Hej på er!
Har som många andra invaderats av små flygfän i hela huset, tror att jag lyckats artbestämma dem som bananflugor då de har randig kropp. Som jag förstått är nematoder den allra bästa bekämpningsmetoden mot dessa, men vad gör jag om jag misstänker att äggkläckningsplatsen är min maskkompost? Vad säger maskarna om nematoder??? Alternativet är att maskarna åker ut, men det är allt för kallt än så länge.
Hoppas på svar!!
Åsa, mälardalen zon 2
02-03-2007, 17:51
Jag tror det finns viss risk att de även parasiterar daggmaskarna, har läst någon artikel att daggmaskar även kunde bli parasiterade av dessa nematoder och att man därför inte bör ha ut alltför mycket nematoder i trädgården och dyl.
Lady Hamilton
02-03-2007, 17:57
Jag vet igentligen inte heller men på NEMAblom påsen står det "Mot skadeinsekter i krukväxter. All annan användning är otillåten"
lindacse
02-04-2007, 22:43
NEMAbloms nematoder är mot sorgmyggor, vars larver alltså lever i blomkrukorna. Inte mot bananflugor.
Jag vet inte vad som är bäst mot bananflugor, men har hört något om att ställa ut glas med rödvin med socker i?
Susanna
03-04-2007, 19:40
CITAT (Lady Hamilton @ 02-03-2007, 18:57)

Jag vet igentligen inte heller men på NEMAblom påsen står det "Mot skadeinsekter i krukväxter. All annan användning är otillåten"
Men är det inte många här som använder Nemablom i sådder som sedan planteras ut? Vad kan konsekvensen bli? Hmmm, jag som precis beställt Nemablom.
Åsa, mälardalen zon 2
04-04-2007, 10:10
Det är ingen fara alls nematoderna finns naturligt utomhus. Fast när man vattnar med nematoder blir det så många fler nematoder i jorden jämfört med vad det är naturligt utomhus. Sätter du ut plantorna blir det bara marginellt mera nematoder på just den platsen än vad det är naturligt.
Susanna
04-04-2007, 20:01
Åhh tack Åsa. Blev lite orolig ett tag.
Köp lite köttätande växter vet ja och placera ut lite varstans.
CITAT (lindacse @ 02-04-2007, 23:43)

Jag vet inte vad som är bäst mot bananflugor, men har hört något om att ställa ut glas med rödvin med socker i?
Jag provade vitvinsvinäger + honung + diskmedel (diskmedlet tar bort ytspänningen så att flugorna drunknar). Det fångade mängder av småflugor.
Har med god effekt använt rödvin i glas. Upptäcktes dock av en slump efter att sambon råkat dricka ett gäng döende flugor...

Usch.
Satte sedan ut ett glas här och där och dränkte ca tjogo flugor per glas i timmen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.