|
Jag köpte Petunia 'Fantasy Crystal Red' nr. 373 från Impecta... Har gjort som det står på påsen och det har inte hänt ett smack...sådde 3 andra sorters Petunior samtidigt och de är det strax dax att skola om... Är det någon annan som har köpt den och har nån erfarenhet och dela med sig av...
Jag har inte köpt den du har utan Petunia F1 'Prism Sunshine' från Impecta, och den har grott fint.
/Unni
Jo det är en av de andra Petuniorna som jag har sått...och de växer fin fint...men inte 'Fantasy Crystal Red'
Kontakta Impecta Floppy, det kanske kan vara något fel på fröleveransen till dem. Mvh Fenja
Jo jag tänkte skicka ett litet medelande till dem och fråga... Jag tycker bara att det känns lite pinsamt för förra året så hade jag flera sorter som det inte blev nått av ...visserligen så är de hur gulliga som helst på Impecta så jag fick ersättning för de som det inte blev nått...snacka om service...så det känns dumt att åter igen påpeka om fröer som inte gror...  så det var därför jag tänkte slänga ut frågan här först... Men jag ska nog ta och skriva till dem och fråga hur jag ska göra...
Monica E
03-03-2007, 19:57
jag har sått flera sorter bla annat den som du sått,har bara kommit upp två plantor av 3 påsar ,trodde det var jag som gjort fel på något sett,eftersom det är första gången jag sår men,jag gjorde precis som det står på påsen.Kanske var dåliga frön då ,dom andra två sorterna beställde jag från fröer.nu...
Karin M i zon 5-6
04-03-2007, 13:17
Hej! Hm... Det verkar vara nå't "mysko" med Fantasy Crystal Red... Jag har också sått dem, så jag väntar med spänning på mitt ev. resultat. Det ska bli intressant att se om det i huvudtaget händer något med dem, det verkar ju vara flera som har lite funderingar. Jag håller ögonen öppna, både på min sådd och ev. andra, fortsatta, inlägg från er. Kanske inte jag heller får nåt resultat, det verkar ju lite "mörkt" på Crystal fronten... Tur att jag har garderat mig med andra frösådder! Vi får hålla tummarna - Chrytal kanske ändrar sig efter ett tag??? //Karin
Nu har jag fått svar ifrån Impecta...så här skrev de: CITAT Hej!
Petunia Fantasy Crystal ska inte vara svårare att få att gro än andra petunior. Om det är pelletterade fröer kan det ta något längre. Det enda som kan göra att inte ett enda frö gror är uttorkning. Vi skickar en ny påse utan kostnad så du får prova igen.
Vänliga hälsningar,
Impecta Jag har bra såjord...bra belysning 14 tim/dygn...har ej täckt dem...ser till att de aldrig torkar ut... ...och fröna var ej pelleterade...så jag får hoppas att de nya fröna är bättre... Jag vill ge en stor bukett med rosor till Impecta för deras mycket goda och snabba service...
Jonas70
08-03-2007, 16:26
CITAT (Floppy @ 07-03-2007, 22:32)  Hade du kontakt med dem via mail, eller hur fick du så snabb service?
Jag skicka ett mail till dem... Har du försökt nå dem???
sqrulan
09-03-2007, 14:23
Jo då jag är helnöjd med Impectas fröer...de brukar ha bra fröer...men precis som alla andra som säljer frön så kan det hända att nån 'kull' med frön är i lite dåligt skick... väntar nu på att få en ny fröpåse som de skulle skicka...och sen ska jag prova att så igen... Fröerna med nr 363 och 374 behöver inte alls vara dåliga...det kanske bara är just 373 som är i lite dåligt skick... Prova du att så dina fröer det blir nog en massa fina petunior ska du se...
Lite uppdatering för att berätta hur det har gått för mig och höra efter hur det har gått för er andra med sådden Så här skrev Impecta till svar: CITAT Petunia Fantasy Crystal ska inte vara svårare att få att gro än andra petunior. Om det är pelletterade fröer kan det ta något längre. Det enda som kan göra att inte ett enda frö gror är uttorkning. Vi skickar en ny påse utan kostnad så du får prova igen. Jag fick en ny påse och satte även hela den påsen...men inget hände...det dök upp totalt med den andra påsen bara 3 st plantor... Det har varit fuktigt hela tiden så det kan inte bero på uttorkning ... och de är inte pelleterade frön Hur har det gått för er andra som sådde Petunia 'Fantasy Crystal Red'???
sqrulan
19-04-2007, 16:03
Petunian 373"fantasy crystal red"Har inte kommit upp nåt!!! Petunia 363"salmon wave"multifl Har kommit upp 4 st ynkliga små liv!!!! Petunia 374"ultra blue vein"granifl Har grott bäst,ganska många kom upp!!! Jag är väldigt besviken det brukar alltid gå bra,jag har sått petunia från Impecta i många år.Men i år var det uselt. Jag har mailat dom men inget hört!
Berätta gärna hur det går... Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu men helt klart besviken är jag...
Jonas70
20-04-2007, 08:09
Jag har inte blivit färdig till att höra av mig till Impecta (jag har haft så mycket och göra med att gräva uteplats och fixa till grunden i växthuset), men jag ska definitivt göra det. Verkar ju vara trist om de har så dålig service som en del här fått erfara.
Jag har bra erfarenhet av deras service...jag har haft lätt att få kontakt med dem och de har antingen skickat en ny fröpåse eller så har jag fått tillgodo eller helt enkelt fått tillbaka pengar om jag inte varit nöjd... Men jag vet inte hur jag ska göra denna gången för det var första gången som jag fick en ny påse och jag tycker att det känns lite jobbigt att klaga igen...jag känner mig som en gnällspik...jag tycker inte om att klaga... Därför vill jag ha lite mer 'kött på bena' av er andra som också har köpt just Petunian nr 373 'Fantasy Crystal Red'...för då kan jag framföra att det inte är bara jag som misslyckas med just den...det är lite jobbigt att bara säga att det bara är jag som misslyckas... Men har du också sått denna petunian Jonas?...och fått dåligt resultat?
Jonas70
20-04-2007, 08:40
Nej, det är par andra påsar som jag inte fått att fungera.
Usch då inte kul...men skriv till dem och berätta hur och vad du gjort...
Jag fick ju svar ganska snabbt...efter ett par dagar...
Nu har jag ett annat problem med Rara växter som inte vill svara på mina mail...har skrivit till dem två gånger nu och har inte fått nått svar än...brukar det ta lång tid för dem å svara eller brukar de inte svara alls???
Jag har också köpt 'Fantasy Crystal Red' i år och jag skolade om ca 25 småplantor i slutet av februari. De flesta ser riktigt fina ut. Har också bara bra erfarenheter av Impecta. Sådde melonfrön 'Minnesota Midget' från Impecta som inte kom upp något på över en månad, så då skrev jag faktiskt och frågade om "tips" och de var snabba med svar. Fick en ny påse efter ett par dagar. En annan sort (Eden´s Gem) visserligen för den andra var slut, men det tyckte jag var väldigt schysst. Så nu hoppas jag att det ska hinna bli nån melon. Har aldrig sått det förr, men vi byggde växthus i höstas, så nu vill jag prova "allt".
Hippo...kan du inte berätta hur du gjorde med petunian och kanske nån bild?
lizatuss
23-04-2007, 23:14
När det gäller Rara växter så har jag mycket dålig erfarenhet. Har köpt dyra fröer av dem som inte grott och mailat dem två gånger. Första gången för en månad sedan. Idag fick jag till svar att en del fröer bara inte vill gro och att det inte finns något de kan göra åt det. Snacka om dålig service!
Cowgirl
27-04-2007, 15:13
Hejsan! Är helt grön på detta forum -skulle bara kika efter vilka växter jag törs toppa och inte (sommardahlia, tex.) MEN -så fick jag se detta. Jag har köpt och sått Crystal Red från Impecta för drygt en månad sen. Gjorde mig till och satte ett och ett så att det skulle bli enkelt att skola om dem sen. De kom snällt upp efter någon vecka, men sen har det inte hänt ett smack! De har stått helt stilla och inget mer än hjärtbladen vill komma upp, de är nu stora som knappnålshuvuden. Då har de ändå stått under lysrör 15 timmar om dagen i 16-18 grader. Funderar om det är något fel på såjorden, men allt annat jag sått har ju gått bra. Eller så är det något med fröna, kanske man kan misstänka om det är fler som har upplevt lite svag livskraft i denna sorten.
Hm. Ska prova att ge lite svag näring och se om de tar sig!
Jag har igen erfarenhet av just 'Crystal Red' men det verkar som att de är väldigt långsamma för mina 3 som jag lyckades få upp av 2 sådda påsar....är bara 1 - 1,5 cm höga...och jag sådde mina 28/2 och 17/3 och de dök upp 1 den 8/3 och de andra 2 den 23/3... Jag tror att jag ska ta och försöka plantera om dem i helgen om jag hinner...få se om de sätter fart då
Jag lovade tidigare att berätta för er andra hur det hade gått med Petunior 'Crystal Red' nr 373...här är svaret som jag fick av Impecta nu... CITAT Jag lovade att återkomma efter avslutade grotester av artikelnr 373. Jag ber om ursäkt för att svaret dröjt men här kommer det till slut.
Tyvärr visade sig Petunia Crystal Red inte hålla måttet i år. Det skulle kunna vara så att fröerna är skördade för tidigt, vilket enligt vår erfarenhet kan ge infertila fröer.
Det får ju inte hända men tyvärr gör det det ändå (som tur är mycket sällan) Så vet ni nu ni andra också att det var dåliga frön redan från början...men att det tydligen fanns vissa som hade turen att få bra frön... Jag vill bara ge Veronica Gårdestig på Impecta en stor  och  för en utmärkt service...
kerstin z5-6
19-09-2007, 16:40
jag tycker de är snabba , trevliga och har god service -däremot är inte grobarheten altid något "att göra vågen" för .. ska jag ha 15 plantor minst, eller fler, väljer jag andra fröföretag "
Andreas1974
12-04-2012, 18:14
Nu dristar jag mig till att svara på en 5 år gammal tråd (ja, ni som blir vansinniga av att jag gör det... får väl bli det!) Jag sökte efter just Fantasy Crystal Red, och hamnade därför här. Min erfarenhet av den sorten är bara god. Jag har haft en enda påse (Impectas 373) alltsedan 2009. Det stod 50 frö på den och jag har väl sått och fått ett tiotal plantor om året sedan dess så det var med stor besvikelse jag ser att den nu saknas i Impectas sortiment (bara några få fröer kvar i min påse nu, så jag skulle behövt beställa fler). Uppenbarligen var 2009 års frön av betydligt bättre kvalitet än 2007s! [attachment=69166:Petunia_...stal_Red.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|