Full version: Växelbruk
silas
Är som bäst igång med att planera sommarens härjningar på kolonilotten. Och nu har jag letat i hela cyberrrymden efter allt som har med växelbruk att göra, men inte blir jag klokare för det! Jag har förstått så mycket som att potatisen ska ha en egen ruta, och ärtor och bönor en annan. Så långt allt väl. Men....
- var klämmer jag in tomaterna? Ska dom vara tillsammans med potatisen (snälla, svara nej för dom får inte plats där!)
- västeråsgurkan? den fick vara ihop med tomaterna förra året, och det väl bra. men dom kanske ska ha en egen ruta? eller trivs bättre med något annat?
- sen är det ett gäng smågrejer som jag inte hittar på några listor över växelbruk... mangold, rättika (både till skidor och rötter), morötter, vitlök och svartrot

Åh, jag vore verkligen mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att reda ut den här röran! börjar känna mig desperat, och då riskerar det att sluta med ett enda virrvarr på den stackar hårt beprövade kolonilotten....
Fenja
Växelbruk går ju i stort sett ut på att du aldrig ska odla samma gröda på samma ställe två år i rad. Man växlar för att jorden blir utarmad annars.
Tomat och potatis är släkt och bör inte odlas nära varandra eftersom de kan smitta varandra med sjukdomar.
Mvh
Fenja
anna_rispan
CITAT (silas @ 03-03-2007, 10:15) *
Är som bäst igång med att planera sommarens härjningar på kolonilotten. Och nu har jag letat i hela cyberrrymden efter allt som har med växelbruk att göra, men inte blir jag klokare för det! Jag har förstått så mycket som att potatisen ska ha en egen ruta, och ärtor och bönor en annan. Så långt allt väl. Men....
- var klämmer jag in tomaterna? Ska dom vara tillsammans med potatisen (snälla, svara nej för dom får inte plats där!)
- västeråsgurkan? den fick vara ihop med tomaterna förra året, och det väl bra. men dom kanske ska ha en egen ruta? eller trivs bättre med något annat?
- sen är det ett gäng smågrejer som jag inte hittar på några listor över växelbruk... mangold, rättika (både till skidor och rötter), morötter, vitlök och svartrot

Åh, jag vore verkligen mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att reda ut den här röran! börjar känna mig desperat, och då riskerar det att sluta med ett enda virrvarr på den stackar hårt beprövade kolonilotten....

Hmm, jag knåpar också med det där. Jag satte tomaterna med potaisen, just för att de är samma släkt o inte skulle ta över efter den andra. Odlingsplatsmässigt alltså.

Jag hade girkor på samma ruta som majs, isbergssallt och provade att odla asiatiska grönsaker men det senare gick inte så bra i år. Plus att jag hade majrova på samma ruta. Skördade en. Men skam den som ger sig.

Mangold, morätter o lök hade jag i samma ruta.

Hängde du med??
silas
men är inte kruxet också att det ska odlas i viss ordning och sånt? det framför allt där mitt stackars huvud skrynklar ihop sig...
skönt att höra att jag slipper knö in tomaterna i potatisrutan i alla fall! eller... vad betyder "nära" förresten? jag kan väl ha dem på samma kolonilott? (alltså, typ 2 meter ifrån varandra)
anna_rispan
så här gör jag....

1. gröngödsling, ärtor
2. gurka, majs och kålväxter
3. potatis (o tomater)
4. morötter, lök o lite annat.

Någon som vill komentera om det funkar?? Fritt fram
Jonas70
Jag ahr oxå läst att man inte ska ha potatis och tomater alltför nära varandra, men tyvärr kommer jag inte ihåg om det stod något avstånd.
Eva 33c
Det här med växelbruk är både intressant och lite invecklat, man kan krångla till det med något som heter "mykhorriza" (reservation för stavning...) också som bildas i jorden tillsammans med vissa växter osv.
Viktigt är det i allfall att byta odlingsplats pga jordbundna organismer som gillar olika typer av växter. Om jag förstått det rätt så handlar det om en ny plats i allafall någon meter från den gamla, nematoder tex förflyttar sig inte alltför långt i sin jakt på föda. Men de kan leva på "svältkost" tills någon stoppar ner en potatis (som exempel) åt dem igen. 4 år mellan varven brukar rekomenderas.
Speciellt kålväxterna har måååånga "fans", själv slarvade jag pga okunnighet med detta när jag började odla grönsaker för många år sedan och fick klumprotsjuka i landen. Så nu har jag inga kålväxter alls. Många av de asiatiska grönsakerna tillhör kålsläktet, kan vara bra att ta reda på vilka.
Potatis är också känslig på samma sätt som kålväxterna. Nu finns det alltid människor som odlat potatis på samma fläck i 100 år utan problem, och det är bara att gratulera. Men man vet ju inte om man kommer att ha sån tur, och har man inte det kan det vara slutet för den egna potatisodlingen.
Jag skulle inte sätta tomaterna med potatisen just för att de kan smitta varandra med samma sjukdomar, och pataisen får ju nästan alltid bladmögel förr eller senare nu för tiden. Man tror att den smittan nu kan övervintra i jorden har jag läst. Även om det är helt rätt tänkt med tanke på själva odlingsföljden. Å andra sidan planterar jag aldrig tomater på landet, utan i växthuset eller i krukor.
Annars ser nog min växling ut ungefär som anna_rispan. Och det har fungerat (bortsett från det där med kålen då...) de senaste 15 åren.
Fenja
CITAT (Jonas70 @ 03-03-2007, 18:43) *
Jag ahr oxå läst att man inte ska ha potatis och tomater alltför nära varandra, men tyvärr kommer jag inte ihåg om det stod något avstånd.

Bladmögel som är lätt att få på potatisen blöta år sprider sig direkt till tomaterna om de är nära potatislandet. Har för mig att man inte bör ha smultron och jordgubbar nära potatisen heller, då brunröta gärna går på bladen... Så stort avstånd som man kan på en liten odlingsytan åtminstone!
Mvh
Fenja
silas
Hm. Det kommer att bli svårt - för att inte säga omöjligt - att varken potatis eller tomater ska komma tillbaka till samma ställe på fyra år. Men jag har sett någonstans också att man kan ha en ordningsföljd på tre år... då tänkte jag att jag skulle kunna ha fyra skiften, men två av liksom "samma" (tomater och potatis):
år 1: tomater
år 2: gurka, sallad, lök och lite diverse
år 3: potatis
år 4: ärtor och bönor

Då kommer tomaterna och potatisen så långt ifrån varandra som möjligt. å andra siden så blir det bara 1 års "vila" från potatis/tomatgruppen för rutorna... är det optimistiskt?

Eller finns det någonting man kan odla för att slippa sådana där ondsinta nematoder? förra året samodlade jag tomater och luktärter, vilket var väldigt stiligt om inte annat...wink.gif men jag tänkte mig också att ärterna liksom skulle dra ner näring i jorden till tomaterna? eller är sådana tankar bara önsketänkande?
Eva 33c
Jag kan inte riktigt svara på frågan om ett år mellan potatis och tomater räcker. Odlar du mycket tomater på friland? Annrs skulle man kunna tänka sig att du planterar tomaterna i hinkar/jordpåsar istället för direkt i marken. Då kommer ju den riktiga jorden att i praktiken ligga i träda detta år. Men det är kanske inte praktiskt genomförbart för dig.
När det gäller ärtväxter och kväve tror jag det fungerar så här: Dessa växter tar sitt kväve direkt ur luften och fixerar det i sina egna rötter. Jag tror inte växterna bredvid kan komma åt detta kväve medan ärtväxten lever. Däremot så blir den kvar i jorden när ärtväxten vissnat och dött, den gödslar alltså lite till nästa säsong. Någonstan läste jag att detta förutsätter att man inte låter växten gå i frö, därför att den då förbrukar sitt eget kväve. Ätrväxten själv har ju inge filantropiskt intresse av att samla mer kväve än den behöver själv, så det kanske ligger något i detta.
Ophelia
En bra bok som jag tycker om att läsa är "Den naturliga trädgården - Odla ekologiskt i harmoni med naturen" av John Fedor. Den innehåller en del matnyttigt gällande växelbruk.
silas
ja, jag vill ha fyra plantor tomater i alla fall, vilket är ungefär en fjärdedel av landet... hm. kanske får jag helt enkelt bestämma mig för antingen tomater _eller_ potatis. Eller göra om kryddlandet till grönsaksland... usch, vad svårt det blir! men tack för alla tips... ska kolla upp den där boken också.
thanks.gif
anna_rispan
då låter det som att du har ett litet land? då kanske du inte behöver växelbruk alls. utan kan blanda friskt? en potatis bredvid några rader morötter brevdid xxx, bredvid xxx, bredvid xxx, bredvid några sommarblomor. huller om buller alltså.
silas
nja, så litet är det ändå inte... har börjat fundera på att plantera tomaterna i nån slags kärl istället. har för mig att jag hört talas om att man kan sätta tomater i jordsäckar (alltså vanliga sådana där 20 liters)... någon som vet någonting om det? då skulle jag ju kunna slänga den begagnade tomatjorden i blomrabatten sedan, så kommer det inte tillbaka några tomater i den. Men får tomatrötterna verkligen plats i en vanlig sådan säck? nån som har prövat?
Eva 33c
CITAT (silas @ 05-03-2007, 22:01) *
nja, så litet är det ändå inte... har börjat fundera på att plantera tomaterna i nån slags kärl istället. har för mig att jag hört talas om att man kan sätta tomater i jordsäckar (alltså vanliga sådana där 20 liters)... någon som vet någonting om det? då skulle jag ju kunna slänga den begagnade tomatjorden i blomrabatten sedan, så kommer det inte tillbaka några tomater i den. Men får tomatrötterna verkligen plats i en vanlig sådan säck? nån som har prövat?

Det var lite det jag tänkte på när jag skrev "jordpåsar". Jag har inte provat men sett det på bild. Nu tror jag egentligen det fungerar bättre i växthus där man kontrollerar vattningen själv. Ute regnar det ju ibland, så då måste du göra dräneringshål i påsen med risk för att rötterna letar sig ut där och ner i jorden i alla fall kanske..
Annars finns det fina hinkar på 12 eller 20 liter hos Willab tex med dräneringshål på sidan och vatten magasin i botten. De fungerar jättebra till tomater. (Inte alltför dyra heller.)
Willab
anna_rispan
Silas: okej, jag tänkte mest att fyra tomatplantor inte tar så mycket plats. fast det kan de säkert göra om man ställer dem ordentligt ifrån varandra.

hur stort odlar du på?

jag har grävt fyra rutor som är....shit jag har så dåligt ögonmått så jag minns inte nu. men de är så breda att jag kan nå mitten på varje bädd från sidan. o så är de kankse två o en halv meter långa.

nu ångrar jag nästan det för jag tycker potatis är så tråkigt. fast å andra sidan är det ju en lättodlad gröda som är lättäten också. så det får nogvara så.

har dessutom tagit en bit till att odla på så det kommer blir flera projekt på odlingslotten framöver. smile.gif
silas
CITAT (Eva 33c @ 05-03-2007, 22:30) *
Det var lite det jag tänkte på när jag skrev "jordpåsar".

Ja, det är klart! Jag vete sjutton hur jag tänkte, men jag fick liksom nån slags syn framför mig med påsar som liksom hängde i krukor när du sa jordpåsar... blushing.gif
jag gillade idén med jordpåsar eftersom jag tänker att dom vore ganska lätta att dölja i landet. man skulle kunna sätta gurka emellan dem, och så får gurkan slingra sig över och dölja själva påsarna. Men det är ju sant det där med dränerigshålen och rötterna, det tänkte jag inte på... huh.gif hinkar skulle ju funka bättre då. men bli svårare att dölja + att jag tänker att dom kanske välter om det blåser? jag tänkte mig alltså att tomaterna skulle placeras i landet, har ingen vägg eller så som dom kan stå mot. Men man kanske skulle kunna gräva ner hinkarna? i alla fall en bit, typ halvvägs. eller kan rötterna leta sig ut genom dräneringshålen då också?

Jag har fyra rutor som är kanske... 1,5x1,5 meter. tror jag i alla fall, kanske något större. jag kanske brukar vara för generös med utrymmet till mina tomater... men jag har fått för mig att dom vill ha mycket plats... (men jag brukar iofs sätta lite grejer emellan dem också.)

anna_rispan
Silas: mm, okej. har du läst den där tjocka boken Din Trädgård? Där står det om olika sätt att odla.
Jag är nog ändå inne på att du inte har sååå stort att du behöver grubbla på växelbruk...
Det är ett tips i allafall.
silas
hm, det låter ju bra! jag kanske bara oroar mig i onödan... men det är mest för att jag är skaj för dom där nematoderna och allt vad det är (jag ska erkänna att jag egentligen inte ens vet vad det är för något, men jag tänker mig något oerhört ondsint... flirting.gif )
Eva i Västerås
Tomater odlas bäst i krukor, tycker jag.
Om rötterna söker sig ner i jorden gör det nog inte så mycket.
Potatisens brunröta är det som varit störst problem för mina tomater.
Mögelsporerna sprids genom luften, och ovanpå jorden. Genom att odla i kruka och täcka med växtmaterial klarar det sig ganska bra. Då stänker inte svampsporerna upp på plantorna.
Jag försöker växla om så mycket som möjligt, helt enkelt. Blanda också, och odla kryddväxter, tagetes och andra blommor lite varstans.
Alltid blir några ohyradjur förvirrade.
Sen får man bjuda på lite grann. Hellre dela med mig lite än spruta gifter. Det är mitt sätt att hantera odjuren på.
Det hindrar mig ju inte från att fånga sniglar i ölfällor och knipa kålfjärilsägg under grönkålsbladen. Att dom dör gör mig mindre än att familjen ska få insektsgifter i sig.
Det händer att jag skippar en hel skörd av något som blivit alltför angripet. Sen brukar jag hoppa över det ett par år. Bondbönor i fjol, t.ex.
Fast liljelökarna skänkte jag till min svägerska. Klarade inte att plocka dom där äckliga liljebaggslarverna år efter år.

Jag tror i alla fall att det mesta klarar sig om man blandar så mycket som möjligt och sedan räknar med lite svinn.

Såg någon i en tidning som odlade maträtter! Morötter, majrovor, rotselleri, lökar, potatis och grönkål till grytor. Plocksallat, rädisor, lök, gurka, tomat och vackra blommor till sallad.

Nematoder (små, små jordmaskar som äter rötter) ska man väl skydda potatisen mot genom att blanda och byta växtplats och odla rätt sort. Tagetes ska visst vara bra för att skrämma nematoder.
Jag odlar kryddtagetes och mexikansk dragon (också en tagetes, smakar mer dragon än dragon!) i grönsakslandet.
anna_rispan
CITAT (Eva i Västerås @ 06-03-2007, 09:10) *
Såg någon i en tidning som odlade maträtter! Morötter, majrovor, rotselleri, lökar, potatis och grönkål till grytor. Plocksallat, rädisor, lök, gurka, tomat och vackra blommor till sallad.

Vilket roligt odlingstips!! Kanske jag skulle prova i nåt hörn där jag inte vet vad jag ska ha annars...
torvan
Ett tips! Boken Din trädgård säljs på rea
på Coop för 119:-.
Den är jättebra att gå efter när man
vill prova växelbruk.
Torvan
kristianzon3
En ganska intressant idee som jag gärna provat om jag haft ett lite mer fyrkantigt grönsaksland är att odla i rader och flytta varje rad ett steg till nästa år.
Eva i Västerås
Men, Kristian, det kan du väl ändå?
Varför skulle det kräva ett fyrkantigt land?
Runt, avlångt, trekantigt, flytta raderna kan man väl i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon