Ella
I mina krukodlingar har jag pelargoner, lobelia, verbena, flitiga lisa, lejongap, luktärt, krasse, million bells och ipomoea som jag inte har odlat förr. På vilka av dessa ska jag knipsa av de utblommade blommorna, kan jag bara dra av dem från million bells och vilka behöver jag inte ta bort blommorna från. blink.gif

Det märks att jag är nybörjare på utomhuskrukodling va! De enda jag har odlat tidigare är penseer och petunior och det e ju inte mycket rolleyes.gif

Men i år har jag en fin uteplats wub.gif wub.gif wub.gif
Hannele
Du ska plocka massor med luktärtsbuketter!
Det stimulerar till fler blomknoppar.
Blommor som bildar tydliga frökapslar, ska blockas bort.
Berith
CITAT (Hannele @ 11-06-2003, 15:23)
Blommor som bildar tydliga frökapslar, ska blockas bort.

Ska man plocka bort 'spetsarna' på brunnävan också? wink.gif

Den virtuella floran skriver så här om brunnävan:

"Delfrukterna öppnar sig inte och brunnävan är den enda av nävorna (Geranium) som, liksom skatnävorna (Erodium), har kvarsittande fruktnäbb."

Vad menas med detta? unsure.gif Menar dom att man inte kan få några frön från frukterna?
Eva i Skåne
Pelargoner, krasse och lejongap ska du absolut ta bort det utblommade på. På lobelia och annat småblommigt är det nästan ett omöjligt jobb.
Ella
På lejongap hade jag hoppats slippa för då får jag ju ta med mig en sax, stjälkarna går ju av när man försöker pilla bort frökapseln. mad.gif fast det var nog riddarsporre förståss men de bildar ju jättetydliga frökapslar.

Många luktärtsbuketter ska jag plocka!:wub:

Och så får jag gå och glo på de blivande förkapslarna och se vad det blir sleep.gif

Det är så spännande nu att gå här och titta på allt jag planterat som plantor eller frö biggrin.gif laugh.gif Visst har jag gjort tokigheter men de försökerjag rätta till så gott det går huh.gif
Eva i Skåne
Vänta till hela blomstjälken är utblommad och klipp sedan av den. Du får så mycket mer blommor på lejongapen då att det är värt besväret smile.gif
Ella
Tack för alla bra tipps. Blommorna blommar så villigt om nu smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon