Full version: mentzelia decapetala
maja zon 5
confused.gif Hej !
Har för mig att någon här på forumet har sått aftonstjärna (mentzelia decapetala). Köpte frö från STA:s frölista, sådde direkt jag fick fröerna, har fortfarande inte sett tecken på nåt liv i krukan, nu undrar jag ska de ut i kylan eller tar groningen väldigt lång tid, vad har jag gjort för fel ?
help.gif Maja zon 5
Helen i Piteå Zon 5
Vad kul att du fick några frön från dom smile.gif det är en otroligt vacker, väldoftande växt. Du frösår dom inne i rumsvärme, fröna behöver rätt mycket fukt för att gro, lite ojämt kan det även dyka upp. Jag frösådde mina i slutet av jan. och det började gro efter ca. 1-1½v. men det 'ploppar' fortfarande upp små plantor. Hos mig övervintrar den inte utan jag har den som 1-årig växt som jag plockar frön av rätt sent på hösten.
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...58340631_aa.jpg
maja zon 5
thanks.gif Tusen tack för svaret Helén !
Jag har nog gjort precis som du sa i svaret, har lite fröer kvar, så jag får väl försöka igen då.
Kan man alltså försöka övervintra den i ett garage som håller ca. 10+ tror du, ett litet fönster finns dessutom.
Maja zon 5 rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag vet faktiskt inte, har aldrig prövat, men jag tror absolut att det skulle gå. Enligt Paul som jag fick fröna av sa att plantan blev större och blommade mer år 2, så pröva....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon