|
kristerh
07-03-2007, 12:23
[quote name='Gloriana' date='03-03-2007, 12:15' post='568563']
Men hur sjutton förklarar man att man ska få skatteavdrag (rejäla sådana om jag förstått det rätt) för att ha folk hemma som städar??
helt enkelt för att minska arbetslösheten, tänk på att om många vill nyttja detta så skapas en hel del arbeten.
jag kommer själv att använda mig av detta, tänk vad skönt att komma hem på fredag kväll o huset är städat och ev tvätten struken, underbart, då kan jag nyttja hela helgen till en massa roligheter.
Det finns en aspekt till på just denna reform, den riktar sig väl främst till den stora majoritet av svenska folket som kan kallas medelklass, de som arbetar heltid och betalar massor i skatt, de som aldrig får några bidrag och inte är välbärgade nog för att kunna dra nytta av skatteplanering. Tror att det viktigt för dem (oss) att någon gång få något tillbaka. Gita
Jag har en känsla av att detta avdrag bidrar till att skapa ett låglönesamhälle.
*Stintan*
07-03-2007, 12:57
 undrar hur mycket städerskan skulle få av dessa pengar du nämner Gloriana? Skulle hennes lön räcka till att ha någon som i sin tur tog hand om hennes skit hemma? Helt fel med skattereducering anser jag. Jag tycker det tillhör lyxkonsumtion och sånt ska man betala själv. Det är en rent bedrövlig reform bara för att en del höginkomsttagare inte orkar plocka upp sin egen skit.
CITAT (Anma @ 07-03-2007, 13:54)  Jag har en känsla av att detta avdrag bidrar till att skapa ett låglönesamhälle. Lönen för de som idag arbetar svart kommer ju definitivt att pressas ned.
Det var inte riktigt det jag syftade på, Kurt.
kristerh
07-03-2007, 13:58
CITAT (Anma @ 07-03-2007, 12:54)  Jag har en känsla av att detta avdrag bidrar till att skapa ett låglönesamhälle. varför skulle de som städar ha så mycket lägre lön än många andra yrkesgrupper de finns ju många som har en låg lön,
snillan
07-03-2007, 14:14
Har läst inläggen om avdrag för hushållsnära tjänster. Jag hoppas kunna anlita en städfirma för att åtminstone storstäda helst 4 gånger/år. Helst skulle jag vilja ha städning varannan vecka, men det beror ju på hur man vill prioritera sina pengar förstås, det blir nog bara storstädningen för mig. Jag har en skada i nacken och en axeln, som gör att jag får jätteont när jag städar, (och fixar i trädgården, men då mår jag bra på annat sätt istället)då skulle det vara till stor hjälp för mig, ett tag resonerade vi som så att vi skulle tjäna på att ta hjälp med städningen, istället för att jag försämras ytterligare och kanske inte kan jobba lika mycket som idag (fast just nu är jag sjukskriven iallafall). Maken jobbar som resande och renoverar på huset under ledig, tid så han kan ju inte heller helt ta över städningen helt, han har också nackskada efter ej bilolycka.
Visst blir det lite orättvist, de som idag har råd får ännu bättre råd med denna hjälp, och alla kommer inte att få råd ändå att ta hjälpen, men det är mycket annat som också går från våra skattepengar som inte alla får utnyttja men är med och betalar. Bl.a bostadsbidrag/bostadstillägg, till ensamstående mammor, och pensionär, underhållsbidrag till ensamstående föräldrar, högkostnadskort för de som är sjuka och behöver mer hjälp från sjukvård och sjukbehandlingar. Skolan kostar massor av skattepengar och de som inga barn har, få ändå vara med och betala. Socialbidrag alla ersättningar till sjuka och handikappade.
Vi kommer alltid att leva i en värld som inte är helt rättvis, och de som har mycket kommer alltid att ha mycket och många förmåner, men för de som inte har så mycket har vi ändå ett ganska bra skyddsnät från våra skattepengar, bättre än i många andra länder. Jag är ingen höginkomstagare, och har under många år varit ensamstående förälder och dessutom till ett funktionshindrat barn, så jag har tagit del av vissa ersättningar och vet att jag inte skulle klarat mig så bra utan dessa. Idag behöver jag inte de ersättningar och är istället med och betalar från min skatt till de som behöver.
Snillan
CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2007, 20:42)  Jag är i princip emot alla former av skatteavdrag. Orsakerna till detta är flera, viktigast är nog att det finns inte ett enda avdrag som inte missbrukas. Hur många fuskar inte med reseavdraget t.ex? Dessutom är många avdrag ganska orättvisa, många som borde få göra avdrag kan inte av olika anledningar. Det är bättre att slopa alla avdraag och sen antingen sänka skatten för alla eller styra över vinsterna till dom som behöver det bäst. Håller med dig till 100%
*Stintan*
07-03-2007, 14:34
CITAT (kristerh @ 07-03-2007, 13:58)  varför skulle de som städar ha så mycket lägre lön än många andra yrkesgrupper de finns ju många som har en låg lön, Det är väl ingen ursäkt att många andra yrkesgrupper har låg lön !!?? Ser man historiskt så kan väl även städtanter idag ses som höginkomsttagare med sina låga löner Det verkar vara en återgång till 40-50-talet då man kunde ha ett hembiträde som man betalade 150 kr/mån + mat o husrum för att ställa upp dygnet runt.  nej ingen av dom kommer aldrig att kunna nyttja denna tjänst och kommer heller aldrig att få den uppskattning dom förtjänar trots att dom slitit ut sig på grund av andras bekvämlighet.
Min gamla pappa har numera hemvård. Vår kommun tillämpar maxtaxa för hemvård. För 6 timmar i månaden à 79:- får han städat två rum o kök var tredje vecka och tvättat var tredje vecka. Det är olika människor nästan varje gång som kommer. Han har klockat dom några gånger. Det går väldigt snabbt undan, totalt är dom inte där 6 timmar i månaden. Tvätthjälpen tex slänger tvätten i maskinen, går därefter till en annan vårdtagare och jobbar och kommer sen tillbaka och tar hand om tvätten. Oerhört effektivt (men stressigt för hemvårdaren!). Dom som städar har mer betalt än 79:- i timman, hur mycket vet jag inte. Men dom betalar skatt, får pensionspoäng och bidrar till samhället på bästa sätt. Både pappa och hemvårdarna är nöjda med upplägget.
Jag förstår inte upprördheten med skattesubventionerad städhjälp. Varför är det så illa? Städaren får anständig vit lön och stat och medborgare delar på kostnaden. Inte så väldigt olika det som gäller för hemvården.
*Stintan*
07-03-2007, 14:40
Kan bara tillägga att jag tycker det är helt ok med skattesubventionerade tjänster när det gäller gamla och sjuka som behöver hjälp. Men helt friska personer som redan har det gott ställt då opponerar jag mej.
CITAT (Stintan43 @ 07-03-2007, 14:40)  Kan bara tillägga att jag tycker det är helt ok med skattesubventionerade tjänster när det gäller gamla och sjuka som behöver hjälp. Men helt friska personer som redan har det gott ställt då opponerar jag mej. Håller med dig 100%. Bara för att det finns många lågavlönade är det inte ok att det ska bli fler. Det kommer att sluta med att det blir som i USA. Fattiga människor tvingas att ta två heltdstjänster och ändå inte ha råd att försörja sin familj, medan de som redan har får mera. Arbetslösheten ska bekämpas men att tvinga folk till låglönearbeten är inte rätt väg. När jag arbetade fick vi i desken jobba över minst en timme om dagen utan att få övertid för detta, vårt arbete var sådant att det var tvunget att bli klart för att inte hela systemet skulle falla. När arbetsbelastningen var allt för hög under lång tid pratade jag med personalchefen om detta att många höll på att bryta ihop på avdelningen på grund av den ohållbara stituationen. Chefens lösning var att vi skulle skaffa hemhjälp för att orka med!!! För det hade ju hon.... sen att hon hade dubbelt så hög lön än vi hade inte med saken att göra.
snillan
07-03-2007, 15:10
Ja, fast jag ser ju möjligheten till att få råd att anlita hjälp med det man inte känner att man hinner eller orkar med, eller att man vill prioritera familjen på sin lediga tid istället, som ett sätt att förebygga sjukdom, dels rent kroppsligt för oss som har skador i kroppen, dels för att minska på alla stressjukdomar.
Att det dessutom förhoppningvis minskar svart städhjälp, ger ju den som utför städningen, ett socialt skyddsnät, som alla vi andra har som jobbar "vitt", de får en lön som ger dem pensionspoäng, sjukpenning, försäkringsskydd i arbetet osv.
Visst kan det vara en lyxsubvention, men det kan också förebygga sjukdom och det kan ge ett bättre skyddsnät i arbetslivet för de som redan idag utför dessa tjänster men som "svart arbetskraft".
Snillan
*Stintan*
07-03-2007, 15:21
Snillan och när menar du att dessa människor som ska arbeta med detta ska kunna orka och hinna med och prioritera sina med sina familjer? Det blir ju en lyx som bara kommer dom med hög inkomst tillgodo. Det skulle vara mycket intressant att höra om det finns någon som jobbat proffesionellt med städning utav förespråkarna av sådana skattesubventionerade tjänster.
Självklart är ett vitt arbete att föredra som du säger Snillan. Alla tjänar på det, inklusive staten. Låglönejobb? Mja. Hur högavlönad är den som lever på akassa? Sen flera år tillbaka tillämpas olika typer av arbete där utföraren får just akassa för utfört arbete. Många arbetsgivare - inte minst kommunerna - utnyttjar detta för att få billig arbetskraft. Aktivitetsgaranti tror jag är det senaste namnet på fenomenet. Vi har redan "låglönejobben" här!
Snöflinga
07-03-2007, 15:28
CITAT (Stintan43 @ 07-03-2007, 14:40)  Kan bara tillägga att jag tycker det är helt ok med skattesubventionerade tjänster när det gäller gamla och sjuka som behöver hjälp. Men helt friska personer som redan har det gott ställt då opponerar jag mej.  Kan inte se att det skulle vara din huvudvärk ... vad jag och andra prioriterar att göra med våra ihoptjänade och skattade pengar angår bara oss själva. Kan också tänka mig att den som tidigare utfört dessa tjänster svart kanske tycker du är taskig som missunnar dem ett arbete där de kan ta del av det sociala skyddsnät som tillfaller alla som arbetar och betalar skatt
kristerh
07-03-2007, 15:34
CITAT (Stintan43 @ 07-03-2007, 14:34)  Det är väl ingen ursäkt att många andra yrkesgrupper har låg lön !!?? Ser man historiskt så kan väl även städtanter idag ses som höginkomsttagare med sina låga löner Det verkar vara en återgång till 40-50-talet då man kunde ha ett hembiträde som man betalade 150 kr/mån + mat o husrum för att ställa upp dygnet runt.  nej ingen av dom kommer aldrig att kunna nyttja denna tjänst och kommer heller aldrig att få den uppskattning dom förtjänar trots att dom slitit ut sig på grund av andras bekvämlighet. mitt inlägg var ett svar till anma:s inlägg på att hon tyckte att avdraget bidrar till ett låglönesamhälle. Och jag ursäktar inte att många har låg lön! det bästa vore väl om alla hade hög lön men så är det inte i vårt samhälle, vissa tjänar mer än andra pga många orsaker, det kommer man aldrig att kunna göra så mycket åt, hur mycket man än vill.
*Stintan*
07-03-2007, 15:46
Snöflinga, självklart är det min huvudvärk eftersom jag ska vara med om att betala denna skattesubvension. Ja lägger mej inte i vad du gör av din inkomst men den som bara har garantibelopp i sjukersättning eller är pensionär eller är lågavlönad ska inte behöva vara med att betala din lyxkonsumtion.
Jag har överhuvudtaget inte nämnt något om de personer som utför svartjobb men jag kan då inte förstå att denna reform skulle vara den enda rätta för att få bukt med det problemet. Jag anser att skattesubventioner ska vara till för dom svagare i samhället.
För övrigt har jag väldigt svårt för såna som vill sko sig på andras bekostnad.
Härmed utgår jag ur diskussionen och hoppas slippa bli citerad ytterligare då jag anser att manmåste få tycka utan att bli påhoppad.
snillan
07-03-2007, 16:43
Stintan 43.
Förhoppningsvis kan den som jobbar inom städbranchen också köpa in hjälp om de vill med egen städning med hjälp av skattesubventionen, men förmodligen inte utan den. Och det gäller ju alla som jobbar och inte är högavlönade, barnomsorgspersonal, vårdpersonal, äldreomsorgspersonal osv och det gäller även mig.
Jag vet ju inte hur ditt liv ser ut Stintan 43, men om du har utnyttjat barnomsorg, så har du också utnyttjat en skattesubventionerad tjänst, där personalen definitivt inte är högavlönad, och när de går hem på kvällen efter att ha tagit hand om dina ( och mina) barn, så ska de orka ta hand om sina egna barn och resten av hemmet, är det någon skillnad på detta och på den som skulle hjälpa dig med städning istället för barnpassning...
Vi har ju valt att skaffa barnen och när vi väljer att inte själva vara hemma och ta hand om dem så har vi denna möjlighet, vilket också pga subventionen och en maxtaxa gör det möjligt för oss att göra detta val oavsett inkomst. Sedan tror ju jag att många barn skulle må bra av att ha sina föräldar hemma istället, men av olika skäl väljer många att inte vara det. Om barnomsorgen inte var skattesubventionerad, skulle många kanske av olika skäl inte kunna skaffa barn, och de som väljer att vara hemma och själv ta hand om barnen, får ju ingen del av denna subvention, och hamnar i samma sits som "svart arbetskraft" utan det sociala skyddnät som alla som jobbar har.
Vi lever ju dessutom i väldigt många olika livssituationer, vilket gör att behovet av att utnyttja olika typer av tjänster, subventionerade eller ej, är olika från familj till familj . Därför blir en sådan här diskussion väldigt individuell och jag förstår dina synpunkter eftersom jag också kan se att det är en viss "lyx" i att kunna välja denna typ av hjälp, men i mitt fall är jag glad över att kunna göra det, och jag tror inte att den som skulle städa hemma hos mig, får det sämre än den som städar på min arbetsplats, på barnens skola/dagis, eller inom industrin.
Gossen Ruda
07-03-2007, 21:35
CITAT (Gita @ 04-03-2007, 10:09)  DU har nog inte fattat riktigt; om jag väljer att arbeta halvtid och på sätt undanhåller en massa skattepengar (som förhoppningsvis skulle gå till mindre bemedlade) men sköter städningen själv, det är alltså enl. ditt sätt att se OK. Om jag jag arbetar heltid och köper subventionerade städtjänster det är inte OK, även om jag i det senare fallet tillför det allmänna mycket mer pengar. Sen vet jag inte vad mina förlorade resepengar har har med denna fråga att göra!! Gita Då tar vi det en gång till. Går det verkligen åt 4 timmar per dag att städa hos dig eftersom du måste gå ner till halvtid för att klara av det? Tror knappast det. Är det så betungande att städa på fritiden så kan du ta ledigt någon timme i veckan istället. Beträffande semesterkassan så visar den att du skulle ha råd att betala HELA lönen åt nån som städar hos dig. Det märkliga är att det är dom som tjänar mest som högst ropar på subventionerade hushållstjänster, inte dom som verkligen skulle behöva det. Dom har inte ens råd att betala det subventionerade priset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|