Full version: Fikon
KerstinO
Mitt fikon-"träd" ger inte frukt - vad gör jag för fel? Det övervintras just nu i vårt "orangeri" med ca +10. Hittills har det bara kommit blad - och inte beror det på att det får för mycket gödning. Är det någon som har något bra tips?
/Kerran
catlady
Det kan vara så att du fått tag på ett fikon som behöver befruktas från ett annat träd... Alla fikon befruktar inte sig själva. Hur gammalt är det? Det kan ju ta några år innan det ger frukt.
Alexander-VG-zon3
fikon behöver en insekt för att få frukt vilket den insekten bara lever i medelhavet och asien , har du fått en sån fikon sort som behöver insekt så blir det inga frukter . har du en sån fikon som fixar frukterna själv utan någon annans hjälp så fall så får du vänta om du gör allt rätt ev kan du ha den kallar på vintern
Piccante
CITAT (KerstinO @ 01-03-2007, 17:42) *
Mitt fikon-"träd" ger inte frukt - vad gör jag för fel? Det övervintras just nu i vårt "orangeri" med ca +10. Hittills har det bara kommit blad - och inte beror det på att det får för mycket gödning. Är det någon som har något bra tips?
/Kerran

Det här besvärliga ämnet fikonpollinering har vi diskuterat mycket innan men innan vi fördjupar oss i det, får plantan knoppar överhuvudtaget? Plantan kanske är för ung för att sätta frukt än? Annars är en del odlade sorter självfertila så får du bara knopp så får du nog frukt oxå.
RibesRubusVitis
Sen vill fikon faktiskt ha det trångt om rötterna för att sätta frukt och inte slösa bort energin på bladtillväxt och annat onyttigt. Också på friland behöver man begränsa utrymmet för rötterna med t ex tegelplattor eller liknande. Du kanske helt enkelt har en för stor kruka.
Eva St
Aha där fick jag lite matnyttigt de ska alltså stå trångt då har jag nog varit lite för frikostig med jordvolymen
Eva St
kerstin z5-6
jag tror du får frukter i sommar om du sätter ut det -smile.gif
jag har också stor kruka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon