fruberglund
När jag lägger in bilder i ett inlägg så blir de förminskade och om man klickar på dem så förstoras de.

Men alla bilder är inte så, vad är skillnaden?

Hur får man en bild att synas som "vanligt", alltså utan den svarta rutan runt och att man måste klicka på den?

Det är inte storleken det beror på för jag har sett bilder som är mindre än de som ligger "vanligt" som har blivit förminskade ändå.
Ingemar
När en bild som hämtas från internet är över en viss storlek så förminskas den automatiskt. Anledningen till detta är att vissa lägger in så stora bilder så man får scrolla i sidled för att se dem och det blir otroligt irriterande.

Bilder som laddas upp från den egna datorn förminskas till en liten bild som man får klicka på för att se i full storlek. Dels pga. ovanstående men även för att dessa bilder läggs på vår server och kostar oss onödig bandbredd och pengar om de visas hela tiden, ofta flera gånger gånger i varje tråd eftersom de ofta citeras återkommande.

I båda fallen blir det också betydligt snabbare att ladda sidan för de som sitter på en slö uppkoppling. Här hemma sitter jag själv uppkopplad med modem och med de stora bilderna som visades tidigare fanns det ingen möjlighet för mig att öppna vissa trådar överhuvudtaget. sad.gif
Berith
CITAT (Ingemar @ 02-03-2007, 23:11) *
När en bild som hämtas från internet är över en viss storlek så förminskas den automatiskt. Anledningen till detta är att vissa lägger in så stora bilder så man får scrolla i sidled för att se dem och det blir otroligt irriterande.

Bilder som laddas upp från den egna datorn förminskas till en liten bild som man får klicka på för att se i full storlek. Dels pga. ovanstående men även för att dessa bilder läggs på vår server och kostar oss onödig bandbredd och pengar om de visas hela tiden, ofta flera gånger gånger i varje tråd eftersom de ofta citeras återkommande.

I båda fallen blir det också betydligt snabbare att ladda sidan för de som sitter på en slö uppkoppling. Här hemma sitter jag själv uppkopplad med modem och med de stora bilderna som visades tidigare fanns det ingen möjlighet för mig att öppna vissa trådar överhuvudtaget. sad.gif

Jag tror att du svarar precis så som andra tänkt många gånger beträffande att det (på rent trots? whistling.gif ) läggs in enorma bilder.

thanks.gif Nu kan jag också få utbyte av dom stora bilderna.
fruberglund
Jo det förstår jag att det inte får ta sån plats på servern Ingemar men jag såg en bild som bara var ca 200x300 pixlar som var förminskad och det är ju inte stort, medans jag såg en som var 500x600 pixlar som inte var förminskad, där undrar jag skillnaden?

Finns det alltså ingen nedre gräns om man nu vill ha en vanlig bild utan förminskning? Tycker det är både finare och lättare om man ser den direkt och slipper klicka. Jag förminskar oftast mina bilder ändå för de är ca 3500x2500 pixlar innan förminskning och det får ju inte plats på våran skärm heller.

Kolla i den här tråden http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=53161 så ser du vad jag menar, de två första bilderna är stora men min är förminskad och nåt måste de ju bero på confused.gif

thanks.gif för att du tar dit tid med alla knasfrågor wub.gif
*Stintan*
När jag la in en bild direkt från min hårddisk blev den förminskad och klickbar men när jag lade in en bild som jag hade på nätet så blev den stor och båda hade ungefär samma format när jag hämtade dom. Jag fick för mig att det berodde på varifrån man hämtar bilden också alltså att det inte bara beror på hur stor bild jag lägger in. Själv förminskar jag alltid mina bilder innan jag lägger in dom eftersom jag inte tycker att bilderna inte behöver vara så vansinnigt stora.
Ingemar
CITAT (fruberglund @ 03-03-2007, 10:34) *
Jo det förstår jag att det inte får ta sån plats på servern Ingemar men jag såg en bild som bara var ca 200x300 pixlar som var förminskad och det är ju inte stort, medans jag såg en som var 500x600 pixlar som inte var förminskad, där undrar jag skillnaden?

Finns det alltså ingen nedre gräns om man nu vill ha en vanlig bild utan förminskning? Tycker det är både finare och lättare om man ser den direkt och slipper klicka. Jag förminskar oftast mina bilder ändå för de är ca 3500x2500 pixlar innan förminskning och det får ju inte plats på våran skärm heller.

Kolla i den här tråden http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=53161 så ser du vad jag menar, de två första bilderna är stora men min är förminskad och nåt måste de ju bero på confused.gif

thanks.gif för att du tar dit tid med alla knasfrågor wub.gif

Det beror på att de större två bilderna är inlänkade från albumen här på Odla.nu, dom kunde legat var som helst på internet och då minskas de ner så de anpassas till designen och man ska slippa scrolla i sidled.

Din bild har du laddat upp från din dator direkt till inlägget och då blir dom alltid så små, max 100x100 beroende på en inställning jag har gjort. Men jag tror jag ska ändra den lite så att man åtminstone kan se vad det föreställer, jag har också börjat irritera mig på att jag inte kan se innan jag klickar.
fruberglund
CITAT (Ingemar @ 03-03-2007, 12:30) *
Det beror på att de större två bilderna är inlänkade från albumen här på Odla.nu, dom kunde legat var som helst på internet och då minskas de ner så de anpassas till designen och man ska slippa scrolla i sidled.

Din bild har du laddat upp från din dator direkt till inlägget och då blir dom alltid så små, max 100x100 beroende på en inställning jag har gjort. Men jag tror jag ska ändra den lite så att man åtminstone kan se vad det föreställer, jag har också börjat irritera mig på att jag inte kan se innan jag klickar.

Ok, tack för svaret Ingemar, då beror det på att de redan ligger i albumet alltså. Ja, visst kan såna småsaker vara irriterande flirting.gif 480x360 så ser man rätt bra utan att det tar för mycket plats tycker jag tummenupp.gif
Ingemar
CITAT (fruberglund @ 03-03-2007, 12:33) *
Ok, tack för svaret Ingemar, då beror det på att de redan ligger i albumet alltså. Ja, visst kan såna småsaker vara irriterande flirting.gif 480x360 så ser man rätt bra utan att det tar för mycket plats tycker jag tummenupp.gif

Jag har gjort lite justeringar, det påverkar inte redan uppladdade men om du laddar upp en ny bild så ska du se det.

[attachment=179:abuliton_hybrid_2.jpg]
fruberglund
[attachment=182:grahamthomas2.jpg]

Tack Ingemar...vad bra, det blev ju mycket bättre thumbsup.gif

Nu behöver du ju bara fixa så jag kan ladda upp dem i Netscape också giggle.gif flirting.gif
Ingemar
CITAT (fruberglund @ 03-03-2007, 13:37) *
[attachment=182:grahamthomas2.jpg]

Tack Ingemar...vad bra, det blev ju mycket bättre thumbsup.gif

Nu behöver du ju bara fixa så jag kan ladda upp dem i Netscape också giggle.gif flirting.gif

sweatingbullets.gif
fruberglund
CITAT (Ingemar @ 03-03-2007, 14:39) *
sweatingbullets.gif

blushing.gif Har jag för stora krav tycker du giggle.gif flirting.gif
Ingemar
CITAT (fruberglund @ 04-03-2007, 10:39) *
blushing.gif Har jag för stora krav tycker du giggle.gif flirting.gif

Det ser inte ut som om det går att lösa, men jag testar vidare.
fruberglund
CITAT (Ingemar @ 04-03-2007, 11:39) *
Det ser inte ut som om det går att lösa, men jag testar vidare.

thanks.gif
KURT
Nu när man kan bifoga bilder direkt från datorn, så kan man också lista alla bilder som har bifogats i alla trådar. Adressen till en bild är:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...post&id=200

Sedan är det bara att byta nummer för att få en annan bild, och man kan också lista alla bilder som finna uppladdade, om man har program eller websidor som tillåter det:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...pe=post&id=[20-215]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon