Full version: Sådd av paprika
rosita
Jag hade frön från förra året som jag sådde, men de grodde inte. Jag köpte nya frön och sådde dem i samma jord. De grodde inte heller, vad kan det bero på? Jag sådde även aubergine i samma jord och de grodde.
Lena i Torslanda
Paprika kan vara trög ibland. Jag har fått vänta flera veckor för vissa sorter. Hur länge har de stått?
rosita
Första sådden var för 5 veckor sedan och sista för 2 veckor sedan.
emmapemma
Jag har haft samma problem med två chilisorter. Tillslut köpte jag en ny påse frön av den ena sorten, får se om den gror.

Ge inte upp hoppet för fröna från två veckor sedan, men de för fem veckor sedan... jag har givit upp hoppet för mina frön i samma situation. Jag orkar knappt skvätta på vatten ens för att hoppas att de gror. Petade i en utav krukorna förut, och såg inte en tillstymmelse till frö eller grodd. De har nog ruttnat nu. sad.gif
cia73
Mina chili gror nu som jag sådde 3.1 så ge inte upp hoppet ännu.
Jonas70
CITAT (cia73 @ 02-03-2007, 19:49) *
Mina chili gror nu som jag sådde 3.1 så ge inte upp hoppet ännu.

Oj, det var några riktigt sega. Men skam den som ger sig wink.gif
myrtille
CITAT (rosita @ 02-03-2007, 15:03) *
Jag hade frön från förra året som jag sådde, men de grodde inte. Jag köpte nya frön och sådde dem i samma jord. De grodde inte heller, vad kan det bero på? Jag sådde även aubergine i samma jord och de grodde.

Jorden har ingen betydelse för om det gror eller inte. Det kan vara att de står för svalt. Jag har märkt med chilifröer i alla fall att de gror bäst när det är knappt 30 grader (jag vet inte hur det är med paprika, men det är ju en nära släkting). För att skynda på nedbrytningen av frökapseln kan man blötlägga fröerna ett dygn innan man sår dem. Jag brukar lägga fröerna i fuktat hushållspapper. Har också märkt att de inte gror så bra om det är för torrt.
Eva 33c
CITAT (myrtille @ 04-03-2007, 08:55) *
Det kan vara att de står för svalt. Jag har märkt med chilifröer i alla fall att de gror bäst när det är knappt 30 grader (jag vet inte hur det är med paprika, men det är ju en nära släkting). För att skynda på nedbrytningen av frökapseln kan man blötlägga fröerna ett dygn innan man sår dem. Jag brukar lägga fröerna i fuktat hushållspapper. Har också märkt att de inte gror så bra om det är för torrt.

Jag håller helt med dig där, Myrtille. Värme och fuktig miljö gör susen. I år grodde alla mina parika och chile sådder inom 2 veckor. Nya frön ca 1 vecka gamla 2 veckor, ungefär.
Men i två fall misslyckades det. Det ena var några frön köpta 2002 (som jag alltså odlat varje år sedan dess). Men i år tog de 3 veckor på sig och sedan lyckades de inte göra sig av med "fröskalet" utan dukade under. De skulle säkert ha klarat sig bättre med blötläggning först.
En helt ny påse chili vägrade också gro, då lade jag några frön i fuktigt papper i en plastpåse och då grodde de efter ca 1 vecka. Den första sådden i jord har fortfarande inte visat sig, de såddes den 28 januari.
Nästa år ska jag nog så alla i papper först, dels för att ha bättre koll och dels för att jag inte har så många bra varma platser. Men i papper och plastpåse tar de ju mycket mindre plats.
Jonas70
Mina står i rumsvärme (det blir ju i och för sig rätt mycket varmare under lysrören) och jag har inte haft några större problem med att få varken chilis eller paprika att gro.
Österläge
Jag har inte heller haft problem med varken chili eller paprika, de står över ett element med lysrör över, det blir ca 20 grader på dagen o ca 16 på natten (då stänger jag av elementet o har fönstret öppet). Jag läste i Philippe Plönninges bok Chilipeppar att chili blir buskig o fin om man "chockar" den med en temperatursänkning varje morgon, ca 4 grader kallare. Jag gör ju det varje natt, hoppas det funkar lika bra... sleep.gif
broccoli
Mina paprikor grodde på 15 dagar. Satte fröna i ordentligt fuktig torv/sand/perlite blandning och täckte så att de fick gro i mörker. Sen vet jag inte om de påverkats av lampan som lyser över tomatplantorna brevid?

Chili buskigare av nedkylning? Kan säkert va sant, jag har också läst om vernalisering av tomat, dvs nedkylning för tidigare blomning. Har inte prövat själv, men det stod att det skulle göras redan när plantan är ca 4 cm och karaktärsbladen slagit ut. Natttemperatur på 10-13 grader i 2-3veckor.. Men samtidigt rekommenderades att man bara skulle pröva på en del av plantorna för säkerhets skull ?!? wacko.gif
myrtille
CITAT (Eva 33c @ 04-03-2007, 10:15) *
... Men i år tog de 3 veckor på sig och sedan lyckades de inte göra sig av med "fröskalet" utan dukade under. De skulle säkert ha klarat sig bättre med blötläggning först.

Jag brukar blöta en liten bit hushållspapper och linda runt fröskalet om det ser ut att inte vilja släppa taget om plantan. Det låter jag sedan vara kvar över natten så att skalet ska mjukna och lossna lättare. Jag har haft vissa sorter med "protektionistiska" fröskal.

Det här med nedkylning är det väl plantan man utsätter för och inte fröerna? Så snart mina grott (vilket de gör efter i snitt 5 dagar) så flyttar jag dem till en sval, ljus plats, ca 18-20 grader. Man kan säkert få fröerna att gro i svalare temperaturer men jag tror det tar längre tid, det är min erfarenhet. Lägre nattemperatur borde väl vara bra, det efterliknar ju de naturliga förhållandena (svalt=mörkt, varmt=ljust).

Jag har inte provat att sänka temperaturen ännu mer. Det låter farligt att lämna ett fönster öppet. Tänk om det blir en köldknäpp!
Christa
Det finns en tabell här på odla som visar såtemperaturer och planttemperaturer för olika köksväxter. Det står groningstider också.

http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon