Jaha nu hr jag sått några sorter Basilika samt Mejram och Timjan. De har grott bra och snart är det väl dags för omplantering.
Då slår det mig. Hur skall jg göra? Skall det vara en fröplanta i krukan eller skall det vara fler än en i krukan?
Det beror lite på vilken ört det är :-) Både timjan, mejram och basilika skulle jag sätta ett par-tre stycken av i varje liten kruka.
Jonas70
02-03-2007, 10:51
När det gäller basilika så sätter jag upp till 10 stänglar i samma kruka. Det blir bra utveckling i alla fall, och man behöver inte ha så många krukor för att ändå kunna skörda en större mängd.
Jag har sått Basilika 'Kanel' och enligt fröpåsen kan man sätta mellan 3-4 st i en och samma kruka...så gjorde jag... och resultatet får vi se till sommaren...
En fråga som slog mig när jag höll på att leta på forumet var...
När ska man börja toppa?...för toppa ska man ju göra men frågan är då hur tidigt man ska börja för att få den buskigare?
Låt plantan få 4-6 karaktärsblad innan du börjar. Toppa så ofta du kommer ihåg Floppy, det räcker med att nypa av de yttersta bladen!
Mvh
Fenja
Okidoki...tackar för svaret Fenja...
Jonas70
03-03-2007, 18:37
Jag brukar börja toppa min basiika när det kommit 2-3 bladpar (ej hjärtbladen inräknade). Det brukar funkaför mig. Man kan ju nästan inte göra fel med basilika. Det är min erfarenhet i alla fall.
CITAT (Floppy @ 03-03-2007, 15:32)

Jag har sått Basilika 'Kanel' och enligt fröpåsen kan man sätta mellan 3-4 st i en och samma kruka...så gjorde jag... och resultatet får vi se till sommaren...

Har du erfarenhet av basilika citron? jag har både kanel och citron som gror men jag vet inte hur jag ska göra med dem när det blir dags för omplantering. Ska jag behandla dem som vanlig basilika?
Jag har fattat det som att man ska så lika dant allihopa...jag sådde Citronen förra året och gjorde lika dant då som nu... det växte och frodades... gott blev det iaf...
Jonas70
20-03-2007, 15:20
Jag odlar oxå citronbasilika och jag brukar behandla den på samma sätt som den vanliga basilikan.
Karamell
20-03-2007, 21:00
CITAT (Jonas70 @ 03-03-2007, 18:37)

Jag brukar börja toppa min basiika när det kommit 2-3 bladpar (ej hjärtbladen inräknade). Det brukar funkaför mig. Man kan ju nästan inte göra fel med basilika. Det är min erfarenhet i alla fall.
Johooo då! Jag har aldrig lyckats med basilika. Timjan, Rosmarin, dragon, persilja, dill, mejram... alla trivas de hos mig. Men Basilika?Icke.
Jonas70
21-03-2007, 11:44
Du har kanske svårt att sköta den. Basilikan är ju till skillnad från de andra kryddorna du räknar upp väldigt känslig för att torka ut, och dessutom vill de ju ha det varmt hela tiden.
Håller med Jonas, har man rätt miljö till de små så är basilikan oslagbart lätt och snabb att odla.
Dom vill ha : LJUS ! NÄRING ! VÄRME ! (i den ordningen, men helst allt såklart)
Sen växer dom som ogräs. Extrabelysning är ett måste såhär års.
Här är en bild på några av mina basilikor från februari förra året, 6v gamla (24 krukor på en bricka)
[attachment=642:basilika.jpg]
Jonas70
22-03-2007, 10:38
Håller med dig Gurkan; de växer som ogräs om de får det du säger. Ett gott ogräs dessutom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.