|
staples
02-03-2007, 12:15
Hejsan! Enligt uppgift från en granne har detta äppelträd tidigare givit mycket frukt. Ingenting blev det dock förra året... Kan det bero på den tidigare beskärningen? (Den är vi inte skyldig till...) Trädet och dess grenar ser onekligen ganska kapade ut. Jag köpte en bok om beskärning i veckan (Beskära träd och buskar av Ingela Jagne) och det jag kan läsa mig till är att trädet blivit för hårt beskuret tidigare samt även felaktigt beskuret. Hur gör jag nu? Det går väl att rädda för framtiden? Jag har tänkt mig att börja beskära nu och sedan hålla på i några år så att inte trädet får en chock - igen... Men, var ska jag börja? Någon som kan hjälpa mig med lite tips så vore jag jätteglad! Jag bifogar 5 numrerade bilder för enkelhetens skull. Så att man vet vad som är vad. /Maria
Man får försiktigt börja resna ut bland vattenskotten. D v s inte ta alltför många varje år, tar man alltför många så kompenserar bara trädet genom stt skjuta ännu fler vattenskott. Se också mera här, och här.
Japp, den uteblivna fruktsättningen beror på beskärningssättet och att man tagit för mycket och dessutom på knasiga ställen. Säkert på vårvintern också.
Äppelgrenar behöver 3-4år på nacken innan de är fertila och kan få fruktanlag. Tar man bort alla grenar med blad på ett träd tar det till och med längre tid för trädet, eftersom det då kommer att satsa på kompensera för förlusten genom att skcika nödskott, dvs vattenskott. Dessa bär också frukt så småningom, men inte förrän trädet kompenserat sig och vet att det har blad och gren nog för sin överlevnad.
Exakt hur man beskär ett träd som blivit hårt och felaktigt beskuret är en lång hsitoria som inte går att lära sig genom en eller annan bok. Man lär sig av att lära Nya Beskärningsboken av Alm/Vollbrecht och Trädens biologi och vård av Vollbrecht, förhoppningsvis också genom läsning på min fruktträdssajt - men inte heller det räcker.
Läs lite, ställ frågor, kolla hur du lägger snitt och gör sedan små egna experiment i JAS, dvs juli till september. Notera hur trädet svarar på din beskärning, dvs hur eftertillväxten blir vid dina snitt. Det är inte brått att beskära ditt träd, snarare tvärtom.
staples
04-03-2007, 11:40
Tack jättemycket för tipsen!! Jättefin trädsajt du har Cilla! Jag förstår att det är en hel vetenskap det här med beskärning... och att det tar tid att lära sig. Jag tänker gå sakta fram med trädet i fråga och prova mig fram försiktigt. Det är en hel del grenar som är ganska så skadade... skulle vilja ta bort dem, men inte nu och absolut inte alla på en gång. Vid noggrann koll av grenar och knoppar så tycker jag i alla fall att trädet lever och växer - det ska bli intressant att se vad som händer med de knoppar som jag ser finns. Blad? Jag tror att jag tänker ta och plocka några vattenskott nu för att se med egna ögon hur trädet reagerar på det. Resterande spar jag till JAS - ja, jag tänker inte ta alla då alltså, jag tänker gå försiktigt fram. Det låter onekligen som att det är lättare att förstöra om man beskär utan kunskap än om man låter trädet vara ifred... Men, ett långtidsprojekt är ju roligt det med. Speciellt om man i slutänden lyckas.  Det har vi dock inte sett än. Tack för hjälpen!!
Hej, Du kan ganska lätt avgöra vilka knoppar som är blad/gren (vegetativa) och vilka som är blomknoppar. http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htmhttp://www.juniper.se/tradvard/gammalung.htmhttp://www.juniper.se/tradvard/grenlara.htmOm grenar är levande eller inte kan du testa med nagelmetoden. Skrapa några mm med nageln på den gren du tvekar om (gäller unga grenar). Är det grönt eller gult strax under barken lever grenen, är det brunt är den död just där och frmodligen hela vägen ut (men inte säkert hela vägen in). Hur du sedan beskär handlar ju sedan om ett samarbete mellan dig och trädet - vad trädet vill och vad du vill. T ex - om trädet skjutit vattenskott har det alltså velat kompensera sig för att alltför mycket blad- och grenmassa tagits bort. Du vill att trädet ska satsa på sina långskott och att utveckla sina vattenskott istället för att skjuta nya. Samarbetet mellan dig och trädet fungerar om du beskär lite vid varje tillfälle, satsar på beskärning i JAS och ser till att trädet får behålla och utveckla de skott som har bäst förmåga att bli starka och fruktbrande. Samarbetet fungerar inte om du har ambitionen att alla vattenskott ska tas bort, nu eller senare. Då skjuter trädet nya och upphör att utveckla andra, starkare grenar och fruktanlag. Många träd som beskurits som ditt har skador på sina grenar. Många skador kan trädet leva med i många år, t ex 20 eller 30 år. Andra skador dödar grenar på en växtsäsong. I beskärningen brukar man naturlitgvis syfta till att ge friska, unga eller medelålders grenar utrymme och näring på bekostnad av de som inte har så långa framtidsutsikter. Det är därför det är bra att kunna skilja på skador som ger grenar kort livslängd och sådana som trädet kan leva med, liksom att kunna skilja på ung och gammal fruktved.
staples
05-03-2007, 02:21
Tack igen Cilla! Jag uttryckte mig fel härovan - det låter som jag planerat att ta bort alla vattenskotten med tiden. Det hade jag inte tänkt. Speciellt inte sedan jag läst även vattenskott kan bli fruktbärande. Nä, försiktigt och under mycket lång tid hade jag tänkt att få fason på trädet så att jag blir nöjd - det blir jag ju inte om inte trädet också är det. Precis som du säger. Framför allt tänker jag på att inte ta i för mycket och chocka trädet ännu en gång. Jag har inte bråttom! Den som väntar på något gott... Jag är inte så stressad längre efter att ha läst mera om beskärning och vad du skrivit. Att ta det lugnt verkar vara ett gott motto, speciellt när man inte vet vad man pysslar med till 100%, vilket jag inte gör i dagsläget. Hoppas att min kunskap kommer att förbättras med tiden. När jag läser på din sajt om knoppar mm så tycker jag mig förstå, sedan när jag står vid trädet kommer frågetecknen ändå. Det är väl som med allting annat - det man kan det kan man och det man inte kan, det får man lära sig även om det tar tid. Om jag fortsätter att studera trädets utveckling under vår och sommar i år så är jag förhoppningsvis mer kunnig vid den här tiden nästa år. Ser fram emot det.  Balans är väl ett bra ord!
 Jag blir glad över att läsa att min sajt kan minska beskärningsstressen. Den är ett aber både för träd och trädägare och gör att så många njuter mindre av sina träd än de kunde göra! På onsdag ska jag hålla en kvällsföreläsning på Skansen om fruktträd - hur de lever och hur vi ser vad de behöver. Där visar jag mängder av bilder på hur träd löser sina problem. Det finns så mycket att lära av att titta på träden - de har mycket mer att lära oss än tvärtom! Ju mer jag lär mig av trädens anatomi, deras biologi och ju mer jag tittar på hur de löser mekaniska problem, desto mindre värdefull känner jag mig som beskärare... Och jodå, jag beskär alltjämt, men för varje år lär jag mig lite mer att härma det som träden gör själva. Och då syns det mindre och mindre att någon beskurit träden.
Madeleine1
10-03-2007, 17:44
Ja det där med beskärningsstress är intressant. Jag har tagit det försiktigt med våra träd med anledning av att det skjutit många vattenskott och fick kommentaren: "Ja, det syns ju att du har börjat..." De skulle bara veta att jag är färdig...
 Du ska höra vad grannarna säger när du börjar beskära i JAS, dvs sensommaren. Men om ett par år kommer dina träd vara de enda som inte skickar nödskott rätt upp, utan som böljar vackert och ger mängder av blom och god frukt. Då kommer du att bli ombedd att hålla kurs...
staples
16-03-2007, 23:27
CITAT (Madeleine1 @ 10-03-2007, 17:44)  Ja det där med beskärningsstress är intressant. Jag har tagit det försiktigt med våra träd med anledning av att det skjutit många vattenskott och fick kommentaren: "Ja, det syns ju att du har börjat..." De skulle bara veta att jag är färdig...  Madeleine1: Jag är också färdig.  Blir mer i JAS sen. Har dock sett att andra har kapat ganska vilt i sina träd... CITAT (Cilla @ 13-03-2007, 11:32)   Du ska höra vad grannarna säger när du börjar beskära i JAS, dvs sensommaren. Men om ett par år kommer dina träd vara de enda som inte skickar nödskott rätt upp, utan som böljar vackert och ger mängder av blom och god frukt. Då kommer du att bli ombedd att hålla kurs... Cilla: Jag ser fram emot mitt i framtiden vackra äppelträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|