Merlin
Jag har precis kommit över ett antal jordmandlar. Hur gör jag nu? confused.gif Dom ska visst odlas i kruka har jag hört någon säga? Hur ska man övervintra dom och hur smakar dom och hur ska dom tillagas....många frågor blev det visst blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan "så" dem nu och ställ sådden på varmt ställe. De gror ojämnt så jag brukar bredså och sedan gräva upp de som gror och plantera dem i krukor. Ett stånd jordmandel består av 3 knölar och jag gör ett stånd per kruka. Sedan är det bara att gradvis plantera om grästuvan i större krukor. Runt 10 liters kruka kan vara lagom för ett stånd såsmåningom.

Jag äter inte knölarna jag tycker mest de smakar gräsigt. Vet tyvärr inte om min jordmandel lever det blev minusgrader och jag glömde krukan ute. Jag lyfte in krukan i förrådet där den står just nu och kanske finns det knölar som funkar att så. Jordmandel övervintras likt dahlia.

Merlin
Oj det ser ju verkligen ut som gräs i krukan, det är väl ett slags gräs också antar jag. Jag köpte 20 mandlar idag det blir ganska många krukor av det. ...Kul! Tack för svaret Åsa thanks.gif
Muguet
När jag sådde jordmandel för ett par år sedan så anväde jag mig av Åsas ovanstående tips och det blev jätte bra.
Tack igen Åsa ! smile.gif
Jag tycker de var jätte goda, de smakar mandel, samt att det var ett väldigt dekorativt gräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon