna "vänjer sig" om man hela tiden använder samma, så till slut får det inte samma effekt längre... Preussen förresten, är det inte du som planterar i ren kogödsel? Behövs det verkligen gödning ovanpå det?!? wacko.gif

jodå, kombinerat med flytande gödning så blir det väldigt bra. sen har man ju förkärlek till gödningsmedel då man är uppvuxen med stråförkortare och kalksalpeter thumbsup.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon