|
Full version: liljebaggar
 hur få bort alla liljebaggar som uppenbarar sig varje sommar ,har plockat bort dom för hand,vill inte spruta insektmedel,finns det något naturmedel.
Man får plocka, gärna 2 ggr/ dag särskilt på vår, försommar, dom kommer direkt när liljan tittar upp, då dom övervintrar vid liljan. Men liljebaggarna hinner med två omgångar bebisar på en sommar så man får hålla ett ständigt öga. En del här på Odla har skrivit om Myrr men jag har aldrig testat, kanske någon vill utveckla det ? Jag försöker samla liljorna inte ha dom i alla rabatter, men svårt då jag är tokig i liljor, trots allt är det värt besväret plocka bort dom.
ninnisky
02-03-2007, 21:22
Tröttnade efter många års plockande av liljebaggar och grävde upp alla liljor  Ångrar mig såååå!
Elisabeth P
02-03-2007, 21:29
Tja, om myrr är miljövänligt vet jag inte, men funkar det gör det
har massor av liljor de i kruka får inte liljebaggar men alla de andra.Förstår att myrr är något insektmedel men har aldrig använt det eller hört om det.Tycker mig märka att liljebaggar kan gå på andra blommor kanske liljeliknande.Har någon annan märkt det ?
Myrr är ett pulver man strör ut. Men liljebaggarna går också på Kejsarkrona, Kungsängsliljor, ja alla sorter av Fritillaria. Tycker det har blivit mer och mer liljebaggar med åren, kanske för våra milda vintrar ?
Jag har många sorters liljor i trädgården men tycker mig på senare år ha fått mindre skador av liljebaggarna. Så gör jag: - plockar några gånger på försommaren när jag ser de första gnagen. En tid innan midsommar struntar jag i dödandet, då vill jag bara njuta. - skippar att sätta de sorter som äts upp på en gång (Kungsliljan har varit en av dem hos mig) - sätter mängder av väldoftande dag- och krolliljor i olika färger. De tål gnag och äts sällan upp.
Man behöver ju inte ha trädgården helt baggfri för att kunna njuta av sina liljor, och alla liljor tål lite gnag på bladen.
Tack Cilla, du har så rätt man bör njuta av sin trädgård också o inte jaga liljebaggar hela sommaren .Jag ska pröva din metod nästa sommar
Jag rensade lite i mina rabatter i helgen. Vad tror ni att jag hittade om inte en hel massa lijebaggar?  Snön har ju precis försvunnit.
Agneta z5-6
21-03-2007, 11:27
CITAT (Elisabeth P @ 02-03-2007, 21:29)  Tja, om myrr är miljövänligt vet jag inte, men funkar det gör det  och bdet gör att man har tid att njuta av sin trädgård
mamamaggan
21-03-2007, 14:31
Läs tråden om myrr i denna avdelning så får du råd hur du ska göra.
 Har dom redan dykt upp dom små röda "djävlarna"....Det ska jag undersöka imorgon. Tyvärr så har dom lyckats äta upp mina vita liljor dom senaste 2 åren.Liljorna hinner knappt få sina blad så är det fullt kals på dom =( Fast jag plockar hur många som helst. Men jag har nog aldrig startat min jakt så här tidigt förstås...Kanske mitt misstag??
Jodå, det har dom, jag mosade en i går  och liljorna som inte ens har kommit upp än. Tack för tipset om myrr, jag ska prova det /Cathis
skogstroll
27-03-2007, 15:42
Nä fy alltså, vilka hungriga små rackare
kerstin z5-6
27-03-2007, 16:30
ÄR ni säkra ... liljebaggar går på liljor det brukar vara -sk Eldlus nu när snön släppt o de gör ingen skada på liljor alls! Eldlus obervera teckningen på skölden ..
[font="Comic Sans MS"][/font][color="#800080"][/color]Var ute & kikade i min trädgård idag.Men fann inga liljebaggar.Mina liljór har inte tittat upp än . Men jag ska nog ha sten koll på dom iår =) Tack Kerstin för att du satte in bilden på eldlusen =) Den går fri i min trädgård i alla fall.
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-03-2007, 17:30)  ÄR ni säkra ... liljebaggar går på liljor det brukar vara -sk Eldlus nu när snön släppt o de gör ingen skada på liljor alls! Eldlus obervera teckningen på skölden ..Tack för bilden på eldlusen,  men någon sådan var det inte i min trädgård. Tyvärr Det var en liljebagge  Usch! Jag trodde faktiskt inte att de kunde komma fram så här tidigt. Det måste väl bero på den milda vintern vi haft i år. /Cathis
Blomstertanten
31-03-2007, 19:49
CITAT (Cilla @ 04-03-2007, 20:22)  Jag har många sorters liljor i trädgården men tycker mig på senare år ha fått mindre skador av liljebaggarna. Så gör jag: - plockar några gånger på försommaren när jag ser de första gnagen. En tid innan midsommar struntar jag i dödandet, då vill jag bara njuta. - skippar att sätta de sorter som äts upp på en gång (Kungsliljan har varit en av dem hos mig) - sätter mängder av väldoftande dag- och krolliljor i olika färger. De tål gnag och äts sällan upp.
Man behöver ju inte ha trädgården helt baggfri för att kunna njuta av sina liljor, och alla liljor tål lite gnag på bladen. Liljebaggar går på både dagliljor och krolliljor ! Ett dagliljebestånd här ute i skogen (har troligtvis slängts kompost där)brukar kunna vara totalt "nerlusat" med liljebaggar ! Likaså krollliljorna i en annan skogsdunge. Men de verkar helt klart föredra fritilarior och de flesta andra liljor, om dessa finns då får dagliljorna vara ifred. Jag har till och med sett liljebaggar kalasa på grannens borstnejlikor. Så har man inga lijor kan man i alla fall råka ut för liljebaggar även om de inte uppträder i så stor mängd.
ewa zon 3
01-04-2007, 08:53
Men visst är det så att det är baggens larver som gör skadan, äter, tuggar och har sig? Tycker att de är så äckliga när det sitter och mumsar på bladen skyddade av sitt eget bajs Brukar kunna klämma ihjäl och mosa det mesta med händerna men när det blir dags för liljebagslarverna då åker plasthandskarna fram /Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|