Vesna
Hej,

Jag har köpt tre engelska pelargoner som jag hade velat ha blommandes hela sommaren. Men jag inser nu att det kanske var lite väl optimistiskt att tro att de skulle blomma 7 månader till.

Den blommar nu, men den verkar på gång över. Den har en omgång till med få knoppar men jag funderade på om man skulle ta och klippa av alla blommor och knoppar och ställa den 5-6 veckor i tvättstugans fönster (12-13 grader och realtivt ljust och bra). Kanske man skulle ställa den nån vecka ute på vår inglasade altan i april och av ta in under natten om det blir kallt. Om jag sedan i mitten på april tar in den och ställer den i söderfönster i rumstemperatur, kanske lite näring, kommer den komma igen då? Vad har ni annars för förslag?

Kan jag ta sticklingar från denna plantan nu. Kommer de sticklingarna rota sig och blomma till sommaren? Vill ju gärna ha fler smile.gif

// Vesna
Muguet
Engelska pelargoner tycker inte om att stå inne i värmen (det är väl därför de heter Engelska! Regn och rusk....) och behöver mycket riktigt en svalare period, idén inglasat uterum är toppen tror jag, ta bara in den om det skulle bli frost där ( men ställ den inte för varmt då utan svalt), och ha den inte för våt i jorden. Låt den stå där hela tiden (alltså ta inte in den i april) så kommer den säkert att blomma fint i sommar.
Ta några sticklingar nu och plantera direkt i jord.
Här kan du få mycket tips om pelargoner:
http://www.pelargonsallskapet.com/
smile.gif Lycka Till !
Vesna
Hej och tack för svaret! Uterummet ligger alltid någon grad varmare än utetempen. Så nu är där ca 4-5 grader. Kan jag chocka den så pass? Eller är det bättre med 12-13 grader? Borde jag nu klippa alla blommor och knoppar så den inte ödslar mer energi på det utan "vilar" lite? Eller måste processen gå enl "naturens" regler? smile.gif
Muguet
Jag missade att den hade knoppar ! Låt dem vara
Jag tycker du ska ställa dem i 12° först ett par veckor och sen ut i uterummet.
Den behöver ingen direkt viloperiod eftersom den blommar på hela tiden, men lite svalare skadar nog inte.
Vet du vad det är för sort?
Mozart
Får jag slänga in en följde fråga här, har tittat på pelargon sällskapets hemsida men hittade inte det jag sökte där.
Hur lång köldperiod behöver en eng pelargon ungefär för att blomma igen, och hur kallt?

Jag har en engelsk pelargon som inte blommat sedan jag köpte den, jag visste inte att den behövde en köld period imellan. Den ser förfärlig ut, men jag har antagit utamaningen att försöka få den att blomma igen! (vet inte vad det är för sort) Just nu står den i ett litet fönster i ca 15-17 grader.
Muguet
Det är inte alla Engelska pelargoner som behöver en köldperiod med de gamla sorterna gör det.
Kanske 4-6 vecko. Ställ den så svalt du kan (men inte frost förståss) svalare än den står nu.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon