Full version: Mården
zaaritha
Köpte en bok på rean om vilda djur i Sverige.
Där lärde jag mej att mården vi(tyvärr) har kvar här; är en stenmård--det är alltså
skillnad på stenmård o skogsmård..........
Denna stenmård bor på rännet ovanför ladugården, går ej i fällan.

Måtte den ej hitta ny väg ner i ladugården till hönsen! huh.gif
Christer i Falköping
Vi har skogsmård här i byn. Den är så vacker och jag är glad de få gånger jag hinner se den, jag har en känsla av att du inte känner likadant för mården hos er laugh.gif Jag njuter varje gång jag får se den skygge rackarn.
Christer.
KURT
Stenmården är vanlig i Europa upp till Danmark. Och den är också betydligt mera oskygg än skogsmården. Förutom att den kan ta endel mindre djur så kan den också gnaga av elektriska ledningar. Men vad jag vet så finns inte stenmård i Sverige (ännu)!
Anki på Öland
Min kompis har en mård som bor i garaget/ladan där hon förvarar hundfoder som hon säljer. Det är åtskilliga kilon av Nutra Nugget svart (för aktiva hundar blink.gif ) som den satt i sig. Den måtte ha en päls som glänser som guld förutom att den ständigt är mätt. Den gjorde ett snabb-besök på hennes tomma övervåning också, men konstaterade raskt att det var bättre i garaget..... Den går heller inte i fällan. Den kan äta all maten som är utlagt fram till fällan, men den går inte in! Smart rackare!! wink.gif
Anki
yla
CITAT (Anki på Öland @ 03-03-2007, 10:02) *
Min kompis har en mård som bor i garaget/ladan där hon förvarar hundfoder som hon säljer. Det är åtskilliga kilon av Nutra Nugget svart (för aktiva hundar blink.gif ) som den satt i sig. Den måtte ha en päls som glänser som guld förutom att den ständigt är mätt. Den gjorde ett snabb-besök på hennes tomma övervåning också, men konstaterade raskt att det var bättre i garaget..... Den går heller inte i fällan. Den kan äta all maten som är utlagt fram till fällan, men den går inte in! Smart rackare!! wink.gif
Anki

gulligt ändå hihi ja hon har nog råd o fö honom bara han ite skaffar storfamilj fniss yes.gif
zaaritha
Jomenvisst finns stenmård i Sverige se´n lång tid tillbaka!
Du menar inte mårdhund?
zaaritha
Christer i Falköping:
Nej, efter att ha blivit av m 40 fjäderfä, så gillar jag INTE nå´n sorts mård!
Men; jag tycker också att de är vackra...................
Så; det finns alltså skogsmård i tätbebyggt område?
Christer i Falköping
Förstår dig fullständigt. jag bor inte direkt i tätbebyggt område, tvärt om. Runt Hornborgarsjön är det snarare glesbygd, så här finns det lite av varje runt knutarna.
Christer.
zaaritha
Christer i Falköping: Sett varg?
Christer i Falköping
Förra vintern passerade det en i närheten. Jag var ute och gick med hundarna när den ylade en bra bit bort. Man förstår genast att det inte är en hund.
Christer.
zaaritha
Definitivt!
KURT
CITAT (zaaritha @ 03-03-2007, 21:36) *
Jomenvisst finns stenmård i Sverige se´n lång tid tillbaka!
Du menar inte mårdhund?

Jag jobbar visserligen inte med vilda däggdjur, men jag borde inte ha missat om ett nytt däggdjur hade etablerat sig i Sverige. Men för säkerhets skull kollade jag med Naturhistoriska riksmuséet (NRM), Centrum för Biologisk mångfald vid Uppsala Universitet (CMB, de forskar om mård) och med järgarförbundet. Ingen av dessa tre instanser har hört talas om att stenmård någonsin skulle ha hittats i Sverige. Men om du har information om att stenmård verkligen skulle ha etablerat sig i Sverige så är säkert naturhistoriska riksmuséet intresserade. Men för att verkligen visa att en ny art har etablerat i Sverige så måste man nog kunna visa upp ett (eller helst flera ) djur, levande eller döda.
zaaritha
Aj då!
Min kusin som jobbar på Ultuna har fått in meddelande om stenmård i Skåne, västergötland o Östergötland!
Jag tog ju--tyvärr--inget foto på den vi hade i ett plåtrör,(inte läge för foto, då!)--så jag kan ej bevisa nå´t, tyvärr!
anna_rispan
Det här är ju spännade! Hoppas att du kan fånga stenmården på bild Zaaritha! Någongång....Fast du kanske helst av allt slipper få den möjligheten för då är den väl nära dina höns igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon