weewa
Hej hej
Har nu suttit och läst i detta forumet en bra stund och måste säga att det är trevligt att läsa vad alla snäla människor skriver, alla verkar verkligen vilja dela med sig av kunskap, sticklingar o.sv, kul!!

Så till mitt dilemma: Har precis flyttat från villa till lägenhet och har en stor L-formad balkong i sv-läge, tänkte bygga en balkonglåda i hörnet den kommer att bli 150x150x200 cm (triangelformad) i den ska jag sätta perenner som Läjtnantshjärta, Pion, Violer, Gullvivor samt lite annat smått och gott.

Är det någon som har erfarenhet av detta och som kan komma med tips och ideer, hur ska man fylla den? hur djup måste den vara? ska man sätta frigolit i kanterna? osv osv.

Kom igen nu och bombadera tråden med tips och ideér!

Tack på förhand // Eva[/font]
ewa zon 3
Välkommen hit smile.gif
Länge sedan jag odlade på balkong och känns som utvecklingen gått med rasande fart för balkongodling så jag tipsar om
Lilla täppan som gick på TV för ett tag sen och handlade bla om just balkongodlingen möjligheter. De byggde visst någon odlingsbädd också.

/Ewa
*hehoc*
Tänk på att även odla på höjden! Frigoliten tycker jag att du kan använda mot vinterfrosten, inte annars.
Fenja
Eftersom pionen har en djup pålrot så skulle jag satsa på ett djup på 70 cm eller mer.
Vilken Zon bor du i? Om det är kalla vintrar kan det vara klokt att isolera lådan för vinterförvaring...
Mvh
Fenja
Sailor Pluto
Vad härligt det låter! Jag påpekar en ganska självklar sak (som jag själv har glömt ibland blushing.gif ): tänk på att ha riktigt fin och smaskig jord så blir dina växter glada! För mej så har fleråriga balkongväxter mått som bäst i dyr "köpejord", fast jag antar att det går bra med kompost och kanske en aning kogödsel. Jag brukar slänga i lite grus och lecakulor så att jorden blir luftigare också.
De där erbjudandena med fem femtioliters-säckar med jord för 100 kronor är lockande, men här hos mej har det inte funkat så bra. I det här fallet tror jag att det stämmer med "ju dyrare desto bättre". Så satsa på en bra grund för växterna smile.gif .

Om lådan ska stå med ryggen mot väggen kan du sätta fast en list eller krokar ovanför den och där sätta fast något som skyddar mot vinterkylan (har läst att folk gör så med fiberduk, trasmattor mm). Skyddet ska liksom hänga ner över lådan och så kan man rulla upp det när det blir varmare. Har inte provat själv, men det kanske kan vara något? Vet inte hur det blir med luftcirkulationen där under dock... g.gif
Margaretha
Tänk också på tyngden. Inte mer än 100 kg per kvadratmeter har jag fått lära mig att man får ha på en balkong, och blöt jord, djup jord blir tung jord!
kerstin z5-6
En vacker ros är aldrig fel -välj en med snäppet högre zon än du odlar I
Eva St
Inkaliljan är ju fin tycker jag och blommar hela sommaren fast du behöver ju förstås ha den inne för övervintring

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon