Full version: eldkrasse
jutte
Hej !
Jag har köpt en liten planta eldkrasse och råkade läsa på internet att den ska planteras djupt nere i gropen. Detta sa de inte till mig på plantskolan utan där fick jag för mig att jag skulle plantera den som vanligt i höjd med marknivån men med rejält grävd och uppluckrad grop under. Är det nån som vet vilket som är rätt. Tacksam för svar
Pema
Det gäller att få ner rötterna så långt ner som möjligt.Plantans rötter kommer att dö ner till "frostfritt" djup. Har själv inte varit lika extrem som en del som planterar den på 50 cm djup(inte mycket sol på den då!!) men har ändå kört ner den så långt jag vågat och kommer istället att vintertäcka MYCKET.
Peter
kerstin z5-6
Den lever och frodas bra här hos mig i z5
jag grävde ner plantan eftersom ,dvs ställde ner den i ett 40 cm djupt hål o fyllde på jord allteftesom den växte.
Den är sen att vakna -inte före midsommar här uppe hos mig ,men metoden fungerar -den är på sitt tredje år nu och faktiskt lite "ogräsartad laugh.gif laugh.gif smile.gif smile.gif dvs poppar upp här o där.
men det är bara trevligt smile.gif smile.gif
Lycka till tongue.gif
Hannele
Fantastiskt, Kerstin - eldkrasse är väl egentligen zon 2 växt.

Man fyller jord allteftersom plantan växer så att gropen till slut är fylld till marknivån.
På hösten kan man täcka med löv.

Eldkrasse trivs att klättra i sol mot nån större buske.
kerstin z5-6
laugh.gif Skulle jag gå på zoner för perenner hade jag väl bara Lysimacia i min trädgård laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men det är kul att den lever liksom en hel del andra z 2 perenner .. smile.gif
Hannele
Det bästa är nog att inte tro på allt som står i trädgårdsböcker... tongue.gif
kerstin z5-6
Precis, du odlar väl saker i tunnt jordlager på ditt berg som enligt "lukas" ska ha djup jord smile.gif
Hannele
Ja, hade jag trott på alt jag läst, skulle vi inte haft nån trädgård alls. rolleyes.gif
Nu håller jag på att lära mej lite om zon-knäckning, köpt några känsliga växter...

Och min eldkrasse har försvunnit... sad.gif
kerstin z5-6
jag tror den sover än Hannele rolleyes.gif
Grävde i en rabatt idag med "dödförklarad" Incarvillea-o klöv en av dem på väg upp
Hälsar sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon