Full version: Hur snart?
Elisabeth P
Ofta gror ju det mesta i rumstemperatur, vissa t.o.m med undervärme.
Men när är det dags att flytta ut dem till svalare placering?
Flyttar ni dem så fort de grott eller efter omskolning?
kerstin z5-6
Det går inte att svara på utan viss info -Var finns lysrören ljuset ? Finns det på det svalare stället så flyttar jag dit så fort de flesta grott
Elisabeth P
Ja, som det är nu så har jag mest lysrör i garaget där det är svalare, men jag har även lysrör i tvättstugan där tempen blir minst 22 grader.
De som inte har lysrör över sig är de som har undervärme, de får nöja sig med att ha lysrören under fötterna tongue.gif
Men de flesta kanske vill till svalare ställe ändå så fort de grott?
Alpiner i Halmstad
Jag måste få fråga varför man skall flytta de nyuppkomna plantorna till en svalare miljö.
I naturen gror och utvecklas fröerna när ljus och temperatur stiger under våren.
M.v.h. Bernt
kollba
Därför att temperatur och ljusmängd i ett fönster inte har rätt proportion till varandra under våren som de har utomhus.
Eva 33c
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 02-03-2007, 21:45) *
Jag måste få fråga varför man skall flytta de nyuppkomna plantorna till en svalare miljö.
I naturen gror och utvecklas fröerna när ljus och temperatur stiger under våren.
M.v.h. Bernt

Hur många lysrör man än har är det bara en droppe i havet jämfört med solljuset. Eftersom man inte kan ge växterna tillräckligt med ljus inne så måste man kompensera detta med en lägre temperatur för att de inte ska bli gängliga. Ett problem man slipper med utomhus sådd. Själv tillämpar jag ett mellan-läge för varmgroende fröer, de har jag precis sått inne och planerar att flytta ut i växthuset (med frostvakt) i april. De kallgroende står ute och där får de nog stå kvar, kanske tar jag in dem i växthuset för att tjuvstarta våren. Vi får se...
kerstin z5-6
Ja, precis När de väl kommer ut i växthuset blir ju förhållandet ljus temp lite mer naturligt , men även där är det varmare på dagarna o svalare på nätterna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon