Full version: blommande amaryllis
estet
Hej!
Hur vanligt är det att en (jul)amaryllis blommar om just nu??
eml
Jag har också en Amaryllis som blommar just nu och en lök till där blomman "är på G" men inte har slagit ut än. Jag glömde mina lökar i garaget och hittade dem inte förrän sent på vårkanten, så de kom sent i jorden men de har kommit fint ändå. Det verkar som om blomstängeln blir betydligt kortare nu än "normalt" vid jul, jag antar att det är p.g.a att den får mycket mer ljus så här års.
Hannele
Allt är naturligt - utom att amaryllisen blommar till jul, det är påtvingat.
estet
Tack för era svar.
Den här amaryllisen står fortfarande kvar i samma kruka som den kom i till jul, i samma fönster.
Annars vet jag ju att man kan sätta ut dem i trädgården och få dem att blomma mera.
Emser
*hihi* **besserwisse** Stämmer!! smile.gif

Alla våra "julblommor" är egentligen vårblommor. Hyacinten blommar tex. samtidigt med tulpanerna om man planterar ut dem i rabatten. Men hur vida det är med Amaryllisblomning vet jag inte säkert - jag har aldrig sett en rabatt med Amaryllisar i... men jag vet att det egentligen är en vårblomma.
Almdalen
Jag har satt ut mina amaryllis bakom förrådet, brukar vattna dem då och då och så i går upptäckte jag att en hade fått en stor knopp. Nu får den komma fram så man kan se den. Detta händer varje år att någon vill blomma på sommaren men jag brukar glömma bort dem så jag blir lika glad varje gång.
biggrin.gif biggrin.gif
Ingegerd
estet
Va roligt! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon