Full version: Tjuvade tomatskott
Maggan H
Om man niper av ett skott i bladvecket p tomatmoderplantan, kan man stta detta skott och f en ny planta, som r fruktduglig? g.gif
Christer i Falkping
Jajjamen, de rotar sig mycket ltt, men de brukar stta frukt senare n de sdda.
Christer.
Maggan H
thanks.gif Christer, visst r naturen frunderlig?! biggrin.gif bravo.gif
Christer i Falkping
Javisst, helt fantastisk! Men vet du att du kan gra liknande p potatisar? Om du tittar p groddarna s ser man att det finns anlag fr rtter p dem alldeles intill potatisen. Bara till att sticklingsfrka dem med allts!
Christer.
Maggan H
CITAT (Christer i Falkping @ 03-03-2007, 15:12) *
Javisst, helt fantastisk! Men vet du att du kan gra liknande p potatisar? Om du tittar p groddarna s ser man att det finns anlag fr rtter p dem alldeles intill potatisen. Bara till att sticklingsfrka dem med allts!
Christer.

Ja, det sg jag p Tv fr ett tag sen! Fantastiskt! Det har man aldrig vetat om frut. Kunde ju sparat mnga bekymmer fr fattigt folk frr.
ingrid fuxwall
CITAT (Christer i Falkping @ 03-03-2007, 15:12) *
Christer.

Hur menar du att man ska gra?

ingrid
Christer i Falkping
Lt grodden vxa till sju tta centimeter, sedan bryter du av den alldeles intill potatisen. St den i fuktig jord, grna med undervrme, i en ganska liten kruka. Den brukar rota sig ltt. Nr du ser att rtter brjar vxa ut i botten p krukan kan du plantera den ut om vdret tillter.
Christer.
Eva 33c
Jag har lst om detta tidigare men inte provat. En frga till er som gjort det: Hur skiljer dig skrde tiden jmfrt med att plantera en frgroddad knl? Fr nog tar det vl lite lngre tid eller?

Jag pratar om potatisgroddarna allts ...
Christer i Falkping
Mrkte ingen strre skillnad.
Christer.
Eva 33c
Spnnande! Det mste jag prova i r. Tack fr tipset!
ingrid fuxwall
Tnk vad man lr sig hr thanks.gif

ingrid
Jonas70
JA det dr med potatisgroddarna bara mste man ju testa. Rcker ju att man har en potatis fr att nd f ett helt potatisland wink.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon