Full version: Jap lönn
lappa71
Hej alla kloka.Jag skissar just på den 4:e planteringen med surjordsväxter(roddisar mest). Jag skulle gärna vilja prova med ngn japansk lönn. Är det nån där ute i rymden som kan komma med ett tips om nån sort som visat prov på lite bättre härdighet än det vanlig.....
Borlänge-Kenneth
Lena i Torslanda
Jag tror tyvärr inte några av de olika japanska lönnarna klarar sig i högre zoner är 3.
kerstin z5-6
men man kan ju testa smile.gif

Själv valde jag Acer shirasawanum 'Aureum' eftersom den inte blir så stor skyddas den av snön -
Vi får se hur den mår i år
lappa71
..kul val ( härdig till zon 2!)...men om Du valde..vilka valde Du mellan/valde bort. Hur länge har den bott hos Dig och var bor den? Men fin är den..mums.
Kenneth
kerstin z5-6
Jag tyckte den var snyggast helt enkelt -zonerna tittar jag sällan på om
det är något jag verkligen vill ha så prövar jag helt enkelt
Ozakazuki har jag som krukad sedan ett par år -går den gula bra så åker den ut den med
Jag odlar mina zonknäckare i rullgrus med svag inblandning av kogödsel väl brunnen i botten

Yucca filamentosa trivs bra här
tex

Västerbotten
-detta är vinter nr 2 ute .. denna vintern var betydligt värre än den förra tror jag -så vi får se hur det går
Ginko går bra cool.gif
Cilla
Jag tror att just Aureum också beskrivs som en zon 3-växt.

Det syns att Kerstin vet vad hon gör när hon "zonknäcker" med växterna. Här ser lilla lönnen ut att stå upphöjt och dessutom på liten kulle (=marken värms upp snabbare och står inte våt och kall på höst och vår), vara omgärdad av stenar (bra för att jämna ut temperatursskillnader natt och dag) och kanske är jorden sand- och grusblandad också. Och inte är jordytan bar heller (naken jord spricker upp, tappar struktur och tar efter en tid inte emot vatten eller syre), kanske är det ettt sorts grus ovanpå. Det är praktiskt, det håller jorden skuggad, gör så att jorden inte rinner bort vid regn även om man planterar kullrigt och jag tycker själv också att det håller jordytan varm och behaglig och att maskar och jordeliv vill vandra omkring också nära ytan.

Säkert består jorden under också av Kerstins egna kompostjord.

Repeterar man så mycket som möjlgt av detta tror jag man kan klara en A. Shirasawanum 'Aureum' också i zon 4-5, skyddat läge.
Själv satte jag en i skyddat läge zon 3, men förra sommaren blev alla skyddade lägen så torra att jag tror den strök med.
kerstin z5-6
Rätt gissat Cilla -Jorden ÄR grus , olika dimensioner , blandad med lite limpajord och samma i botten -Egentligen hade jag tänkt ta in den år ett -men den hade så stort fint rotsystem i förhållande till sin ringa höjd att jag lät bli
Och visst har jag tagit till alla knep jag kan för att den ska leva lycklig :shy:Hittils har det gått bra.
lappa71
..medans jag väntat på Er alla så...hittade jag detta www.alltomtradgard.se/gaRDENINGLISTS/rose.php?list=1&id=4829&order=alfa&section=A från AoT. Tydligen är det flera som inte kollar alltför mycket på zonen. Intressant att grus höjer härdigheten...
Kenneth
Big Gardener
CITAT (Cilla @ 02-03-2007, 16:47) *
Jag tror att just Aureum också beskrivs som en zon 3-växt.

Repeterar man så mycket som möjlgt av detta tror jag man kan klara en A. Shirasawanum 'Aureum' också i zon 4-5, skyddat läge.
Själv satte jag en i skyddat läge zon 3, men förra sommaren blev alla skyddade lägen så torra att jag tror den strök med.

Rune Bengtsson har angivit den till zon 3 med parantes kring zon 4 så det stämmer säkert väl. Det man bör tänka på är att skydda stammen mot morgonsol eftersom japanska lönnar mycket lätt får stamsprickor av de snabba temperaturskillnader som kan uppstå i stamm mellan natt och dag.
Anders zon 1
Jag har haft en Acer shirasawanum 'Aureum' i zon 4 på en ganska kall placering i lerjord i flera år utan tillstymmelse till vinterskador så den är nog relativt tålig. I alla fall betydligt härdigare än sorterna av Acer palmatum. Den snarlika arten Acer japonicum lär också vara härdigare än A. palmatum och sägs klara zon 4. Ännu härdigare tror jag att Acer pseudosieboldianum är (koreansk solfjäderslönn har jag för mig att den kallas på svenska). Den är sällsynt och antagligen dåligt provad i Sverige, men det är väl inte omöjligt att den skulle kunna klara zon 5. Både Zetas i Stockholm och Plantmarknaden i Lindesberg har haft den i sortimentet tidigare år.
Cilla
Intressant information Anders!

Kenneth/lappa71 - att blanda grus i jorden är ofta ett av flera bra knep för att få zonkänsliga växter att klara sig. Det gäller att på olika sätt undvika att växterna står i vått, kallt vatten/jord/ler höst och vår. Säkert har gruset också andra funktioner, aningen temperaturutjämnande, avger värdefulla mineraler mm. Men just att undvika stående väta är det viktigaste, är min erfarenhet.

Därför är det ofta bra att plantera zonkänsliga träd och fruktträd (som lättare angrips av kräftsvamp om de står i kall, våt, trägupvärmd jord) både i grusblandade växtbäddar, och upphöjt på en liten kulle. Då får det unga trädets rötter sträcka sig ned för att finna vätan, istället för att stå i den.

Just att grusblanda och ställa på kulle är något jag gör mer av ju längre jag håller på. För näsan varje år blir det mer grus och högre kullar som träden planteras på...

På flera ställen experimenterar jag med starkt upphöjda planteringar med jordar som består mest av grus och grov sand. Extremformen av detta är toppiga kryddspiraler. Där stannar vätan så kort att det bara är torktåliga växter som klarar det, men så kan rosmarin, kumminörter och alla möjliga timjansorter leva i många år också. Fast då har vi kommit ifrån trädämnet ja...
Kryddspiral
Heliconia
A. shirasawanum 'aurum' finns planterad vid Bäsna handelsträdgård (det är ju i dina hemmatrakter) har jag sett. Jag såg den förrförra sommaren och har för mig att jag även såg den i somras, så du kan ju kolla av med killen där hur det går där. A. pseudosieboldianum odlas (kanske inte med överdriven tillväxt) i Enviken-trakten i Falun och där är det snudd på zon 6.

Själv ska jag försöka med båda sorter och en massa andra zonknäckarförsök i Falun (zon 4-4,5 som jag inbillar mig)

Förrästen, nu kom jag på! Dom har även en rödbladig A. palmatum planterad i någon sorts upphöjd samplantering utomhus (vid uteträdgården) på COOP i Borlänge, den hade stått där några år sa damen där.

Lycka till från Falun!
lappa71
en buger,bocker å tacker för alla tips och tillrop. Det är xtra lätt å tacka nu när våren äntligen ´drabbat´Dalarna. Om ngn har mer att säga i ärendet härdiga jappa lönnar...så gör det....
kenneth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon