CITAT (myrtille @ 04-03-2007, 08:55)

Det kan vara att de står för svalt. Jag har märkt med chilifröer i alla fall att de gror bäst när det är knappt 30 grader (jag vet inte hur det är med paprika, men det är ju en nära släkting). För att skynda på nedbrytningen av frökapseln kan man blötlägga fröerna ett dygn innan man sår dem. Jag brukar lägga fröerna i fuktat hushållspapper. Har också märkt att de inte gror så bra om det är för torrt.
Jag håller helt med dig där, Myrtille. Värme och fuktig miljö gör susen. I år grodde alla mina parika och chile sådder inom 2 veckor. Nya frön ca 1 vecka gamla 2 veckor, ungefär.
Men i två fall misslyckades det. Det ena var några frön köpta 2002 (som jag alltså odlat varje år sedan dess). Men i år tog de 3 veckor på sig och sedan lyckades de inte göra sig av med "fröskalet" utan dukade under. De skulle säkert ha klarat sig bättre med blötläggning först.
En helt ny påse chili vägrade också gro, då lade jag några frön i fuktigt papper i en plastpåse och då grodde de efter ca 1 vecka. Den första sådden i jord har fortfarande inte visat sig, de såddes den 28 januari.
Nästa år ska jag nog så alla i papper först, dels för att ha bättre koll och dels för att jag inte har så många bra varma platser. Men i papper och plastpåse tar de ju mycket mindre plats.