Full version: Eldkrona
underslev
Finns det nån som liksom jag älskar eldkrona (Lantana camara)? Jag är nybörjare på krukväxter, har ändå lyckas hålla liv i en f.d.stickling i ett år nu. Hon går på "solarium" (blomlampa) 16 timmar om dygnet nu på vintern. Har just nu två knoppar.Det vore kul att få tips och erfarenheter om denna blomma. Det lär finnas en annan Lantana som växer rakt upp, det skulle jag vilja ha, till skillnad från min som har mera buskkaraktär.

En dam i Vasastan
kristerh
Jag gillar oxså lantanan, den doftar så gott om bladen och blommorna är underbara i sina olika färger.
Det är nog samma lantana även om den växer rakt upp, den är nog uppstammad, ganska lätt att göra själv, klipp bara bort alla sidoskott och låt ett skott växa rakt upp tills den når rätt höjd, då kan du toppa den.
Betty
Mm, jag med gillar Lantana. Såg en hel häck av dem i full blom för första gången på Kreta för ett antal år sen. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon