Intressant information Anders!
Kenneth/lappa71 - att blanda grus i jorden är ofta ett av flera bra knep för att få zonkänsliga växter att klara sig. Det gäller att på olika sätt undvika att växterna står i vått, kallt vatten/jord/ler höst och vår. Säkert har gruset också andra funktioner, aningen temperaturutjämnande, avger värdefulla mineraler mm. Men just att undvika stående väta är det viktigaste, är min erfarenhet.
Därför är det ofta bra att plantera zonkänsliga träd och fruktträd (som lättare angrips av kräftsvamp om de står i kall, våt, trägupvärmd jord) både i grusblandade växtbäddar, och upphöjt på en liten kulle. Då får det unga trädets rötter sträcka sig ned för att finna vätan, istället för att stå i den.
Just att grusblanda och ställa på kulle är något jag gör mer av ju längre jag håller på. För näsan varje år blir det mer grus och högre kullar som träden planteras på...
På flera ställen experimenterar jag med starkt upphöjda planteringar med jordar som består mest av grus och grov sand. Extremformen av detta är toppiga kryddspiraler. Där stannar vätan så kort att det bara är torktåliga växter som klarar det, men så kan rosmarin, kumminörter och alla möjliga timjansorter leva i många år också. Fast då har vi kommit ifrån trädämnet ja...
Kryddspiral