Vesna
Hej,

Köpte stickligar av fuchsia och änglatrumpet, kommer de hinna blomma i år? Hur ska jag sköta fuchsiorna så de blir fina buskar och hur bär jag mig åt med änglarna för att de ska få en hög stam och "trädkrona" Har sett i en trädgård en sådan variant. Där var altså inte stammen delad. Utan en hög stam på ca 2 meter med "krona".

// Vesna
Lady Hamilton
För att Fuchsiorna skall bli buskiga är det viktigt att du "toppar" dem från början Alltså låter 1-2 bladpar (eller fler) växa ut och sedan "knipsar" du av gren(en)(arna) gör så några gånger så kommer de att bli fina. Efter avslutat toppning så blommar det efter några veckor Så jag är övertygad om att dina Fuchsior kommer att blomma i sommar flirting.gif
Elisabeth P
Jag köpte både fuchsior och änglatrumpet i fjol och de blommade jättefint och rikligt hela sommaren.
Irene_L
Jag köpte också Fuchsia-sticklingar förra året på mässan och de blommade massor hela sommaren. En stammade jag upp och den blev jättefin. Jag har övervintrat dom inne i rumstemperatur och fyra av sex har överlevt. Är jättelycklig eftersom jag inte har haft Fuchsior förut. Det ska bli spännande att se hur dom blir i år.
smile.gif
mvh
Irene
Elisabeth P
Jag har ochså gjort ett tappert försök att övervintra mina fuchsior, men tyvärr tror jag inte det ser så lovande ut. sad.gif
Har haft mina funderingar på att dra igång dem nu och se, men de flesta verkar tycka att man bör vänta ett tag, eller?
Irene_L
Jag har planterat om mina men dom har ju inte vilat något och jag var rädd att dom inte skulle klara sig. Tänkte att det var bäst att ge dom ny jord för att hjälpa dom att överleva.
smile.gif
mvh
Irene
Jonas70
CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2007, 19:16) *
För att Fuchsiorna skall bli buskiga är det viktigt att du "toppar" dem från början Alltså låter 1-2 bladpar (eller fler) växa ut och sedan "knipsar" du av gren(en)(arna) gör så några gånger så kommer de att bli fina. Efter avslutat toppning så blommar det efter några veckor Så jag är övertygad om att dina Fuchsior kommer att blomma i sommar flirting.gif

Är det samma råd för frösådda fuchsior?
Hur många blad ska de ha innan man toppar första gången?
Åsa, mälardalen zon 2
Även frösådda fuchsior brukar behöva toppning.

Här är en instruktion om toppning

Såhär ser ofta fuchsiasticklingar ut när man köper dem.

Man kan mjuktoppa och då bryter man bara bort toppen (siffran 1 på bilden).

Vill man göra en till planta så kan man klippa av plantan vid 3:an. Sticklingen skär man av vid nr 2 med en vass kniv, de nedersta bladen tas bort och sticklingen stoppas ned i en liten kruka med mycket lucker och porös jord.

Jonas70
Åsa, tack för den fina bilden till de klara instruktionerna. Inte ens jag kan göra fel wink.gif
Lena i Torslanda
CITAT (Jonas70 @ 02-03-2007, 10:41) *
Är det samma råd för frösådda fuchsior?
Hur många blad ska de ha innan man toppar första gången?

Har du lyckats med frösådd av Fuschia!! ohmy.gif
Det är ju näst intill omöjligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon