Full version: Geranium yoshinoi mm
Kajsa i Arvika
Har sökt men inte hittat såråd till dessa och nu ids jag inte leta mer utan frågar er om råd. blush.gif
Jag har fröer till:

Geranium yoshinoi
Näva Midnight Reiter
Androsace strigillosa
Mirabilis jalapa
Rosa multiflora Japansk klätterros
Klockbuske okänt latinskt namn
Sumi nagashi Japansk lönn

Tacksam för svar!
Eva 33c
Geranium yoshinoi sådde jag inne 23/3 förra året, de grodde 9/5. Har antecknat att de kunde vara långsamma och oregelbundna. Plantorna blev i alla fall utplanteringsbara för vintern.
Jag sådde Geranium Midnight Blue (inte riktig samma som din då) 28/1 och ställde ut. Tog in dem i växthuset (med enbart frostvakt) i april, de grodde 23/4
Kanske hade de grott utan kyla också, det vet jag inte med säkerhet. När jag är osäker ställer jag ut sådderna, de skadar inte i alla fall smile.gif
Lena i Torslanda
Klockbusken och lönnen ställer du ut efter ett dygn inne. Gror med lite tur i början av sommaren men kan vara kinkiga ibland och kräva en vinter till.
cia73
Rosa multiflorasådden hade jag i kylskåpet i 6 veckor och efter det så grodde de snällt. Har nu en 20 meters häck av dem. yes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Mirabilis jalapa frösås innomhus, fila fröna lite lätt mellan 2 sandpapper och låt dom ligga i vatten 1 dygn, fröså ytligt, gror mellan 1-2v. Sen kan du spara rotknölen och förvara den svalt under vintern för att sedan driva upp den igen år efter år yes.gif
Kajsa i Arvika
Jag tackar för svar!! Ni är bättre än alla sålistor i världen!! thanks.gif
lyckero
Om klockbusken är densamma som enkiantus campanulatus, så är det en surjordsväxt som är ljus- och varmgroende och som inte tycker om kalk.
Lyckero
Jonas70
CITAT (Eva 33c @ 01-03-2007, 14:33) *
Geranium yoshinoi sådde jag inne 23/3 förra året, de grodde 9/5. Har antecknat att de kunde vara långsamma och oregelbundna. Plantorna blev i alla fall utplanteringsbara för vintern.
Jag sådde Geranium Midnight Blue (inte riktig samma som din då) 28/1 och ställde ut. Tog in dem i växthuset (med enbart frostvakt) i april, de grodde 23/4
Kanske hade de grott utan kyla också, det vet jag inte med säkerhet. När jag är osäker ställer jag ut sådderna, de skadar inte i alla fall smile.gif

Har du odlat Geranium sanguineum?
Hur gjorde du med den?
Eva 33c
Jo jag har sått den, och fått upp plantor MEN jag har inga anteckningar kvar från det tillfället. Det är ganska länge sedan. Men skulle jag gissa så sådde jag nog i krukor och ställde ut för att vänta på våren, eftersom det är den metod jag tillämpat mest. Enligt de listor på nätet och i kataloger som jag brukar konsultera i ämnet säger en del att den gror utan kylperiod, andra att den gror bäst med kylperiod.
Skulle jag så den i dag och ha tillräckligt med frön skulle jag prova både och. Måste jag välja tog jag nog med kallperiod, för säkerhets skull liksom ...
Kajsa i Arvika
Jag sådde Geranium sanguineum vision pink nu i år. Inga konstigheter med sådden, vanlig innesådd, sådde 15 februari och första bebben kom 25 februari. Det funkar säkert med utesådd också men har aldrig testat det personligen.
Jonas70
CITAT (Eva 33c @ 02-03-2007, 16:24) *
Jo jag har sått den, och fått upp plantor MEN jag har inga anteckningar kvar från det tillfället. Det är ganska länge sedan. Men skulle jag gissa så sådde jag nog i krukor och ställde ut för att vänta på våren, eftersom det är den metod jag tillämpat mest. Enligt de listor på nätet och i kataloger som jag brukar konsultera i ämnet säger en del att den gror utan kylperiod, andra att den gror bäst med kylperiod.
Skulle jag så den i dag och ha tillräckligt med frön skulle jag prova både och. Måste jag välja tog jag nog med kallperiod, för säkerhets skull liksom ...

Jag gjorde faktiskt som du skev; sådde två krukor. Den ena står här inne under lysrören och den andra fick åka ut i kalväxthuset. Får se vilken kruka som klarar sig bäst smile.gif
Eva 33c
CITAT (Jonas70 @ 03-03-2007, 18:25) *
Jag gjorde faktiskt som du skev; sådde två krukor. Den ena står här inne under lysrören och den andra fick åka ut i kalväxthuset. Får se vilken kruka som klarar sig bäst smile.gif

Eftersom det verkar som de är ljusgroende (enligt Morinablomman) så kommer det väl att gro fortast inne. Men håll koll på om det är någon skillnad på plantornas storlek i slutändan. Ofta tycker jag att de som gror ute mer eller mindre "växer ikapp" de som såddes inne, pga ljuset. Jag har bestämt mig för att göra lite sådana jämförelser i år. Och du har mycket bättre zon än jag som nog innebär tidigare grodd ute och längre tillväxttid före hösten. Vi får återkomma senare med erfarenheter thumbsup.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon