AgnesC
Sått grunt under lysrör, efter ca 2 v har bara ett 10-tal grott. I tron att fler skall gro behöll jag nog plasten på för länge, för av dessa 10 omkom 6! Brukar gå bra annars, är rätt noga med att lufta osv. Kvarvarande 4 krakar, varav 3 lite höga o vingliga o en som kanppt når upp över gruset, står nu lite svalare. Jag tycker inte att något händer alls! Ett litet karaktärsblad kan skönjas, där man ser den blågröna färgen, men jag har ännu ej vågat plantera om dem, då de är så små o ser ömtåliga ut. Brukar de bete sig så, eller har jag bara totalt misslyckats? När jag väl lyckats pilla upp dessa 4, kan det vara idé att ställa ut lådan i kylan för att försöka locka fler att gro?
kerstin z5-6
De är kända för att gro oregelbundet .. och de växer sakta i början ..
Visst kan du provkyla när du planterat ut , men de kommer ändå de som vill
en o en ..
Lena i Torslanda
Kan bara instämma i det Kerstin säger. De tillhör inte mest lättsådda och man får ha tålamod. Pilla vad du gör inte upp småplanten för tidigt för då är det kört!
Anki V
Oj, jag som trodde den var "jättelätt". blink.gif

Jag måste ha haft en himla tur. g.gif

I fjol grodda alla frön på samma dag trots att jag lyckats tippa ner sådden på golvet en gång.

I år så grodde också alla frön på samma dag.

Sådde 1 frbruari och sådden fick stå i kylskåpet. In under lysrören 12/2, grodd 14/2. Utskolad 26/2

/Anki
kerstin z5-6
innocent.gif Mina frö gror alltid lätt för de är skördade på exakt rätt minut
LOL

Nää med köpesfrö är den faktiskt ganska svår , de bör vara färska för att gro bra o gärna sås
så snabbt som möjligt ..

När de har fyra blad går de att pilla upp -pröva kylskåpet 4v då
Anki V
Ja då förstår jag..... förra årets frön kom från Kerstin och årets från STA. happy.gif

Det var förmodligen en lika skicklig fröskördare som Kerstin som donerat till STA

/Anki
kerstin z5-6
Har du testat skörda crazy.gif egna frö Anki .. man får ha tålamod som en elefant .. först lossnar de inte
för att de är omogna .. och sen ligger alla i gruset , o får pillas upp ett o ett ....
Anki V
Mina blommade så sent (1:a året) så några frön han inte mogna. Förhoppningsvis så kommer de att blomma tidigare i år. Jag är helförtjust i den växten......jag skulle nog kunna säga att den hör till favoriterna. blushing.gif Till sommaren kommer jag att dra en nylonstrumpa över några rankor för att försöka fånga frön laugh.gif

Fotot är taget i slutet av september.

/Anki
Agneta z5-6
Snyygt foto,hoppas mina blir lika vackra.... tummenupp.gif
AgnesC
Håhåjaja, var inte inne på forumet alls under helgen, borde ha läst de varnande orden i stället för att ägna mig åt att pilla upp mina 4 ynkliga små plantor! Gjort är gjort, visar sig om de oxå kommer att avlida. Märkte att de hade väldigt klent rotsystem, så jag var skeptisk när jag höll på! Blandade upp plantjorden med både småleca o perlit, om de nu överlever borde de vilja ha väldränerat, eller? Sen åkte i alla fall lådan ut, har ju inget att förlora, antar jag. Det går kanske att tigga åt sig färska frön till sommaren, för ett nytt försök?
Anki V
CITAT (AgnesC @ 05-03-2007, 09:33) *
Det går kanske att tigga åt sig färska frön till sommaren, för ett nytt försök?

Om jag lyckas fånga några i nylostrumpan så ska du få. laugh.gif

Hör av dig till mig till hösten, jag lider nämligen av så kallat "teflonminne" så jag är inte mycket att lita på no.gif
/Anki
AgnesC
Tack, vad hyggligt! Får se till att mitt minne funkar då!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon