Full version: Identifieringshjälp
staples
Hejsan!

Jag har letat och letat på internet efter bilder på denna städsegröna växt för att kunna identifiera den - och har inte lyckats.
Första gången jag såg den fick jag för mig att det var en idegran - men, jag har faktiskt inte en aning så jag ska vara tyst. whistling.gif

Växten är som sagt städsegrön. Vi bor i Stockholm skärgård zon 2-3.
Jag har inte märkt av några blommor eller bär mellan maj-06 och nu...

Vill också passa på att fråga om beskärning. Hur gör jag?
Grenarna börjar ta över gången bredvid... I och för sig kanske det svaret ger sig vid en identifiering. unsure.gif

Tack på förhand /Maria
Åsa, mälardalen zon 2
En Tsuga canadensis, hemlock gissar jag härdig upp till zon 3-4.

Det finns flera olika namnsorter i handeln av denna växt.
Big Gardener
Jag tror på idegran pga barkens gulbrunhet, avståndet mellan barren och storleken på barren.
Cilla
Jag tror också på idegran och känner mig dessutom hyfsat säker på det. Kan beskäras nästan hur som helst och när som helst - en av de mycket få!

Snyggast blir det om du beskär intill andra grenar så att beskärningssnittet inte syns redan från början. Leta efter ställen som har en liten kvist ovanför där du kan lägga snittet.

Stumpar man rakt av var som helst svarar idegran med en kvast av skott därifrån och beskärningsstället syns för lång tid.

Om jag kan välja beskärningstid gör jag det på vårvintern eftersom idegranen då "fixar till sig" redan samma säsong. Men den tar inte skada av beskärning under sommaren heller.
staples
Jag har kikat noga på undersidan av bladen och några vita streck finns inte. Så hemlock är det nog inte.
Jag kan alltså ha haft rätt från början när jag trodde idegran?! hehe
Tack för tipsen angående beskärningen. Ska ta mig en titt på det idag. smile.gif

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon