Full version: tomater
katah
jag har fått några nya tomatfröer, men har inte lyckats hitta så mycket info om dom.
Hur vet man om de ska tjuvas eller inte?

Visst det vore bra om ni känner igen sorter och kan svara nu, men ser man det på plantorna på något sätt ?

sorter jag har är:

lycopersicum escuelntum indeterminate lemon tree
lycopersicum escuelntum wapsipinicon peach
lycopersicum esculentum indeterminate redpepper
lycopersicum esculentum cherry roma

tomato alaska fancy
tomato nebraska wedding

frilandstomat oregon spring
Åsa, mälardalen zon 2
Indeterminate betyder att de ska tjuvas så på 2 sorter står det information.

Efter lite snabb sökning på nätet kan man hitta att även denna är Indeterminate = ska tjuvas

wapsipinicon peach

Man kan även lätt hitta att dessa är determinate = det vi kallar busktomat och då inte ska tjuvas

cherry roma

nebraska wedding

oregon spring

alaskan fancy

Här är ett par Alaskan Fancy bilder från i somras (detta är en frilandstomat också den är lite mer köldtålig)

katah
tack Åsa, jag misstänkte att någon information måste gömmas i namnet också, men jag fattade inte budskapet confused.gif !

Vilka festliga bilder!
Jag har aldrig tänkt att man kan plantera tomater så, är det en ampelsort denna alaska fancy, eller har du bara din egen version av en vanlig planta!?
Åsa, mälardalen zon 2
Alaskan Fancy är en busktomat med lite veka grenar så man kan behöva binda upp dem ifall man odlar dem på vanligt sätt.

Upside down tomat odling var mest ett experiment förra året men det funkade bra, mycket tomater och inget uppbindande, nackdelen var att det var varmt och jag behövde vattna mycket (jag behövde stege för att nå upp att vattna).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon