Full version: Järn i vatten
puskas5
I mitt sommarhus i Blekinge skärgård har jag brunnsvatten med mycket hög järnhalt. Vattnet är gulbrunt och missfärgar tvätt. Vi dricker det inte och använder det inte i matlagning. Men vi vattnar blommor och grönsaker med det. Nu har jag börjat fundera över om järnet i vattnet kan påverka växtligheten och i så fall hur. För mycket av ett grundämne innebär ju i vissa fall att växterna får svårt att ta upp andra viktiga grundämnen.
Någon som vet? Jag vill inte vara oartig men det är många i olika fora som gissar och tror men jag behöver faktiskt veta om jag ska undvika att vattna med det järnhaltiga vattnet. Det skulle nämligen innebära att jag måste spara varenda använd droppe av det färskvatten, som jag hämtar i en pump i en närliggande hamn, och använda det till bevattning.
Anders i Lund
Piccante
Med risk för att inte veta blush.gif men järn ger väl sällan missfärgning av vatten. Vad jag har förstått så är dey oftast humus (organiskt material) som ger missfärgning och Mangan ger ofta mer färg än järn. Men det borde inte vara någon direkt fara för växter tycker jag, järn är väl inte så reaktivt att det binder andra näringsämnen inte är det direkt giftigt heller. Tvärt om så finns det många växter som gynnas av hög mineralhalt i marken, man använder växter som indikatorer på mineral i marken som är intressanta att utvinna.

Har du väldigt mineralrik berggrund där stugan ligger så brukar det oftast var gynnsamt för växtligheten.
KURT
Jag har mycket svårt att tro att järnhalten i vattnet är högre än vad den är i marken. Så det järn man tillför har knappast någon betydelse. Järn finns ju nästan aldrig fritt som joner, utan bildar alltid oxider eller komplex. De flesta organismer har också helt separata upptagssytem för järn, så man konkurrerar inte heller ut andra mineraler via upptaget.
karjo
Ett litet tips... Som alternativ att slita med vatten från den närliggande hamnen kan du ju sätta upp regnvattentunnor och samla regnvatten. Det räcker ju ett tag iaf om det nu kommer nåt regn. smile.gif
Lena i Torslanda
Jag har egen erfarenhet av att vattna med järnrikt vatten. Har i 15 år använt vatten från egen brunn till all vattning och jag har en mkt frodig trädgård. Har inte sett någon som helst menlig inverkan. Liksom hos dig är vårt brunnsvatten numer odrickbart pga mikroorganismer. Vattnet rä helt klart men jag vet via vattenprov att det är höga halter järn så din bruna vatten beror nog på annat.
puskas5
Vattnet har undersökts i laboratorium och järnhalten är hög. Men de flesta tycks ju mena att detta inte är något problem. Faktum är att det största problemet i Blekingeskärgården kanske inte är järnhaltigt eller humöst vatten utan bristen på regn. Jag samlar upp så mycket regnvatten jag kan och använder sköljvatten från hamnen (vi sköljer all disk i rent vatten eftersom vi har problem med bakterier i brunnsvattnet också) till att vattna med, men ibland faller inte en droppe på veckor och då får vl brunnsvattnet duga. Jag känner mig lugnad på den punkten.
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon