Full version: Rödek
Almdalen
Jag har en rödek som jag haft i tre år, förra året vissnade alla blad i augusti och nu ser det ut som om hela kronan är död. Det fins liv i stammen för det kommer små sidoskott ungeför halvvägs upp. Vad skall jag göra, låta skotten växa upp och ta bort dem som är längst ner eller ta bort alla och se om det kommer något högre upp? Nägon som haft samma problem, eller vet hur man skall göra?
unsure.gif
Ingegerd
Cilla
Ekarna har haft en mycket svår vinter och vårvinter och jag har sett mycket dött i Sörmland/Uppland under ett par studiebesök i helgen.

Orsakerna till att en ek dör eller halvdör kan vara många:

- ett ungt träd är känsligt för torka. Särskilt vårvintern strax innan tjällosssningen är en hård tid. Vintern i år var sträng. Rödeken är inte lika härdig som vår vanliga skogsek.

- eksjukan: Ekarna dör partiellt och snabbt, unga ekar dör helt, tillväxten på träden innan grendöd är svag. Uppstår främst där ekarna står som solitärer eller i rena ekbestånd (ej i blandskog). Nu tror forskarna att det beror på en mikrob, en brunalg, som man hittar i de sjuka träden. Tidigare trodde man att den uppstod pga klimatförändringar.

- ett otal skadedjur lever av ekarnas blad och har ökat skadegörelsen i träden på senare tid.

I år har jag sett många ekar med alla fjolårsbladen kvar, som endast orkat bryta nya skott i nedre delen av kronan.

Om jag vore du skulle jag vänta och se i hur stor del av kronan den orkar skjuta nya skott och sedan i augusti skära bort allt dött. Notera om de nya bladen blir angripna av något. Vattna rejält vid torka. Vill du stärka trädets förmåga att bryta nytt - tag bort grässvålen under hela kronan, luckra jorden ytligt (många fin rötter finns ofta 5-20 cm ned i marken) och lägg kompost där. Plantera grönsgödslingsväxter som du klipper ned och låter ligga under kronan senare i sommar.
Almdalen
Tack för dit svar Cilla, skall följa dina råd. Jag har fler Ekar satta vid samma tillfälle men de andra mår bättre. Det är två som har några kala grenar så jag försöker lägga kompost till dem också. Jag har "rör" att vattna i så jag har försett dem med flytande blåkorn, skall jag fortsätta med det?
Ingegerd
wub.gif
Cilla
Jag skulle inte gödselvattna alls för tillfället, men se till att jorden vattnas rejält under torka. Det är lätt att stressa träden med för mycket gödsel och normalt har jorden det träden behöver.

Att spruta bladen på de unga träden med nässelvatten (som legat till sig och börjat lukta) stärker dem, liksom att göra jorden öppen under kronan och att vattna vid torka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon