Full version: Bålgetingar
Torpar-Anna
Jag vet inte om bålgetingar går under benämningen "Skadedjur" men skriver här ändå.
Fick otur med bålgetingar i slutet på förra sommaren. crying.gif Märkte först att de höll till i en vedhög och gjorde väl egentligen ingen ont, men i slutet på sommaren när vedhögen skulle tas in blev det lite kinkigare. Nåväl, allt gick bra.
Nu till saken. Vedhögen visade sig bara vara nåt slags tillfälligt tillhåll, vet inte om de hämtade byggndsmaterial där på nåt sätt. Men vi kom i alla fall på att de hade gjort bo i en fågelholk. Vi hade tänkt försöka ta bort holken senare men det blev aldrig så, för den sitter så fruktansvärt högt upp och stå där på en stege och bli angripen lockade väl inte. no.gif Kan bålgetingarna ha övervintrat i holken eller kan vi lugnt och tryggt ta bort den i vår?
Gossen Ruda
Dom enda som övervintrar hos alla getingar är nästa års drottningar och förmodligen finns dom inte i holken. Om ni måste ta bort holken kan det göras nu eller senare i år, det dröjer flera månader innan dom vaknar ur vintersömnen. Hade jag haft bålgetingar hade jag varit rädd om dom, inte rädd för dom.
Torpar-Anna
Jaså, man behöver inte vara rädd för dem? Även om man är allergisk mot vanliga getingstick?
Vad gör bålgetingar egentligen? confused.gif
storm
bålgetingar ska vist vara fredliga avsig har jag hört,dom håller oxå andra getingar borta,jag skulle vara rädd om dem om jag hadde dem hoss mig ,är de inte vakra åxo.
Miss_Berggren
Skulle vara stolt om jag hade ett bålgetingbo hos mig, även om jag är ganska rädd för getingar blushing.gif . Bålgetingar är sällsynta och fridlysta.
Alpiner i Halmstad
De befruktade bålgetinghonorna övervintrar i vår kompost.
Vi har ett mycket gott förhållande till bålgetingarna under sommar och höst.
Våra vänner bålgetingarna.
Bernt
Gossen Ruda
Nja, bålgetingen är inte fridlyst och inte heller rödlistad vad jag känner till men det hindrar inte att man skall vara rädd om dom. Vet inte exakt hur det är med allergi men jag har för mig att giftet är lite svagare än hos dom vanliga getingarna. Finns det inte en tråd om bålgetingar i Vilda djur? Jag hinner/orkar inte söka nu.
Piccante
Bålgetingen är inte rödlistad men har kanske varit? Den verkar vara relativt ovanlig ändå på sina håll. Man kan ju vara rädd om den ändå för rödlistan är inte alltid så tillförlitlig.
yla
bålgetingslänk
KURT
Framförallt så äter ju bålgetingen andra insekter, så den gör ju ett mycket bra arbete i trädgården! Och det finns ingen anledning att ta bort bålgetingboet i fågelholken, boet kommer inte att återanvändas. De bygger nya bon varje år. Alla getingar hade ett mycket bra år förra sommaren, med alla värmen.
Torpar-Anna
Tack alla, nu vet jag mycket mer om bålgetingarna och känner mig faktiskt lugnare.
Kan kanske till och med lära mig att leva med dem om de är vid torpet igen den här sommaren också. biggrin.gif
Ophelia
Överhuvudtaget är getingar mindre giftiga än t e x honungsbin. Getingar har stort behov av sitt gift och gadd då de jagar och har inte råd att slösa bort giftet eller skada gadden yes.gif
Gloriana
Åhum.....en enskild geting kan sticka många gånger. Ett honungsbi sticker bara en gång och sen dör hon. Ett bisamhälle har inte råd att bli av med sina arbetare hur som helst. De sticker bara när de ska försvara sitt samhålle. Sen finns det sura bishamhällen också men alla biodlare vill ha snälla lätthanterliga bin och avlar också för att få snälla samhällen. Biodlare behåller inte sura samhällen utan byter då ut drottningen vilket ofta leder till gladare bin. Getingar är mycket surare av sig med undantaget bålgetingen.
aanderss
Här är lite infon om bålgetingar. Du kan även lysna på dem där.
Fågelvägen
Du behöver inte städa ut det gamla bålgetingsboet ur fågelholken! Ett år hade vi getingar (vanliga) i en mesholk. Följande år bodde där en blåmes, som vanligt. När vi sedan städade i holken i vintras såg vi spåren av ett JÄTTELIKT getingbo under holkens tak. Men blåmesen hade själv slängt ut det mesta när den flyttade in.
Fågelvägen
Nu kom mitt inlägg dubbelt igen! Först ingenting, sedan 2 likadana texter. Fattar inte vad jag gör för fel.
djungel
Bålgetingar dök upp för första gången förra året hos mig och jag blev förskräckt eftersom jag trodde dom va minst 10 gånger så farliga som vanliga getingar.. Efter att ha läst om dessa fredliga djur nu så känner jag mig helt lugn och skall inte försöka bli av med dom. Jag har också mängder med pantersniglar som mina grannar var livrädda för tills jag berättade att de hittills aldrig gjort någon skada alls. Dessutom är de jättevackra. Tänk vad man kan vara fördomsfull!
yla
härligt att ännu en lär sej så man inte dödar urskillningslöst
smiley_small_hug.gif
Stiina
"bålisar" är min absoluta favorit bland getingar. Första gången blev jag lite förskräckt då den lät som ett gammalt propellerplan när den flög in i köket. Dom är vackra speciellt drottningen med sitt C-öga.

Jag skulle också vara glad om jag hade dom i ett träd i närheten. Dom lär vara mycket fredliga och man måste provocera dom mycket innan dom sticker När det gäller deras gift så finns det flera bud. Någonstans läste jag att dom har det svagaste giftet bland våra svenska getingar. På nåt annat ställe är dom inte giftigare än andra getingar. Detta med att dom ska var fridlysta finns det också olika bud om. Man kan bli virrig för mindre.
Gossen Ruda
CITAT (Stiina @ 09-06-2011, 09:55) *
"bålisar" är min absoluta favorit bland getingar. Första gången blev jag lite förskräckt då den lät som ett gammalt propellerplan när den flög in i köket. Dom är vackra speciellt drottningen med sitt C-öga.

Jag skulle också vara glad om jag hade dom i ett träd i närheten. Dom lär vara mycket fredliga och man måste provocera dom mycket innan dom sticker När det gäller deras gift så finns det flera bud. Någonstans läste jag att dom har det svagaste giftet bland våra svenska getingar. På nåt annat ställe är dom inte giftigare än andra getingar. Detta med att dom ska var fridlysta finns det också olika bud om. Man kan bli virrig för mindre.

Giftigheten har jag aldrig fått kläm på, har aldrig heller blivit stucken. Bålgetingen är varken fridlyst eller rödlistad, den har en god förekomst sydost om en linje Göteborg - Gävle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon