Ylva i Dalarna
Jag ska gra ett fltat staket av levande vide dr jag p bda sidor om staketet (ca 2 m hgt) skall ha perennrabatter. Jag har gjort sdant staket frr, mycket fint. men fr att inte rtterna ska trnga in i perennerna s tnkte jag sticka ner ngon slags "avskiljare" rakt ner i jorden , lngs efter staketet p bda sidor. Min frsta frga r, hur mycket plats behver rtterna minimun fr att staketet ska klara att grnska fint? 30- 40 cm kan det rcka? Sen undrar jag ocks, hur lngt ner i jorden mste "avskiljaren" g? Kan det duga med dessa grna grsmattekanter i plast, veckade ni vet, som man kan kpa i rullar. Rcker den bredden ner i jorden om de knappt sticker upp ver jordytan, fr att hlla videts rtter undan frn perennrabatterna?

Ylva
Cilla
Jag skulle frga Lillpil som sljer grundmaterialet. Hur brett planteringsdiket ska vara beror p vilken typ av mark det r p stllet och hur hrt du tnker hlla staketet sedan. Om jorden r djup och lerig och det r ett hyfsat fuktigt stlle skulle jag tro att 40 cm bredd kan rcka, om du ocks sedan klipper in staketet. Men om det r ett lite torrare stlle och du dessutom vill att staketet ska vxa lite tufsigt och hgt skulle jag tro att det behvs lite vidare dike.

Avgrnsningar fr rtter r en annan historia. Jag har inte sett att 1 meter djupa avgrnsningar rcker fr pil, men som sagt det beror ocks p hur hrt du hller in hcken genom beskrning, Ju mer beskrning desto mindre rotsystem. Men oavsett det s r pil alltid trstig, s nr det blir torrt fr en pil kan den strcka rtterna 7 meter ned och 40 meter ut frn stammen. Fast d talar vi om rtter jag sett p strre stamtrd.
Afrodite6177
Hej Ylva!
Blev s fruktansvrt intreserad nr du skriver fltat staket.
Hur ser det ut???
Har du ngra bilder??

Nyfiken
Afrodite

CITAT (Ylva i Dalarna @ 01-03-2007, 14:53) *
Jag ska gra ett fltat staket av levande vide dr jag p bda sidor om staketet (ca 2 m hgt) skall ha perennrabatter. Jag har gjort sdant staket frr, mycket fint. men fr att inte rtterna ska trnga in i perennerna s tnkte jag sticka ner ngon slags "avskiljare" rakt ner i jorden , lngs efter staketet p bda sidor. Min frsta frga r, hur mycket plats behver rtterna minimun fr att staketet ska klara att grnska fint? 30- 40 cm kan det rcka? Sen undrar jag ocks, hur lngt ner i jorden mste "avskiljaren" g? Kan det duga med dessa grna grsmattekanter i plast, veckade ni vet, som man kan kpa i rullar. Rcker den bredden ner i jorden om de knappt sticker upp ver jordytan, fr att hlla videts rtter undan frn perennrabatterna?

Ylva

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon